
Blog
FOMO in Marketing: Waarom angst klanten overtuigt
FOMO in Marketing: Waarom angst klanten overtuigt


28 jun 2025
Barry van de Glind
Ooit een aankoop gedaan “voordat het te laat was”? Dan heb je waarschijnlijk te maken gehad met FOMO, voluit Fear Of Missing Out. Deze psychologische drijfveer speelt in op de angst om een aanbieding, kans of evenement mis te lopen. Marketeers maken hier strategisch gebruik van om bezoekers sneller aan te zetten tot actie. In deze blog leggen we je uit hoe FOMO werkt, hoe je het ethisch inzet en delen we onze beste tips!
Wat is FOMO en waarom werkt het?
FOMO (Fear of Missing Out) is de angst om een waardevolle kans, ervaring of voordeel te missen. Psychologisch gezien valt het goed te verklaren; we willen erbij horen, niets missen en vooral de jonge generatie wil al helemaal niet de verkeerde keuze maken. Hoewel FOMO vooral leeft en bekend is onder de jongeren, is iedereen hier vatbaar voor. De factoren hieronder stimuleren het nemen van snelle beslissingen. Hierdoor nemen niet alleen je conversies toe, klanten zullen zich ook meer betrokken voelen.

5 Manieren om FOMO effectief in te zetten
Creëer urgentie
Als mensen twijfelen kan het toepassen van tijdsdruk zorgen dat ze toch de knoop voor zichzelf doorhakken. Bekende voorbeelden hiervan zijn “alleen vandaag nog 10% korting” en “Voor 14:00 besteld, morgen in huis”. Voeg aftelklokken toe voor je deals en meld duidelijk wanneer jouw aanbiedingen eindigen.
Zorg voor echte schaarste
Een van de basisconcepten van economie, vraag en aanbod, mag zeker niet ontbreken als we het over FOMO hebben. Hoe minder aanbod er is, hoe hoger de prijzen (en de gevoelsmatige waarde) voor kopers. Schaarste zien we natuurlijk overal om ons heen, kijk maar eens naar de (door)verkoopprijzen van concerttickets of naar de huidige huizenprijzen. Zorg wel dat de informatie die je hierover deelt altijd juist is, misleiding zorgt voor wantrouwen, ontevreden klanten en boetes.
Toon live activiteiten
Mensen zijn kuddedieren. Als andere klanten iets kopen, wekt dat onbewust vertrouwen op bij jouw andere bezoekers. Veel apps, waaronder Nudgify, maken het mogelijk om realtime meldingen te tonen van aankopen van anderen.
Bied exclusieve aanbiedingen aan
Om in te spelen op het “erbij willen horen”, kan een eigen club/groep natuurlijk niet ontbreken. Geef je trouwe klanten de kans om lid te worden van een “club” en geef ze daarmee voordelen die reguliere klanten niet hebben. De gradaties waarin je dit kan doen,lopen enorm uiteen. Soms is het lid zijn van de nieuwsbrief al genoeg, maar er zijn hele bedrijven/projecten die alleen op uitnodiging toegankelijk zijn.
Tijdelijke content wacht niet
Alles wat tijdelijk is, voelt automatisch belangrijker en waardevoller. Vooral op social media. Heb je een dag je stories (slechts 24 uur zichtbaar) niet bekeken? Dan zal je die content nooit meer zien. Dit zet mensen aan om niet te wachten om jouw content te bekijken, omdat ze die kans simpelweg niet meer krijgen. Maak daarom slim gebruik van jouw stories en livestreams.

