

Blog
Minder Vragen, Meer Klanten: De gouden formule voor formulieren die 5x meer leads oplevert
Minder Vragen, Meer Klanten: De gouden formule voor formulieren die 5x meer leads oplevert



2 nov 2025
Barry van de Glind
Ingevulde formulieren zijn misschien wel de fijnste manier van leads verkrijgen; deze mensen zijn serieus geïnteresseerd in jouw dienst en converteren dus vrij makkelijk. Toch zien we bij veel websites dat, ondanks het vele verkeer, het aantal “form submissions” sterk achterblijft. Grote kans dat jouw formulier dan het probleem is. Lange, omslachtige formulieren werken conversie-verlagend. Het goede nieuws is dat je dit probleem met een paar eenvoudige aanpassingen kan wegnemen. Meer leads uit hetzelfde aantal bezoekers, wie wil dat nou niet?!
In deze blog leggen we haarfijn uit hoe je met minder velden meer leads binnenhaalt.
Waarom jouw formulieren niet ingevuld worden
Veel formulieren zijn ingericht vanuit het oogpunt van het bedrijf (en dus niet vanuit de gebruiker). Dat zorgt voor frictie, want waar jij alles wil weten, wil een klant vooral snel geholpen worden.
Lange formulieren met veel, overwegend onnodige, verplichte velden zoals geboortedatum of telefoonnummer zijn allemaal drempels voor bezoekers. Vooral voor mobiele gebruikers lijken formulieren al snel erg lang. Zonde, want meer dan de helft van het verkeer komt juist van smartphones.
De psychologie achter een goed ontworpen formulier
Mensen nemen online razendsnel beslissingen. Geduldige bezoekers zijn een unicum in de tijd waarin we leven. Een rommelig of lang formulier triggert dan ook gelijk een gevoel van “dit kost moeite”. En dat is nou juist wat bezoekers afschrikt.
Om beter te begrijpen hoe je jouw formulieren moet inrichten is het belangrijk om onderstaande psychologische principes goed te begrijpen:
Hick’s Law: hoe meer keuzes je geeft (in dit geval formuliervelden), hoe trager het beslissingsproces.
Cognitive Load Theory: hoe complexer een interface, hoe meer energie het kost om de informatie te verwerken.
Zeigarnik-effect: onafgemaakte taken blijven hangen, maar alleen als ze daadwerkelijk haalbaar zijn.
Dit laatste effect is ook waarom je snel uitgeput raakt op het moment dat taken zich in rap tempo opstapelen. Mocht je dit gevoel herkennen, biedt deze video een toegankelijke oplossing!
Wat is het ideale aantal formuliervelden?
Uit een groot onderzoek van HubSpot is naar voren gekomen dat het ideale formulier 3-5 vragen lang is. Er zijn echter ook gevallen waar dit te weinig velden zijn om alle nodige informatie te verzamelen, dit is dan ook geen harde regel. De context waarvoor het formulier dient, blijft altijd leidend. Zo heb je voor het versturen van een e-book minder informatie nodig dan bij een offerteaanvraag. Zie hieronder een overzicht van de belangrijkste richtlijnen.

5 Onmisbare tips voor formulieren die converteren
Vraag alleen wat je echt nodig hebt
Denk altijd vanuit het oogpunt van jouw klant. Welke informatie heb je echt nodig om aan hun wensen te voldoen? In meer dan 80% van de gevallen heb je aan naam, e-mail en een simpel bericht meer dan genoeg. Als je meer wil vragen, moet je daar een goede reden voor hebben.
Maak velden gebruiksvriendelijk
Niemand zit te wachten op storende dropdowns of moeilijke verplichte formatting. Zorg voor intuïtieve velden met duidelijke placeholders.
Laat weten wat optioneel is
Als een veld niet verplicht is, geef dit dan duidelijk aan. Dit verlaagt de drempel voor twijfelende bezoekers. Staat er niet bij dat iets optioneel is, dan zal er sneller afgehaakt worden.
Optimaliseer voor mobiele gebruikers
We gaven net al aan dat meer dan de helft van het verkeer via telefoon komt. Zorg dan ook dat jouw formulier hier optimaal werkt, met grote velden, korte laadtijden en duidelijke knoppen. Er is niets vervelender dan inzoomen op een lastig in te vullen formulier.
Test verschillende varianten
Gebruik tools zoals VWO om verschillende versies te testen. Denk hierbij aan lange vs. korte formulieren, teksten op de knoppen en volgorde van de velden. Kies wat het beste werkt en hou deze versie aan.

