De_Gevolgen_van_Storytelling

Blog

De kracht van verhalen; Verhoog je conversieratio met storytelling

De kracht van verhalen; Verhoog je conversieratio met storytelling

10 aug 2025

Barry van de Glind

Je hebt ongetwijfeld vrienden waarbij je urenlang geboeid naar hun verhalen kan luisteren. Maar je hebt ook de anderen, waarbij je bij ieder verhaal denkt “Tja, je had er vast bij moeten zijn”. In de digitale wereld werkt het niet anders, de grootste bedrijven weten met hun producten en verhalen te boeien en te inspireren. Desalniettemin beschrijven veel bedrijven enkel hun diensten of producten op de meest monotone, droge manier. Zonde, want storytelling is een bewezen concept om jouw conversieratio met tot wel 30% te verhogen. In deze blog leggen we je daarom haarfijn uit wat storytelling voor bedrijven inhoudt, waarom het werkt en hoe je er zelf mee aan de slag gaat!

Waarom storytelling werkt voor bedrijven


  1. Mensen kopen met emotie, niet met logica

Uit de gehele gedragseconomische ontwikkelingen hebben we geleerd dat beslissingen vaak emotioneel worden genomen, om deze vervolgens goed te praten voor zichzelf. Een verhaal roept emoties op zoals vertrouwen, urgentie of empathie. Daardoor voelt jouw aanbod sneller relevant en persoonlijk aan. 


  1. Verhalen blijven hangen

Feiten alleen vergeten we snel, verhalen onthouden we. Vertel je feiten daarom niet alleen als bullet points, schets er ook echt een verhaal omheen. Een algemeen feit als “onze software leidt tot een 20% stijging in efficiëntie" blijft niet hangen, “onze software bespaart tot wel 10 uur per week waardoor jij meer tijd overhoudt voor wat echt belangrijk is” maakt het voordeel concreet en beeldend. Hoewel dit verschil klein lijkt, is de kans dat jouw bezoekers het tweede voorbeeld wel onthouden 22x zo groot!


  1. Vertrouwen opbouwen

Storytelling maakt je merk menselijk. Droge, afstandelijke informatie creëert geen band, een goed verhaal wel. Door je missie, waarden en ervaringen te delen, voelen bezoekers zich sneller verbonden met jouw merk. En die verbondenheid is bizar waardevol, want het kan de LTV van jouw klanten tot wel 306% verhogen. Trouwe betrokken klanten die de continuïteit van jouw bedrijf waarborgen, wat wil je nog meer!

Strategische_Storytelling_voor_Websites

De fundamenten van conversiegerichte storytelling


  1. Maak jouw klant de middelpunt van het verhaal

In scorende marketingverhalen is de klant het middelpunt, niet jouw bedrijf. Jouw rol is om een dienende rol aan te nemen in het succes van jouw klant door zijn probleem op te lossen. Vertel niet dat jij een sportschool hebt waar mensen kunnen sporten, vertel hoe jouw klanten zich fitter en beter voelen doordat ze bij jou de beste begeleiding krijgen. 


  1. Benoem zowel de problemen als de oplossingen

Zoals we eerder aanhaalden, kopen klanten met emotie. Voel hun uitdagingen en leeg deze pijnlijk bloot en vertel hoe jouw oplossing de logische uitweg voor hun probleem biedt. Om in het voorbeeld van de sportschool hiervoor te blijven. Gebruik geen generieke probleemstelling als “je bent niet fit”, maar ga eerder voor: "Doordat jouw conditie je in de steek laat, kan je niet spelen met jouw kinderen/kleinkinderen. Door samen aan jouw fitness te werken, ben jij binnenkort weer de speelse ouder/grootouder waar zij zo naar verlangen.” 


  1. Gebruik emotionele triggers

Speel in op een paar van de krachtigste psychologische triggers. Eerder schreven wij al een volledige blog over de kracht van FOMO, maar er zijn talloze andere emoties waar je op in kan spelen.

