Custom_Icon_Set

Blog

Boost jouw branding en conversies met Custom Icons

Boost jouw branding en conversies met Custom Icons

9 mei 2025

Barry van de Glind

Uitstraling is essentieel voor iedereen die online succesvol wil zijn. Veel ondernemers laten daarom een website op maat maken die er gelikt uitziet, maar soms mis je toch net een stukje authenticiteit. Een van de meest onderschatte details waarmee je je kan onderscheiden, zijn “custom icons” (een eigen set pictogrammen). Hiermee geef je een boost die jouw identiteit volledig tot haar recht laat komen. In deze blog leggen we je dan ook uit wat custom icons precies zijn, waarom deze belangrijk zijn en hoe je deze zelf kan maken!

Wat zijn custom icons?

Custom icons zijn unieke pictogrammen die speciaal in de stijl van jouw merk gemaakt zijn. Ze sluiten naadloos aan op je huisstijl, tone of voice en waarden. Veel grote merken hebben hun eigen icon sets en onbewust zal je er ook veel herkennen, denk maar aan het duimpje van YouTube of het hartje van Instagram. Dit zijn kenmerkende icons die bijdragen aan zowel de bekendheid als de gebruikerservaring van een merk. Bovendien kan je ze overal terug laten komen, bijvoorbeeld op je website, in je app of in presentaties en documenten.

Waarom zijn custom icons belangrijk?

Beelden worden sneller onthouden dan tekst. Een icon laat dan ook sneller intuïtiever zien wat iemand kan verwachten (in vergelijking tot tekst). Bovendien nemen icons veel minder ruimte in, waardoor je efficiënter informatie kan overbrengen. Stel je maar eens voor hoe onoverzichtelijk Spotify zou worden als ze hun custom icons vervangen voor tekst. Als bezoekers begrijpen hoe een website of app werkt, zullen ze sneller overgaan tot actie. En dat ga je merken in je Click-Through Ratio (CTR) en conversies.

Voordelen_Custom_Icons

Wanneer maken custom icons het verschil?

Custom icons zijn niet een leuk extraatje, ze zijn een hulpmiddel en kans om jouw merk te onderscheiden van de toenemende online concurrentie. Als je investeert in een (nieuwe) huisstijl en website, je merk wil professionaliseren of je conversies een boost wil geven, dan zijn custom icons een onmisbaar onderdeel. 

Er zijn al zoveel bedrijven die standaard icons gebruiken uit populaire icon libraries; denk aan statische winkelmandjes bij webshops of geldzakjes bij alles op het gebied van financiën. Vaak herkennen en begrijpen bezoekers deze icons, maar ze voegen op het gebied van beleving helemaal niets toe. 

Vergelijk dat eens met strakke custom icons in jouw stijl, die perfect passen in het design van jouw website. Door deze subtiele aanpassing bouw je vertrouwen op, straal je professionaliteit uit en wordt jouw herkenbaarheid vergroot. 

Je hoeft ook niet direct een volledige set van 100+ icons te (laten) ontwerpen. Pak de 10 meest voorkomende icons die je gebruikt en maak hier een design voor. Een paar goede voorbeelden om mee te beginnen zijn icons voor je diensten, voor het winkelmandje/afrekenknop of voor contactknoppen. 

Hoe maak je goede custom icons?

Gelukkig hoeft het maken van custom icons helemaal niet lastig te zijn, als je maar een duidelijk plan hebt. Begin altijd met het vaststellen van wat je wilt uitstralen, welke onderdelen visuals kunnen gebruiken en welke functies jouw icons moeten hebben. 

Start met een shortlist van plekken en knoppen waar icons een toegevoegde waarde hebben (probeer 10 plekken te bedenken). Als je samenwerkt is het belangrijk om je huisstijl en uitstraling te delen met de ontwerper. Ook kan je van tevoren een moodboard maken om duidelijk te hebben hoe de uitstraling moet aanvoelen. Hou hierbij rekening met een paar belangrijke afwegingen:

  • Ga je voor speels of zakelijk?

  • Wil je harde, rechte vormen of zachte, ronde vormen?

  • Ga je voor vette lijnen of juist subtiele lijnen?

Als je dit alles hebt uitgewerkt kan je zelf in Illustrator of Canva aan de slag. Je kan er ook voor kiezen om AI-tools zoals ChatGPT in te zetten om icons te ontwerpen. Hou er wel rekening mee dat hierin aanpassingen doen - hoewel sterk verbeterd - nog steeds lastiger zijn dan in eerder genoemde apps. 

5_Tips_Voor_Custom_Icon_Gebruiken

Kleine icons, groot verschil

Custom icons lijken dan misschien een detail, in praktijk maken ze een wereld van verschil op jouw merkervaring. Ze versterken je uitstraling, verbeteren de gebruikerservaring en vergroten jouw herkenbaarheid. Of je een nieuwe website gaat bouwen of je huidige branding een upgrade wil geven, custom icons zijn een kleine investering die toch een merkbare invloed hebben. Begin klein, stel jezelf de juiste vraag en ga aan de slag!

Benieuwd hoe een custom icon set eruit zou zien voor jouw merk? Bij Clix Media ontwerpen we volledige icon sets (en animaties) die perfect aansluiten op jouw stijl en waarden. Neem hieronder vrijblijvend contact met ons op en ontdek hoe je jouw merk de volgende boost kan geven!

