AI_Contentstrategie

Blog

Waarom iedere ondernemer een AI-contentstrategie moet hebben

Waarom iedere ondernemer een AI-contentstrategie moet hebben

16 mei 2025

Barry van de Glind

Dat je om zichtbaar te zijn consistent waardevolle content moet delen, zal voor geen enkele ondernemer nieuws zijn. Maar eerlijk is eerlijk, hier heb je lang niet altijd de tijd of inspiratie voor. Dit is precies waar AI-contentstrategie een onmisbare rol kan spelen. In deze blog lees je hoe en waarom slimme ondernemers steeds vaker AI inzetten voor hun contentstrategie en hoe jij hier zelf ook mee kan beginnen.

Wat is een AI-contentstrategie?

Een AI-contentstrategie is het doordachte gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om je content zo effectief en efficiënt mogelijk te bedenken, maken, optimaliseren en verspreiden. AI-tools - zoals ChatGPT, NotionAI of CanvaAI - kunnen helpen met het:

  • Bedenken van contentideeën

  • Schrijven van teksten (eerste drafts)

  • Optimaliseren van SEO

  • Plannen en verspreiden van content

  • Analyseren en verbeteren van resultaten

Hou hierbij in gedachten, AI ondersteunt en vervangt niet volledig. Controleer de output en blijf zelf ook kritisch op wat je deelt. 

5 Redenen waarom AI jouw contentstrategie versterkt


  1. Tijdwinst

Een maand aan content bedenken en inplannen binnen een dag? Met AI is dit opeens mogelijk! Je hoeft niet meer alle uithoeken van het internet af te speuren om op zoek naar nieuwe ideeën. En de teksten zelf? AI schrijft tegelijk een waardevolle eerste draft, waar je vervolgens jouw creatieve vrijheid op los kan laten. 


  1. Consistentie

Regelmatig posten is cruciaal om je zichtbaarheid te vergroten. Door AI te gebruiken, kan je een constante stroom aan waardevolle content creëren. Door hier vervolgens je eigen sausje overheen te gooien, kan je bovendien de kwaliteit en expertise waarborgen. 


  1. Data-driven decision-making

AI-modellen worden constant getraind met nieuwe beschikbare data. Dit zorgt ervoor dat AI steeds beter kan voorspellen wat goed zal werken (en wat niet). Hoewel resultaten uit het verleden natuurlijk geen garanties bieden voor de toekomst, vergroot je wel de kans op succes.  


  1. Betaalbaarheid

Bovendien hoef je geen toonaangevend marketingbureau in te schakelen om toegang te hebben tot professionele contentcreatie. Hierdoor kunnen ook ZZP’ers en MKB’ers constant hoogwaardige content delen. Wel kiezen veel bedrijven ervoor om dit deel uit te besteden - ze willen zich tenslotte focussen op ondernemen - maar dit is wel een stuk goedkoper dan voorheen.


  1. Sneller meeliften op trends

AI wordt steeds beter in het vinden van actuele onderwerpen. Daardoor weet je precies wat jouw doelgroep bezighoudt en hoe je daar op in kan spelen. 

De valkuilen van AI

We haalden eerder al kort de mogelijke risico’s van AI aan, maar er zijn enkele (in)directe risico’s die de nodige aandacht verdienen. Pas als je de valkuilen kent, kan je ze ook omzeilen. 

Valkuilen_Van_AI

Hoe begin je met een AI-contentstrategie (5 stappen)


  1. Bepaal je (content)doel

Wil je meer zichtbaarheid, meer leads of meer autoriteit? Kies één hoofddoel en bouw je strategie daar omheen.


  1. Stel je doelgroep vast

Wie wil je bereiken om het doel uit de vorige stap te behalen? Wat zijn hun problemen, welke vragen hebben ze en hoe kan jij ze daarmee helpen? Doe eventueel met AI-tools verder onderzoek naar hun vragen en trending onderwerpen. 