Sneller ingevuld, vaker verzonden
Een kort en gebruiksvriendelijk formulier is een van de beste manieren om meer leads uit jouw website te halen. Door slimmer te ontwerpen en echt vanuit het oogpunt van potentiële klanten te kijken, hoef je niet meer jouw volledige vermogen uit te geven aan advertenties. Stel de juiste, korte vragen om de kans dat jouw formulieren worden ingevuld te verhogen.
Benieuwd of jouw formulieren onnodig leads mislopen? Stuur de link in het korte en simpele formulier hieronder om binnen 24 uur gratis en vrijblijvend advies te ontvangen!
Ingevulde formulieren zijn misschien wel de fijnste manier van leads verkrijgen; deze mensen zijn serieus geïnteresseerd in jouw dienst en converteren dus vrij makkelijk. Toch zien we bij veel websites dat, ondanks het vele verkeer, het aantal “form submissions” sterk achterblijft. Grote kans dat jouw formulier dan het probleem is. Lange, omslachtige formulieren werken conversie-verlagend. Het goede nieuws is dat je dit probleem met een paar eenvoudige aanpassingen kan wegnemen. Meer leads uit hetzelfde aantal bezoekers, wie wil dat nou niet?!
In deze blog leggen we haarfijn uit hoe je met minder velden meer leads binnenhaalt.
Waarom jouw formulieren niet ingevuld worden
Veel formulieren zijn ingericht vanuit het oogpunt van het bedrijf (en dus niet vanuit de gebruiker). Dat zorgt voor frictie, want waar jij alles wil weten, wil een klant vooral snel geholpen worden.
Lange formulieren met veel, overwegend onnodige, verplichte velden zoals geboortedatum of telefoonnummer zijn allemaal drempels voor bezoekers. Vooral voor mobiele gebruikers lijken formulieren al snel erg lang. Zonde, want meer dan de helft van het verkeer komt juist van smartphones.
De psychologie achter een goed ontworpen formulier
Mensen nemen online razendsnel beslissingen. Geduldige bezoekers zijn een unicum in de tijd waarin we leven. Een rommelig of lang formulier triggert dan ook gelijk een gevoel van “dit kost moeite”. En dat is nou juist wat bezoekers afschrikt.
Om beter te begrijpen hoe je jouw formulieren moet inrichten is het belangrijk om onderstaande psychologische principes goed te begrijpen:
Hick’s Law: hoe meer keuzes je geeft (in dit geval formuliervelden), hoe trager het beslissingsproces.
Cognitive Load Theory: hoe complexer een interface, hoe meer energie het kost om de informatie te verwerken.
Zeigarnik-effect: onafgemaakte taken blijven hangen, maar alleen als ze daadwerkelijk haalbaar zijn.
Dit laatste effect is ook waarom je snel uitgeput raakt op het moment dat taken zich in rap tempo opstapelen. Mocht je dit gevoel herkennen, biedt deze video een toegankelijke oplossing!
Wat is het ideale aantal formuliervelden?
Uit een groot onderzoek van HubSpot is naar voren gekomen dat het ideale formulier 3-5 vragen lang is. Er zijn echter ook gevallen waar dit te weinig velden zijn om alle nodige informatie te verzamelen, dit is dan ook geen harde regel. De context waarvoor het formulier dient, blijft altijd leidend. Zo heb je voor het versturen van een e-book minder informatie nodig dan bij een offerteaanvraag. Zie hieronder een overzicht van de belangrijkste richtlijnen.

5 Onmisbare tips voor formulieren die converteren
Vraag alleen wat je echt nodig hebt
Denk altijd vanuit het oogpunt van jouw klant. Welke informatie heb je echt nodig om aan hun wensen te voldoen? In meer dan 80% van de gevallen heb je aan naam, e-mail en een simpel bericht meer dan genoeg. Als je meer wil vragen, moet je daar een goede reden voor hebben.
Maak velden gebruiksvriendelijk
Niemand zit te wachten op storende dropdowns of moeilijke verplichte formatting. Zorg voor intuïtieve velden met duidelijke placeholders.
Laat weten wat optioneel is
Als een veld niet verplicht is, geef dit dan duidelijk aan. Dit verlaagt de drempel voor twijfelende bezoekers. Staat er niet bij dat iets optioneel is, dan zal er sneller afgehaakt worden.
Optimaliseer voor mobiele gebruikers
We gaven net al aan dat meer dan de helft van het verkeer via telefoon komt. Zorg dan ook dat jouw formulier hier optimaal werkt, met grote velden, korte laadtijden en duidelijke knoppen. Er is niets vervelender dan inzoomen op een lastig in te vullen formulier.
Test verschillende varianten
Gebruik tools zoals VWO om verschillende versies te testen. Denk hierbij aan lange vs. korte formulieren, teksten op de knoppen en volgorde van de velden. Kies wat het beste werkt en hou deze versie aan.