  • Urgentie: “Na maanden ploeteren zonder succes”

  • Vertrouwen: “Met hulp van ons team specialisten”

  • Succes: “Vandaag leeft hij het leven zoals hij dat altijd wilde”

  1. Sluit af met een duidelijk Call-to-Action (CTA)

Na een meeslepend verhaal, op het moment dat jouw klant nog emotioneel betrokken is, wil je hem meteen actie laten ondernemen. Geef daarom direct aan wat de gewenste vervolgstap is. Een volledige uitleg over het belang van CTA’s, lees je hier!

Praktische_Tips_voor_Betere_Storytelling

Goede verhalen verkopen beter dan sterke verhalen!

Storytelling is geen extraatje, maar een gerichte marketingstrategie die een aanzienlijke invloed kan hebben op jouw conversies. Door jouw klanten centraal te stellen en emoties op te roepen kan je klanten overtuigen om voor jouw diensten en/of producten te kiezen. Door ze vervolgens te motiveren om actie te ondernemen, zorg je dat niemand per ongeluk vergeet te converteren. Bovendien zal je door vertrouwen op te bouwen met treffende, eerlijke verhalen klanten binden die je voor altijd trouw blijven. Zo kan je in deze concurrerende markt jouw merk onderscheiden. Benieuwd hoe je storytelling kan toepassen op jouw website? Neem hieronder contact op en merk hoe je met jouw verhaal verbinding creëert! 

Je hebt ongetwijfeld vrienden waarbij je urenlang geboeid naar hun verhalen kan luisteren. Maar je hebt ook de anderen, waarbij je bij ieder verhaal denkt “Tja, je had er vast bij moeten zijn”. In de digitale wereld werkt het niet anders, de grootste bedrijven weten met hun producten en verhalen te boeien en te inspireren. Desalniettemin beschrijven veel bedrijven enkel hun diensten of producten op de meest monotone, droge manier. Zonde, want storytelling is een bewezen concept om jouw conversieratio met tot wel 30% te verhogen. In deze blog leggen we je daarom haarfijn uit wat storytelling voor bedrijven inhoudt, waarom het werkt en hoe je er zelf mee aan de slag gaat!

Waarom storytelling werkt voor bedrijven


  1. Mensen kopen met emotie, niet met logica

Uit de gehele gedragseconomische ontwikkelingen hebben we geleerd dat beslissingen vaak emotioneel worden genomen, om deze vervolgens goed te praten voor zichzelf. Een verhaal roept emoties op zoals vertrouwen, urgentie of empathie. Daardoor voelt jouw aanbod sneller relevant en persoonlijk aan. 


  1. Verhalen blijven hangen

Feiten alleen vergeten we snel, verhalen onthouden we. Vertel je feiten daarom niet alleen als bullet points, schets er ook echt een verhaal omheen. Een algemeen feit als “onze software leidt tot een 20% stijging in efficiëntie" blijft niet hangen, “onze software bespaart tot wel 10 uur per week waardoor jij meer tijd overhoudt voor wat echt belangrijk is” maakt het voordeel concreet en beeldend. Hoewel dit verschil klein lijkt, is de kans dat jouw bezoekers het tweede voorbeeld wel onthouden 22x zo groot!


  1. Vertrouwen opbouwen

Storytelling maakt je merk menselijk. Droge, afstandelijke informatie creëert geen band, een goed verhaal wel. Door je missie, waarden en ervaringen te delen, voelen bezoekers zich sneller verbonden met jouw merk. En die verbondenheid is bizar waardevol, want het kan de LTV van jouw klanten tot wel 306% verhogen. Trouwe betrokken klanten die de continuïteit van jouw bedrijf waarborgen, wat wil je nog meer!

Strategische_Storytelling_voor_Websites

De fundamenten van conversiegerichte storytelling


  1. Maak jouw klant de middelpunt van het verhaal

In scorende marketingverhalen is de klant het middelpunt, niet jouw bedrijf. Jouw rol is om een dienende rol aan te nemen in het succes van jouw klant door zijn probleem op te lossen. Vertel niet dat jij een sportschool hebt waar mensen kunnen sporten, vertel hoe jouw klanten zich fitter en beter voelen doordat ze bij jou de beste begeleiding krijgen. 