  1. Kies welke tools je wil gaan gebruiken

Welk deel wil je automatiseren? Doe onderzoek naar de tools die je hiervoor wil gebruiken. Enkele suggesties: 

  • ChatGPT/Claude: voor blogs, mails en social media posts

  • SurferSEO: betaalde dienst voor SEO-analyse en contentoptimalisatie 

  • CanvaAI/Sora: voor visuals 

  • NotionAI: betaalde contentkalenders en marketingplannen (en nog veel meer)


  1. Werk met vaste formats

Stel enkele vaste formats vast en laat hier visuals voor uitwerken. Vraag AI om je te helpen met de tekstcontent voor deze posts en plan je kalender er vol mee.


  1. Blijf testen en verbeteren

Werkt een format niet of juist heel goed, ga dan respectievelijk afschalen of opschalen. Analyseer je prestaties met Google Analytics of de statistieken van je social media kanalen. Gebruik deze feedback om je contentstrategie te optimaliseren om zo betere resultaten te behalen. 

AI_Contentstrategie_5_Stappen

AI vervangt jouw stem niet, maar versterkt deze juist

AI lijkt af en toe wel de wonderdokter die alle problemen kan oplossen, maar dat is het (nog) niet; het is een hulpmiddel om menselijke productiviteit te stimuleren. De juiste input/prompts, creatieve touches en strategische keuzes blijven mensenwerk. Wel kan je met de juiste tools en aanpak meer, sneller en consistenter content publiceren dan we ooit voor mogelijk hielden. 

Ben je klaar om jouw contentstrategie te optimaliseren met behulp van AI? Wij helpen je graag om jouw contentstrategie te creëren, te implementeren en te optimaliseren, zonder dat het ten koste gaat van de creativiteit, betrouwbaarheid en authenticiteit. Neem hieronder contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek en ontdek wat AI voor jou kan betekenen!

Dat je om zichtbaar te zijn consistent waardevolle content moet delen, zal voor geen enkele ondernemer nieuws zijn. Maar eerlijk is eerlijk, hier heb je lang niet altijd de tijd of inspiratie voor. Dit is precies waar AI-contentstrategie een onmisbare rol kan spelen. In deze blog lees je hoe en waarom slimme ondernemers steeds vaker AI inzetten voor hun contentstrategie en hoe jij hier zelf ook mee kan beginnen.

Wat is een AI-contentstrategie?

Een AI-contentstrategie is het doordachte gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om je content zo effectief en efficiënt mogelijk te bedenken, maken, optimaliseren en verspreiden. AI-tools - zoals ChatGPT, NotionAI of CanvaAI - kunnen helpen met het:

  • Bedenken van contentideeën

  • Schrijven van teksten (eerste drafts)

  • Optimaliseren van SEO

  • Plannen en verspreiden van content

  • Analyseren en verbeteren van resultaten

Hou hierbij in gedachten, AI ondersteunt en vervangt niet volledig. Controleer de output en blijf zelf ook kritisch op wat je deelt. 

5 Redenen waarom AI jouw contentstrategie versterkt


  1. Tijdwinst

Een maand aan content bedenken en inplannen binnen een dag? Met AI is dit opeens mogelijk! Je hoeft niet meer alle uithoeken van het internet af te speuren om op zoek naar nieuwe ideeën. En de teksten zelf? AI schrijft tegelijk een waardevolle eerste draft, waar je vervolgens jouw creatieve vrijheid op los kan laten. 


  1. Consistentie

Regelmatig posten is cruciaal om je zichtbaarheid te vergroten. Door AI te gebruiken, kan je een constante stroom aan waardevolle content creëren. Door hier vervolgens je eigen sausje overheen te gooien, kan je bovendien de kwaliteit en expertise waarborgen. 


  1. Data-driven decision-making

AI-modellen worden constant getraind met nieuwe beschikbare data. Dit zorgt ervoor dat AI steeds beter kan voorspellen wat goed zal werken (en wat niet). Hoewel resultaten uit het verleden natuurlijk geen garanties bieden voor de toekomst, vergroot je wel de kans op succes.  


  1. Betaalbaarheid

Bovendien hoef je geen toonaangevend marketingbureau in te schakelen om toegang te hebben tot professionele contentcreatie. Hierdoor kunnen ook ZZP’ers en MKB’ers constant hoogwaardige content delen. Wel kiezen veel bedrijven ervoor om dit deel uit te besteden - ze willen zich tenslotte focussen op ondernemen - maar dit is wel een stuk goedkoper dan voorheen.