FOMO toepassen, dat wil je toch niet missen?
FOMO is een onbetwistbaar psychologisch fenomeen dat een enorme opmars heeft gemaakt in dit social media tijdperk. Desalniettemin zien we al lange tijd dat het creëren van angst mensen aanzet tot het ondernemen van actie. Door slim, maar rechtvaardig, gebruik te maken van urgentie, schaarste en exclusiviteit, kan je jouw bezoekers overtuigen om voor jou te kiezen. Ben je benieuwd hoe je FOMO ethisch inzet op jouw website of in jouw campagnes? Neem dan hier contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Ooit een aankoop gedaan “voordat het te laat was”? Dan heb je waarschijnlijk te maken gehad met FOMO, voluit Fear Of Missing Out. Deze psychologische drijfveer speelt in op de angst om een aanbieding, kans of evenement mis te lopen. Marketeers maken hier strategisch gebruik van om bezoekers sneller aan te zetten tot actie. In deze blog leggen we je uit hoe FOMO werkt, hoe je het ethisch inzet en delen we onze beste tips!
Wat is FOMO en waarom werkt het?
FOMO (Fear of Missing Out) is de angst om een waardevolle kans, ervaring of voordeel te missen. Psychologisch gezien valt het goed te verklaren; we willen erbij horen, niets missen en vooral de jonge generatie wil al helemaal niet de verkeerde keuze maken. Hoewel FOMO vooral leeft en bekend is onder de jongeren, is iedereen hier vatbaar voor. De factoren hieronder stimuleren het nemen van snelle beslissingen. Hierdoor nemen niet alleen je conversies toe, klanten zullen zich ook meer betrokken voelen.

5 Manieren om FOMO effectief in te zetten
Creëer urgentie
Als mensen twijfelen kan het toepassen van tijdsdruk zorgen dat ze toch de knoop voor zichzelf doorhakken. Bekende voorbeelden hiervan zijn “alleen vandaag nog 10% korting” en “Voor 14:00 besteld, morgen in huis”. Voeg aftelklokken toe voor je deals en meld duidelijk wanneer jouw aanbiedingen eindigen.
Zorg voor echte schaarste
Een van de basisconcepten van economie, vraag en aanbod, mag zeker niet ontbreken als we het over FOMO hebben. Hoe minder aanbod er is, hoe hoger de prijzen (en de gevoelsmatige waarde) voor kopers. Schaarste zien we natuurlijk overal om ons heen, kijk maar eens naar de (door)verkoopprijzen van concerttickets of naar de huidige huizenprijzen. Zorg wel dat de informatie die je hierover deelt altijd juist is, misleiding zorgt voor wantrouwen, ontevreden klanten en boetes.
Toon live activiteiten
Mensen zijn kuddedieren. Als andere klanten iets kopen, wekt dat onbewust vertrouwen op bij jouw andere bezoekers. Veel apps, waaronder Nudgify, maken het mogelijk om realtime meldingen te tonen van aankopen van anderen.
Bied exclusieve aanbiedingen aan
Om in te spelen op het “erbij willen horen”, kan een eigen club/groep natuurlijk niet ontbreken. Geef je trouwe klanten de kans om lid te worden van een “club” en geef ze daarmee voordelen die reguliere klanten niet hebben. De gradaties waarin je dit kan doen,lopen enorm uiteen. Soms is het lid zijn van de nieuwsbrief al genoeg, maar er zijn hele bedrijven/projecten die alleen op uitnodiging toegankelijk zijn.
Tijdelijke content wacht niet
Alles wat tijdelijk is, voelt automatisch belangrijker en waardevoller. Vooral op social media. Heb je een dag je stories (slechts 24 uur zichtbaar) niet bekeken? Dan zal je die content nooit meer zien. Dit zet mensen aan om niet te wachten om jouw content te bekijken, omdat ze die kans simpelweg niet meer krijgen. Maak daarom slim gebruik van jouw stories en livestreams.