  1. Benoem zowel de problemen als de oplossingen

Zoals we eerder aanhaalden, kopen klanten met emotie. Voel hun uitdagingen en leeg deze pijnlijk bloot en vertel hoe jouw oplossing de logische uitweg voor hun probleem biedt. Om in het voorbeeld van de sportschool hiervoor te blijven. Gebruik geen generieke probleemstelling als “je bent niet fit”, maar ga eerder voor: "Doordat jouw conditie je in de steek laat, kan je niet spelen met jouw kinderen/kleinkinderen. Door samen aan jouw fitness te werken, ben jij binnenkort weer de speelse ouder/grootouder waar zij zo naar verlangen.” 


  1. Gebruik emotionele triggers

Speel in op een paar van de krachtigste psychologische triggers. Eerder schreven wij al een volledige blog over de kracht van FOMO, maar er zijn talloze andere emoties waar je op in kan spelen.

  • Urgentie: “Na maanden ploeteren zonder succes”

  • Vertrouwen: “Met hulp van ons team specialisten”

  • Succes: “Vandaag leeft hij het leven zoals hij dat altijd wilde”

  1. Sluit af met een duidelijk Call-to-Action (CTA)

Na een meeslepend verhaal, op het moment dat jouw klant nog emotioneel betrokken is, wil je hem meteen actie laten ondernemen. Geef daarom direct aan wat de gewenste vervolgstap is. Een volledige uitleg over het belang van CTA’s, lees je hier!

Praktische_Tips_voor_Betere_Storytelling

Goede verhalen verkopen beter dan sterke verhalen!

Storytelling is geen extraatje, maar een gerichte marketingstrategie die een aanzienlijke invloed kan hebben op jouw conversies. Door jouw klanten centraal te stellen en emoties op te roepen kan je klanten overtuigen om voor jouw diensten en/of producten te kiezen. Door ze vervolgens te motiveren om actie te ondernemen, zorg je dat niemand per ongeluk vergeet te converteren. Bovendien zal je door vertrouwen op te bouwen met treffende, eerlijke verhalen klanten binden die je voor altijd trouw blijven. Zo kan je in deze concurrerende markt jouw merk onderscheiden. Benieuwd hoe je storytelling kan toepassen op jouw website? Neem hieronder contact op en merk hoe je met jouw verhaal verbinding creëert! 

Je hebt ongetwijfeld vrienden waarbij je urenlang geboeid naar hun verhalen kan luisteren. Maar je hebt ook de anderen, waarbij je bij ieder verhaal denkt “Tja, je had er vast bij moeten zijn”. In de digitale wereld werkt het niet anders, de grootste bedrijven weten met hun producten en verhalen te boeien en te inspireren. Desalniettemin beschrijven veel bedrijven enkel hun diensten of producten op de meest monotone, droge manier. Zonde, want storytelling is een bewezen concept om jouw conversieratio met tot wel 30% te verhogen. In deze blog leggen we je daarom haarfijn uit wat storytelling voor bedrijven inhoudt, waarom het werkt en hoe je er zelf mee aan de slag gaat!

Waarom storytelling werkt voor bedrijven


  1. Mensen kopen met emotie, niet met logica

Uit de gehele gedragseconomische ontwikkelingen hebben we geleerd dat beslissingen vaak emotioneel worden genomen, om deze vervolgens goed te praten voor zichzelf. Een verhaal roept emoties op zoals vertrouwen, urgentie of empathie. Daardoor voelt jouw aanbod sneller relevant en persoonlijk aan. 


