

Blog
Illustraties vs. Stockfoto's: Wat werkt voor jouw doelgroep?
Illustraties vs. Stockfoto's: Wat werkt voor jouw doelgroep?



5 okt 2025
Barry van de Glind
Een foto zegt meer dan duizend woorden (om weer met een cliché te beginnen). Of het nou gaat om websites, social media of e-mails, visuele content bepaalt de eerste indruk. Dan is de vraag alleen welk soort beelden het beste werken voor jouw doelgroep: illustraties of stockfoto’s. In deze blog vertellen we je de voor- en nadelen van beide opties, wanneer je welke keuze maakt en hoe je jouw content een visuele boost geeft.
Hoe visuele content jouw boodschap versterkt
Visuals zijn cruciaal voor conversie, perceptie en de algehele gebruikerservaring. Visuele content wordt door ons brein bovendien 60.000x sneller verwerkt dan tekst, waardoor jouw boodschap snel en duidelijk overkomt.
Goed ontworpen en gekozen beelden verhogen de tijd die bezoekers op je website doorbrengen en versterken jouw merkidentiteit. Anderzijds is dit ook het geval, slechte visuals verhogen de bounce rate met gevolg dat je slechter scoort in de zoekmachines.
Wat zijn stockfoto’s?
Stockfoto’s zijn bestaande beelden die je kan downloaden via platforms zoals Unsplash, Shutterstock of Adobe Stock. Deze doorgaans professionele beelden zijn eenvoudig te gebruiken en goed betaalbaar (soms zelfs gratis), maar ze zijn niet volledig zonder risico. Doordat de beelden gemaakt worden om breed verspreid te worden, zijn ze vrij algemeen; dit maakt het moeilijk om te verbinden aan jouw merk.

Wat zijn illustraties?
Illustraties zijn unieke grafische ontwerpen die speciaal voor een merk, product of website worden ontworpen. Ze worden vaak ingezet voor branding en storytelling, maar ook steeds vaker als element in de algemene UI van een website. Doordat illustraties maatwerk zijn, is het makkelijker om hiermee de verbinding met jouw merk tot uiting te brengen.

Zijn illustraties effectiever dan stockfoto’s?
Er zijn een ontelbaar aantal UX- en marketingstudies uitgevoerd naar de impact van visuals op gebruikersgedrag. Hieronder bespreken we een paar cruciale inzichten:
Unieke beelden presteren beter
Websites met originele afbeeldingen of illustraties scoren aanzienlijk hoger bij het brede publiek dan websites met stockfoto’s. Unieke content verhoogt de betrouwbaarheid van een merk, wat leidt tot hogere conversies.
Uit A/B-test blijkt ook dat gebruikers een voorkeur hebben voor visuals die inhoudelijk relevant zijn ten opzichte van visuals die puur als opvulling dienen. Dit is eenvoudiger te realiseren met illustraties, omdat deze op maat gemaakt kunnen worden. Wel moet hierbij gezegd worden dat met verschillende AI-tools, waaronder OpenArt, het steeds makkelijker wordt om specifieke stockfoto’s te maken.
Invloed van stockfoto’s op bezoekers
Volgens een onderzoek van VWO (Visual Website Optimizer) leidt het vervangen van een stockfoto door een authentieke foto tot een conversiestijging van 45% (op een landingspagina). Niet gek, want veel eye-tracking rapporten hebben aangetoond dat stockfoto’s vaak genegeerd worden, zeker als ze “te perfect” lijken.
Wat werkt het beste voor jouw doelgroep?
De keuze tussen illustraties en stockfoto’s hangt dus af van meerdere factoren waaronder doelgroep, merkidentiteit en doelstellingen. Hieronder de algemene kenmerken om jouw keuze op te basen:
Wanneer kies je voor stockfoto’s?
Je hebt een beperkt budget en weinig tijd
Je werkt in een formele sector (financieel, juridisch of B2B)
Je hebt menselijke beelden nodig (gezichten of situaties)
Je wil in rap tempo content kunnen produceren voor blogs/social media
Wanneer kies je voor illustraties?
Je wil een onderscheidend en herkenbaar merk bouwen
Je hebt een creatieve, jonge doelgroep
Je hebt abstracte (of complexe) diensten, denk aan IT, SaaS of andere software
Je wil volledige controle over jouw stijl en uitstraling