FOMO toepassen, dat wil je toch niet missen?
FOMO is een onbetwistbaar psychologisch fenomeen dat een enorme opmars heeft gemaakt in dit social media tijdperk. Desalniettemin zien we al lange tijd dat het creëren van angst mensen aanzet tot het ondernemen van actie. Door slim, maar rechtvaardig, gebruik te maken van urgentie, schaarste en exclusiviteit, kan je jouw bezoekers overtuigen om voor jou te kiezen. Ben je benieuwd hoe je FOMO ethisch inzet op jouw website of in jouw campagnes? Neem dan hier contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Ooit een aankoop gedaan “voordat het te laat was”? Dan heb je waarschijnlijk te maken gehad met FOMO, voluit Fear Of Missing Out. Deze psychologische drijfveer speelt in op de angst om een aanbieding, kans of evenement mis te lopen. Marketeers maken hier strategisch gebruik van om bezoekers sneller aan te zetten tot actie. In deze blog leggen we je uit hoe FOMO werkt, hoe je het ethisch inzet en delen we onze beste tips!
Wat is FOMO en waarom werkt het?
FOMO (Fear of Missing Out) is de angst om een waardevolle kans, ervaring of voordeel te missen. Psychologisch gezien valt het goed te verklaren; we willen erbij horen, niets missen en vooral de jonge generatie wil al helemaal niet de verkeerde keuze maken. Hoewel FOMO vooral leeft en bekend is onder de jongeren, is iedereen hier vatbaar voor. De factoren hieronder stimuleren het nemen van snelle beslissingen. Hierdoor nemen niet alleen je conversies toe, klanten zullen zich ook meer betrokken voelen.

5 Manieren om FOMO effectief in te zetten
Creëer urgentie
Als mensen twijfelen kan het toepassen van tijdsdruk zorgen dat ze toch de knoop voor zichzelf doorhakken. Bekende voorbeelden hiervan zijn “alleen vandaag nog 10% korting” en “Voor 14:00 besteld, morgen in huis”. Voeg aftelklokken toe voor je deals en meld duidelijk wanneer jouw aanbiedingen eindigen.
Zorg voor echte schaarste
Een van de basisconcepten van economie, vraag en aanbod, mag zeker niet ontbreken als we het over FOMO hebben. Hoe minder aanbod er is, hoe hoger de prijzen (en de gevoelsmatige waarde) voor kopers. Schaarste zien we natuurlijk overal om ons heen, kijk maar eens naar de (door)verkoopprijzen van concerttickets of naar de huidige huizenprijzen. Zorg wel dat de informatie die je hierover deelt altijd juist is, misleiding zorgt voor wantrouwen, ontevreden klanten en boetes.
Toon live activiteiten
Mensen zijn kuddedieren. Als andere klanten iets kopen, wekt dat onbewust vertrouwen op bij jouw andere bezoekers. Veel apps, waaronder Nudgify, maken het mogelijk om realtime meldingen te tonen van aankopen van anderen.
Bied exclusieve aanbiedingen aan
Om in te spelen op het “erbij willen horen”, kan een eigen club/groep natuurlijk niet ontbreken. Geef je trouwe klanten de kans om lid te worden van een “club” en geef ze daarmee voordelen die reguliere klanten niet hebben. De gradaties waarin je dit kan doen,lopen enorm uiteen. Soms is het lid zijn van de nieuwsbrief al genoeg, maar er zijn hele bedrijven/projecten die alleen op uitnodiging toegankelijk zijn.
Tijdelijke content wacht niet
Alles wat tijdelijk is, voelt automatisch belangrijker en waardevoller. Vooral op social media. Heb je een dag je stories (slechts 24 uur zichtbaar) niet bekeken? Dan zal je die content nooit meer zien. Dit zet mensen aan om niet te wachten om jouw content te bekijken, omdat ze die kans simpelweg niet meer krijgen. Maak daarom slim gebruik van jouw stories en livestreams.

FOMO toepassen, dat wil je toch niet missen?
FOMO is een onbetwistbaar psychologisch fenomeen dat een enorme opmars heeft gemaakt in dit social media tijdperk. Desalniettemin zien we al lange tijd dat het creëren van angst mensen aanzet tot het ondernemen van actie. Door slim, maar rechtvaardig, gebruik te maken van urgentie, schaarste en exclusiviteit, kan je jouw bezoekers overtuigen om voor jou te kiezen. Ben je benieuwd hoe je FOMO ethisch inzet op jouw website of in jouw campagnes? Neem dan hier contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.