  1. Verhalen blijven hangen

Feiten alleen vergeten we snel, verhalen onthouden we. Vertel je feiten daarom niet alleen als bullet points, schets er ook echt een verhaal omheen. Een algemeen feit als “onze software leidt tot een 20% stijging in efficiëntie" blijft niet hangen, “onze software bespaart tot wel 10 uur per week waardoor jij meer tijd overhoudt voor wat echt belangrijk is” maakt het voordeel concreet en beeldend. Hoewel dit verschil klein lijkt, is de kans dat jouw bezoekers het tweede voorbeeld wel onthouden 22x zo groot!


  1. Vertrouwen opbouwen

Storytelling maakt je merk menselijk. Droge, afstandelijke informatie creëert geen band, een goed verhaal wel. Door je missie, waarden en ervaringen te delen, voelen bezoekers zich sneller verbonden met jouw merk. En die verbondenheid is bizar waardevol, want het kan de LTV van jouw klanten tot wel 306% verhogen. Trouwe betrokken klanten die de continuïteit van jouw bedrijf waarborgen, wat wil je nog meer!

Strategische_Storytelling_voor_Websites

De fundamenten van conversiegerichte storytelling


  1. Maak jouw klant de middelpunt van het verhaal

In scorende marketingverhalen is de klant het middelpunt, niet jouw bedrijf. Jouw rol is om een dienende rol aan te nemen in het succes van jouw klant door zijn probleem op te lossen. Vertel niet dat jij een sportschool hebt waar mensen kunnen sporten, vertel hoe jouw klanten zich fitter en beter voelen doordat ze bij jou de beste begeleiding krijgen. 


  1. Benoem zowel de problemen als de oplossingen

Zoals we eerder aanhaalden, kopen klanten met emotie. Voel hun uitdagingen en leeg deze pijnlijk bloot en vertel hoe jouw oplossing de logische uitweg voor hun probleem biedt. Om in het voorbeeld van de sportschool hiervoor te blijven. Gebruik geen generieke probleemstelling als “je bent niet fit”, maar ga eerder voor: "Doordat jouw conditie je in de steek laat, kan je niet spelen met jouw kinderen/kleinkinderen. Door samen aan jouw fitness te werken, ben jij binnenkort weer de speelse ouder/grootouder waar zij zo naar verlangen.” 


  1. Gebruik emotionele triggers

Speel in op een paar van de krachtigste psychologische triggers. Eerder schreven wij al een volledige blog over de kracht van FOMO, maar er zijn talloze andere emoties waar je op in kan spelen.

  • Urgentie: “Na maanden ploeteren zonder succes”

  • Vertrouwen: “Met hulp van ons team specialisten”

  • Succes: “Vandaag leeft hij het leven zoals hij dat altijd wilde”

  1. Sluit af met een duidelijk Call-to-Action (CTA)

Na een meeslepend verhaal, op het moment dat jouw klant nog emotioneel betrokken is, wil je hem meteen actie laten ondernemen. Geef daarom direct aan wat de gewenste vervolgstap is. Een volledige uitleg over het belang van CTA’s, lees je hier!

Praktische_Tips_voor_Betere_Storytelling

Goede verhalen verkopen beter dan sterke verhalen!

Storytelling is geen extraatje, maar een gerichte marketingstrategie die een aanzienlijke invloed kan hebben op jouw conversies. Door jouw klanten centraal te stellen en emoties op te roepen kan je klanten overtuigen om voor jouw diensten en/of producten te kiezen. Door ze vervolgens te motiveren om actie te ondernemen, zorg je dat niemand per ongeluk vergeet te converteren. Bovendien zal je door vertrouwen op te bouwen met treffende, eerlijke verhalen klanten binden die je voor altijd trouw blijven. Zo kan je in deze concurrerende markt jouw merk onderscheiden. Benieuwd hoe je storytelling kan toepassen op jouw website? Neem hieronder contact op en merk hoe je met jouw verhaal verbinding creëert! 

Altijd op de hoogte blijven van alles wat wij delen? Volg ons op social media!

Volg ons op social media!

Clix achtergrond

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Clix achtergrond

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Clix achtergrond

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!