Kies een stijl die aansluit op jouw merk
De juiste visuele content versterkt jouw verhaal, verhoogt conversies en maakt jouw merk herkenbaar. Kies niet puur op wat het mooist oogt, maar denk na over wat jouw doelgroep van je verwacht. Vraag jezelf bij iedere foto/illustratie af of dit echt bijdraagt aan wat je wil vertellen. Zoals hierboven gezien kan een hybride strategie voor sommige doeleinden goed werken, maar zorg dat jouw doelgroep de content altijd logisch en behulpzaam vindt. Bij Clix Media helpen we ondernemers met het maken van de juiste keuzes. Door eerst de doelgroep in beeld te brengen, bouwen we stapsgewijs een waterdichte contentstrategie die bijdraagt aan jouw merk, doelgroep en doelstellingen. Benieuwd hoe wij jouw bedrijf verder helpen? Plan hieronder een vrijblijvend adviesgesprek in!
Een foto zegt meer dan duizend woorden (om weer met een cliché te beginnen). Of het nou gaat om websites, social media of e-mails, visuele content bepaalt de eerste indruk. Dan is de vraag alleen welk soort beelden het beste werken voor jouw doelgroep: illustraties of stockfoto’s. In deze blog vertellen we je de voor- en nadelen van beide opties, wanneer je welke keuze maakt en hoe je jouw content een visuele boost geeft.
Hoe visuele content jouw boodschap versterkt
Visuals zijn cruciaal voor conversie, perceptie en de algehele gebruikerservaring. Visuele content wordt door ons brein bovendien 60.000x sneller verwerkt dan tekst, waardoor jouw boodschap snel en duidelijk overkomt.
Goed ontworpen en gekozen beelden verhogen de tijd die bezoekers op je website doorbrengen en versterken jouw merkidentiteit. Anderzijds is dit ook het geval, slechte visuals verhogen de bounce rate met gevolg dat je slechter scoort in de zoekmachines.
Wat zijn stockfoto’s?
Stockfoto’s zijn bestaande beelden die je kan downloaden via platforms zoals Unsplash, Shutterstock of Adobe Stock. Deze doorgaans professionele beelden zijn eenvoudig te gebruiken en goed betaalbaar (soms zelfs gratis), maar ze zijn niet volledig zonder risico. Doordat de beelden gemaakt worden om breed verspreid te worden, zijn ze vrij algemeen; dit maakt het moeilijk om te verbinden aan jouw merk.

Wat zijn illustraties?
Illustraties zijn unieke grafische ontwerpen die speciaal voor een merk, product of website worden ontworpen. Ze worden vaak ingezet voor branding en storytelling, maar ook steeds vaker als element in de algemene UI van een website. Doordat illustraties maatwerk zijn, is het makkelijker om hiermee de verbinding met jouw merk tot uiting te brengen.