  1. Sneller meeliften op trends

AI wordt steeds beter in het vinden van actuele onderwerpen. Daardoor weet je precies wat jouw doelgroep bezighoudt en hoe je daar op in kan spelen. 

De valkuilen van AI

We haalden eerder al kort de mogelijke risico’s van AI aan, maar er zijn enkele (in)directe risico’s die de nodige aandacht verdienen. Pas als je de valkuilen kent, kan je ze ook omzeilen. 

Valkuilen_Van_AI

Hoe begin je met een AI-contentstrategie (5 stappen)


  1. Bepaal je (content)doel

Wil je meer zichtbaarheid, meer leads of meer autoriteit? Kies één hoofddoel en bouw je strategie daar omheen.


  1. Stel je doelgroep vast

Wie wil je bereiken om het doel uit de vorige stap te behalen? Wat zijn hun problemen, welke vragen hebben ze en hoe kan jij ze daarmee helpen? Doe eventueel met AI-tools verder onderzoek naar hun vragen en trending onderwerpen. 


  1. Kies welke tools je wil gaan gebruiken

Welk deel wil je automatiseren? Doe onderzoek naar de tools die je hiervoor wil gebruiken. Enkele suggesties: 

  • ChatGPT/Claude: voor blogs, mails en social media posts

  • SurferSEO: betaalde dienst voor SEO-analyse en contentoptimalisatie 

  • CanvaAI/Sora: voor visuals 

  • NotionAI: betaalde contentkalenders en marketingplannen (en nog veel meer)


  1. Werk met vaste formats

Stel enkele vaste formats vast en laat hier visuals voor uitwerken. Vraag AI om je te helpen met de tekstcontent voor deze posts en plan je kalender er vol mee.


  1. Blijf testen en verbeteren

Werkt een format niet of juist heel goed, ga dan respectievelijk afschalen of opschalen. Analyseer je prestaties met Google Analytics of de statistieken van je social media kanalen. Gebruik deze feedback om je contentstrategie te optimaliseren om zo betere resultaten te behalen. 

AI_Contentstrategie_5_Stappen

AI vervangt jouw stem niet, maar versterkt deze juist

AI lijkt af en toe wel de wonderdokter die alle problemen kan oplossen, maar dat is het (nog) niet; het is een hulpmiddel om menselijke productiviteit te stimuleren. De juiste input/prompts, creatieve touches en strategische keuzes blijven mensenwerk. Wel kan je met de juiste tools en aanpak meer, sneller en consistenter content publiceren dan we ooit voor mogelijk hielden. 

Ben je klaar om jouw contentstrategie te optimaliseren met behulp van AI? Wij helpen je graag om jouw contentstrategie te creëren, te implementeren en te optimaliseren, zonder dat het ten koste gaat van de creativiteit, betrouwbaarheid en authenticiteit. Neem hieronder contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek en ontdek wat AI voor jou kan betekenen!

Dat je om zichtbaar te zijn consistent waardevolle content moet delen, zal voor geen enkele ondernemer nieuws zijn. Maar eerlijk is eerlijk, hier heb je lang niet altijd de tijd of inspiratie voor. Dit is precies waar AI-contentstrategie een onmisbare rol kan spelen. In deze blog lees je hoe en waarom slimme ondernemers steeds vaker AI inzetten voor hun contentstrategie en hoe jij hier zelf ook mee kan beginnen.

Wat is een AI-contentstrategie?

Een AI-contentstrategie is het doordachte gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om je content zo effectief en efficiënt mogelijk te bedenken, maken, optimaliseren en verspreiden. AI-tools - zoals ChatGPT, NotionAI of CanvaAI - kunnen helpen met het:

  • Bedenken van contentideeën

  • Schrijven van teksten (eerste drafts)

  • Optimaliseren van SEO

  • Plannen en verspreiden van content

  • Analyseren en verbeteren van resultaten

Hou hierbij in gedachten, AI ondersteunt en vervangt niet volledig. Controleer de output en blijf zelf ook kritisch op wat je deelt. 

5 Redenen waarom AI jouw contentstrategie versterkt


  1. Tijdwinst

Een maand aan content bedenken en inplannen binnen een dag? Met AI is dit opeens mogelijk! Je hoeft niet meer alle uithoeken van het internet af te speuren om op zoek naar nieuwe ideeën. En de teksten zelf? AI schrijft tegelijk een waardevolle eerste draft, waar je vervolgens jouw creatieve vrijheid op los kan laten. 