Sneller ingevuld, vaker verzonden
Een kort en gebruiksvriendelijk formulier is een van de beste manieren om meer leads uit jouw website te halen. Door slimmer te ontwerpen en echt vanuit het oogpunt van potentiële klanten te kijken, hoef je niet meer jouw volledige vermogen uit te geven aan advertenties. Stel de juiste, korte vragen om de kans dat jouw formulieren worden ingevuld te verhogen.
Benieuwd of jouw formulieren onnodig leads mislopen? Stuur de link in het korte en simpele formulier hieronder om binnen 24 uur gratis en vrijblijvend advies te ontvangen!
Ingevulde formulieren zijn misschien wel de fijnste manier van leads verkrijgen; deze mensen zijn serieus geïnteresseerd in jouw dienst en converteren dus vrij makkelijk. Toch zien we bij veel websites dat, ondanks het vele verkeer, het aantal “form submissions” sterk achterblijft. Grote kans dat jouw formulier dan het probleem is. Lange, omslachtige formulieren werken conversie-verlagend. Het goede nieuws is dat je dit probleem met een paar eenvoudige aanpassingen kan wegnemen. Meer leads uit hetzelfde aantal bezoekers, wie wil dat nou niet?!
In deze blog leggen we haarfijn uit hoe je met minder velden meer leads binnenhaalt.
Waarom jouw formulieren niet ingevuld worden
Veel formulieren zijn ingericht vanuit het oogpunt van het bedrijf (en dus niet vanuit de gebruiker). Dat zorgt voor frictie, want waar jij alles wil weten, wil een klant vooral snel geholpen worden.
Lange formulieren met veel, overwegend onnodige, verplichte velden zoals geboortedatum of telefoonnummer zijn allemaal drempels voor bezoekers. Vooral voor mobiele gebruikers lijken formulieren al snel erg lang. Zonde, want meer dan de helft van het verkeer komt juist van smartphones.
De psychologie achter een goed ontworpen formulier
Mensen nemen online razendsnel beslissingen. Geduldige bezoekers zijn een unicum in de tijd waarin we leven. Een rommelig of lang formulier triggert dan ook gelijk een gevoel van “dit kost moeite”. En dat is nou juist wat bezoekers afschrikt.
Om beter te begrijpen hoe je jouw formulieren moet inrichten is het belangrijk om onderstaande psychologische principes goed te begrijpen:
Hick’s Law: hoe meer keuzes je geeft (in dit geval formuliervelden), hoe trager het beslissingsproces.
Cognitive Load Theory: hoe complexer een interface, hoe meer energie het kost om de informatie te verwerken.
Zeigarnik-effect: onafgemaakte taken blijven hangen, maar alleen als ze daadwerkelijk haalbaar zijn.
Dit laatste effect is ook waarom je snel uitgeput raakt op het moment dat taken zich in rap tempo opstapelen. Mocht je dit gevoel herkennen, biedt deze video een toegankelijke oplossing!
Wat is het ideale aantal formuliervelden?
Uit een groot onderzoek van HubSpot is naar voren gekomen dat het ideale formulier 3-5 vragen lang is. Er zijn echter ook gevallen waar dit te weinig velden zijn om alle nodige informatie te verzamelen, dit is dan ook geen harde regel. De context waarvoor het formulier dient, blijft altijd leidend. Zo heb je voor het versturen van een e-book minder informatie nodig dan bij een offerteaanvraag. Zie hieronder een overzicht van de belangrijkste richtlijnen.

5 Onmisbare tips voor formulieren die converteren
Vraag alleen wat je echt nodig hebt
Denk altijd vanuit het oogpunt van jouw klant. Welke informatie heb je echt nodig om aan hun wensen te voldoen? In meer dan 80% van de gevallen heb je aan naam, e-mail en een simpel bericht meer dan genoeg. Als je meer wil vragen, moet je daar een goede reden voor hebben.
Maak velden gebruiksvriendelijk
Niemand zit te wachten op storende dropdowns of moeilijke verplichte formatting. Zorg voor intuïtieve velden met duidelijke placeholders.
Laat weten wat optioneel is
Als een veld niet verplicht is, geef dit dan duidelijk aan. Dit verlaagt de drempel voor twijfelende bezoekers. Staat er niet bij dat iets optioneel is, dan zal er sneller afgehaakt worden.
Optimaliseer voor mobiele gebruikers
We gaven net al aan dat meer dan de helft van het verkeer via telefoon komt. Zorg dan ook dat jouw formulier hier optimaal werkt, met grote velden, korte laadtijden en duidelijke knoppen. Er is niets vervelender dan inzoomen op een lastig in te vullen formulier.
Test verschillende varianten
Gebruik tools zoals VWO om verschillende versies te testen. Denk hierbij aan lange vs. korte formulieren, teksten op de knoppen en volgorde van de velden. Kies wat het beste werkt en hou deze versie aan.

Sneller ingevuld, vaker verzonden
Een kort en gebruiksvriendelijk formulier is een van de beste manieren om meer leads uit jouw website te halen. Door slimmer te ontwerpen en echt vanuit het oogpunt van potentiële klanten te kijken, hoef je niet meer jouw volledige vermogen uit te geven aan advertenties. Stel de juiste, korte vragen om de kans dat jouw formulieren worden ingevuld te verhogen.
Benieuwd of jouw formulieren onnodig leads mislopen? Stuur de link in het korte en simpele formulier hieronder om binnen 24 uur gratis en vrijblijvend advies te ontvangen!
Lees dit ook!

Blog
Illustraties vs. Stockfoto's: Wat werkt voor jouw doelgroep?

Blog
Zo transformeer je jouw website tot het digitale centrum van jouw omnichannel-strategie

Blog
AI-video’s voor ondernemers: 3 kansen om deze maand nog jouw kosten te halveren

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.