Zijn illustraties effectiever dan stockfoto’s?
Er zijn een ontelbaar aantal UX- en marketingstudies uitgevoerd naar de impact van visuals op gebruikersgedrag. Hieronder bespreken we een paar cruciale inzichten:
Unieke beelden presteren beter
Websites met originele afbeeldingen of illustraties scoren aanzienlijk hoger bij het brede publiek dan websites met stockfoto’s. Unieke content verhoogt de betrouwbaarheid van een merk, wat leidt tot hogere conversies.
Uit A/B-test blijkt ook dat gebruikers een voorkeur hebben voor visuals die inhoudelijk relevant zijn ten opzichte van visuals die puur als opvulling dienen. Dit is eenvoudiger te realiseren met illustraties, omdat deze op maat gemaakt kunnen worden. Wel moet hierbij gezegd worden dat met verschillende AI-tools, waaronder OpenArt, het steeds makkelijker wordt om specifieke stockfoto’s te maken.
Invloed van stockfoto’s op bezoekers
Volgens een onderzoek van VWO (Visual Website Optimizer) leidt het vervangen van een stockfoto door een authentieke foto tot een conversiestijging van 45% (op een landingspagina). Niet gek, want veel eye-tracking rapporten hebben aangetoond dat stockfoto’s vaak genegeerd worden, zeker als ze “te perfect” lijken.
Wat werkt het beste voor jouw doelgroep?
De keuze tussen illustraties en stockfoto’s hangt dus af van meerdere factoren waaronder doelgroep, merkidentiteit en doelstellingen. Hieronder de algemene kenmerken om jouw keuze op te basen:
Wanneer kies je voor stockfoto’s?
Je hebt een beperkt budget en weinig tijd
Je werkt in een formele sector (financieel, juridisch of B2B)
Je hebt menselijke beelden nodig (gezichten of situaties)
Je wil in rap tempo content kunnen produceren voor blogs/social media
Wanneer kies je voor illustraties?
Je wil een onderscheidend en herkenbaar merk bouwen
Je hebt een creatieve, jonge doelgroep
Je hebt abstracte (of complexe) diensten, denk aan IT, SaaS of andere software
Je wil volledige controle over jouw stijl en uitstraling

Kies een stijl die aansluit op jouw merk
De juiste visuele content versterkt jouw verhaal, verhoogt conversies en maakt jouw merk herkenbaar. Kies niet puur op wat het mooist oogt, maar denk na over wat jouw doelgroep van je verwacht. Vraag jezelf bij iedere foto/illustratie af of dit echt bijdraagt aan wat je wil vertellen. Zoals hierboven gezien kan een hybride strategie voor sommige doeleinden goed werken, maar zorg dat jouw doelgroep de content altijd logisch en behulpzaam vindt. Bij Clix Media helpen we ondernemers met het maken van de juiste keuzes. Door eerst de doelgroep in beeld te brengen, bouwen we stapsgewijs een waterdichte contentstrategie die bijdraagt aan jouw merk, doelgroep en doelstellingen. Benieuwd hoe wij jouw bedrijf verder helpen? Plan hieronder een vrijblijvend adviesgesprek in!
Een foto zegt meer dan duizend woorden (om weer met een cliché te beginnen). Of het nou gaat om websites, social media of e-mails, visuele content bepaalt de eerste indruk. Dan is de vraag alleen welk soort beelden het beste werken voor jouw doelgroep: illustraties of stockfoto’s. In deze blog vertellen we je de voor- en nadelen van beide opties, wanneer je welke keuze maakt en hoe je jouw content een visuele boost geeft.
Hoe visuele content jouw boodschap versterkt
Visuals zijn cruciaal voor conversie, perceptie en de algehele gebruikerservaring. Visuele content wordt door ons brein bovendien 60.000x sneller verwerkt dan tekst, waardoor jouw boodschap snel en duidelijk overkomt.
Goed ontworpen en gekozen beelden verhogen de tijd die bezoekers op je website doorbrengen en versterken jouw merkidentiteit. Anderzijds is dit ook het geval, slechte visuals verhogen de bounce rate met gevolg dat je slechter scoort in de zoekmachines.
Wat zijn stockfoto’s?
Stockfoto’s zijn bestaande beelden die je kan downloaden via platforms zoals Unsplash, Shutterstock of Adobe Stock. Deze doorgaans professionele beelden zijn eenvoudig te gebruiken en goed betaalbaar (soms zelfs gratis), maar ze zijn niet volledig zonder risico. Doordat de beelden gemaakt worden om breed verspreid te worden, zijn ze vrij algemeen; dit maakt het moeilijk om te verbinden aan jouw merk.