  1. Consistentie

Regelmatig posten is cruciaal om je zichtbaarheid te vergroten. Door AI te gebruiken, kan je een constante stroom aan waardevolle content creëren. Door hier vervolgens je eigen sausje overheen te gooien, kan je bovendien de kwaliteit en expertise waarborgen. 


  1. Data-driven decision-making

AI-modellen worden constant getraind met nieuwe beschikbare data. Dit zorgt ervoor dat AI steeds beter kan voorspellen wat goed zal werken (en wat niet). Hoewel resultaten uit het verleden natuurlijk geen garanties bieden voor de toekomst, vergroot je wel de kans op succes.  


  1. Betaalbaarheid

Bovendien hoef je geen toonaangevend marketingbureau in te schakelen om toegang te hebben tot professionele contentcreatie. Hierdoor kunnen ook ZZP’ers en MKB’ers constant hoogwaardige content delen. Wel kiezen veel bedrijven ervoor om dit deel uit te besteden - ze willen zich tenslotte focussen op ondernemen - maar dit is wel een stuk goedkoper dan voorheen.


  1. Sneller meeliften op trends

AI wordt steeds beter in het vinden van actuele onderwerpen. Daardoor weet je precies wat jouw doelgroep bezighoudt en hoe je daar op in kan spelen. 

De valkuilen van AI

We haalden eerder al kort de mogelijke risico’s van AI aan, maar er zijn enkele (in)directe risico’s die de nodige aandacht verdienen. Pas als je de valkuilen kent, kan je ze ook omzeilen. 

Valkuilen_Van_AI

Hoe begin je met een AI-contentstrategie (5 stappen)


  1. Bepaal je (content)doel

Wil je meer zichtbaarheid, meer leads of meer autoriteit? Kies één hoofddoel en bouw je strategie daar omheen.


  1. Stel je doelgroep vast

Wie wil je bereiken om het doel uit de vorige stap te behalen? Wat zijn hun problemen, welke vragen hebben ze en hoe kan jij ze daarmee helpen? Doe eventueel met AI-tools verder onderzoek naar hun vragen en trending onderwerpen. 


  1. Kies welke tools je wil gaan gebruiken

Welk deel wil je automatiseren? Doe onderzoek naar de tools die je hiervoor wil gebruiken. Enkele suggesties: 

  • ChatGPT/Claude: voor blogs, mails en social media posts

  • SurferSEO: betaalde dienst voor SEO-analyse en contentoptimalisatie 

  • CanvaAI/Sora: voor visuals 

  • NotionAI: betaalde contentkalenders en marketingplannen (en nog veel meer)


  1. Werk met vaste formats

Stel enkele vaste formats vast en laat hier visuals voor uitwerken. Vraag AI om je te helpen met de tekstcontent voor deze posts en plan je kalender er vol mee.


  1. Blijf testen en verbeteren

Werkt een format niet of juist heel goed, ga dan respectievelijk afschalen of opschalen. Analyseer je prestaties met Google Analytics of de statistieken van je social media kanalen. Gebruik deze feedback om je contentstrategie te optimaliseren om zo betere resultaten te behalen. 

AI_Contentstrategie_5_Stappen

AI vervangt jouw stem niet, maar versterkt deze juist

AI lijkt af en toe wel de wonderdokter die alle problemen kan oplossen, maar dat is het (nog) niet; het is een hulpmiddel om menselijke productiviteit te stimuleren. De juiste input/prompts, creatieve touches en strategische keuzes blijven mensenwerk. Wel kan je met de juiste tools en aanpak meer, sneller en consistenter content publiceren dan we ooit voor mogelijk hielden. 

Ben je klaar om jouw contentstrategie te optimaliseren met behulp van AI? Wij helpen je graag om jouw contentstrategie te creëren, te implementeren en te optimaliseren, zonder dat het ten koste gaat van de creativiteit, betrouwbaarheid en authenticiteit. Neem hieronder contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek en ontdek wat AI voor jou kan betekenen!

Altijd op de hoogte blijven van alles wat wij delen? Volg ons op social media!

Volg ons op social media!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!