Wat zijn illustraties?
Illustraties zijn unieke grafische ontwerpen die speciaal voor een merk, product of website worden ontworpen. Ze worden vaak ingezet voor branding en storytelling, maar ook steeds vaker als element in de algemene UI van een website. Doordat illustraties maatwerk zijn, is het makkelijker om hiermee de verbinding met jouw merk tot uiting te brengen.

Zijn illustraties effectiever dan stockfoto’s?
Er zijn een ontelbaar aantal UX- en marketingstudies uitgevoerd naar de impact van visuals op gebruikersgedrag. Hieronder bespreken we een paar cruciale inzichten:
Unieke beelden presteren beter
Websites met originele afbeeldingen of illustraties scoren aanzienlijk hoger bij het brede publiek dan websites met stockfoto’s. Unieke content verhoogt de betrouwbaarheid van een merk, wat leidt tot hogere conversies.
Uit A/B-test blijkt ook dat gebruikers een voorkeur hebben voor visuals die inhoudelijk relevant zijn ten opzichte van visuals die puur als opvulling dienen. Dit is eenvoudiger te realiseren met illustraties, omdat deze op maat gemaakt kunnen worden. Wel moet hierbij gezegd worden dat met verschillende AI-tools, waaronder OpenArt, het steeds makkelijker wordt om specifieke stockfoto’s te maken.
Invloed van stockfoto’s op bezoekers
Volgens een onderzoek van VWO (Visual Website Optimizer) leidt het vervangen van een stockfoto door een authentieke foto tot een conversiestijging van 45% (op een landingspagina). Niet gek, want veel eye-tracking rapporten hebben aangetoond dat stockfoto’s vaak genegeerd worden, zeker als ze “te perfect” lijken.
Wat werkt het beste voor jouw doelgroep?
De keuze tussen illustraties en stockfoto’s hangt dus af van meerdere factoren waaronder doelgroep, merkidentiteit en doelstellingen. Hieronder de algemene kenmerken om jouw keuze op te basen:
Wanneer kies je voor stockfoto’s?
Je hebt een beperkt budget en weinig tijd
Je werkt in een formele sector (financieel, juridisch of B2B)
Je hebt menselijke beelden nodig (gezichten of situaties)
Je wil in rap tempo content kunnen produceren voor blogs/social media
Wanneer kies je voor illustraties?
Je wil een onderscheidend en herkenbaar merk bouwen
Je hebt een creatieve, jonge doelgroep
Je hebt abstracte (of complexe) diensten, denk aan IT, SaaS of andere software
Je wil volledige controle over jouw stijl en uitstraling

Kies een stijl die aansluit op jouw merk
De juiste visuele content versterkt jouw verhaal, verhoogt conversies en maakt jouw merk herkenbaar. Kies niet puur op wat het mooist oogt, maar denk na over wat jouw doelgroep van je verwacht. Vraag jezelf bij iedere foto/illustratie af of dit echt bijdraagt aan wat je wil vertellen. Zoals hierboven gezien kan een hybride strategie voor sommige doeleinden goed werken, maar zorg dat jouw doelgroep de content altijd logisch en behulpzaam vindt. Bij Clix Media helpen we ondernemers met het maken van de juiste keuzes. Door eerst de doelgroep in beeld te brengen, bouwen we stapsgewijs een waterdichte contentstrategie die bijdraagt aan jouw merk, doelgroep en doelstellingen. Benieuwd hoe wij jouw bedrijf verder helpen? Plan hieronder een vrijblijvend adviesgesprek in!
Lees dit ook!

Blog
Zo transformeer je jouw website tot het digitale centrum van jouw omnichannel-strategie

Blog
AI-video’s voor ondernemers: 3 kansen om deze maand nog jouw kosten te halveren

Blog
Zo schrijf je de perfecte metatitel & metabeschrijving om te scoren in Google

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.