Uitstraling is essentieel voor iedereen die online succesvol wil zijn. Veel ondernemers laten daarom een website op maat maken die er gelikt uitziet, maar soms mis je toch net een stukje authenticiteit. Een van de meest onderschatte details waarmee je je kan onderscheiden, zijn “custom icons” (een eigen set pictogrammen). Hiermee geef je een boost die jouw identiteit volledig tot haar recht laat komen. In deze blog leggen we je dan ook uit wat custom icons precies zijn, waarom deze belangrijk zijn en hoe je deze zelf kan maken!

Wat zijn custom icons?

Custom icons zijn unieke pictogrammen die speciaal in de stijl van jouw merk gemaakt zijn. Ze sluiten naadloos aan op je huisstijl, tone of voice en waarden. Veel grote merken hebben hun eigen icon sets en onbewust zal je er ook veel herkennen, denk maar aan het duimpje van YouTube of het hartje van Instagram. Dit zijn kenmerkende icons die bijdragen aan zowel de bekendheid als de gebruikerservaring van een merk. Bovendien kan je ze overal terug laten komen, bijvoorbeeld op je website, in je app of in presentaties en documenten.

Waarom zijn custom icons belangrijk?

Beelden worden sneller onthouden dan tekst. Een icon laat dan ook sneller intuïtiever zien wat iemand kan verwachten (in vergelijking tot tekst). Bovendien nemen icons veel minder ruimte in, waardoor je efficiënter informatie kan overbrengen. Stel je maar eens voor hoe onoverzichtelijk Spotify zou worden als ze hun custom icons vervangen voor tekst. Als bezoekers begrijpen hoe een website of app werkt, zullen ze sneller overgaan tot actie. En dat ga je merken in je Click-Through Ratio (CTR) en conversies.

Voordelen_Custom_Icons

Wanneer maken custom icons het verschil?

Custom icons zijn niet een leuk extraatje, ze zijn een hulpmiddel en kans om jouw merk te onderscheiden van de toenemende online concurrentie. Als je investeert in een (nieuwe) huisstijl en website, je merk wil professionaliseren of je conversies een boost wil geven, dan zijn custom icons een onmisbaar onderdeel. 

Er zijn al zoveel bedrijven die standaard icons gebruiken uit populaire icon libraries; denk aan statische winkelmandjes bij webshops of geldzakjes bij alles op het gebied van financiën. Vaak herkennen en begrijpen bezoekers deze icons, maar ze voegen op het gebied van beleving helemaal niets toe. 

Vergelijk dat eens met strakke custom icons in jouw stijl, die perfect passen in het design van jouw website. Door deze subtiele aanpassing bouw je vertrouwen op, straal je professionaliteit uit en wordt jouw herkenbaarheid vergroot. 

Je hoeft ook niet direct een volledige set van 100+ icons te (laten) ontwerpen. Pak de 10 meest voorkomende icons die je gebruikt en maak hier een design voor. Een paar goede voorbeelden om mee te beginnen zijn icons voor je diensten, voor het winkelmandje/afrekenknop of voor contactknoppen. 

Hoe maak je goede custom icons?

Gelukkig hoeft het maken van custom icons helemaal niet lastig te zijn, als je maar een duidelijk plan hebt. Begin altijd met het vaststellen van wat je wilt uitstralen, welke onderdelen visuals kunnen gebruiken en welke functies jouw icons moeten hebben. 

Start met een shortlist van plekken en knoppen waar icons een toegevoegde waarde hebben (probeer 10 plekken te bedenken). Als je samenwerkt is het belangrijk om je huisstijl en uitstraling te delen met de ontwerper. Ook kan je van tevoren een moodboard maken om duidelijk te hebben hoe de uitstraling moet aanvoelen. Hou hierbij rekening met een paar belangrijke afwegingen:

  • Ga je voor speels of zakelijk?

  • Wil je harde, rechte vormen of zachte, ronde vormen?

  • Ga je voor vette lijnen of juist subtiele lijnen?

Als je dit alles hebt uitgewerkt kan je zelf in Illustrator of Canva aan de slag. Je kan er ook voor kiezen om AI-tools zoals ChatGPT in te zetten om icons te ontwerpen. Hou er wel rekening mee dat hierin aanpassingen doen - hoewel sterk verbeterd - nog steeds lastiger zijn dan in eerder genoemde apps. 

5_Tips_Voor_Custom_Icon_Gebruiken

Kleine icons, groot verschil

Custom icons lijken dan misschien een detail, in praktijk maken ze een wereld van verschil op jouw merkervaring. Ze versterken je uitstraling, verbeteren de gebruikerservaring en vergroten jouw herkenbaarheid. Of je een nieuwe website gaat bouwen of je huidige branding een upgrade wil geven, custom icons zijn een kleine investering die toch een merkbare invloed hebben. Begin klein, stel jezelf de juiste vraag en ga aan de slag!

Benieuwd hoe een custom icon set eruit zou zien voor jouw merk? Bij Clix Media ontwerpen we volledige icon sets (en animaties) die perfect aansluiten op jouw stijl en waarden. Neem hieronder vrijblijvend contact met ons op en ontdek hoe je jouw merk de volgende boost kan geven!

Uitstraling is essentieel voor iedereen die online succesvol wil zijn. Veel ondernemers laten daarom een website op maat maken die er gelikt uitziet, maar soms mis je toch net een stukje authenticiteit. Een van de meest onderschatte details waarmee je je kan onderscheiden, zijn “custom icons” (een eigen set pictogrammen). Hiermee geef je een boost die jouw identiteit volledig tot haar recht laat komen. In deze blog leggen we je dan ook uit wat custom icons precies zijn, waarom deze belangrijk zijn en hoe je deze zelf kan maken!

Wat zijn custom icons?

Custom icons zijn unieke pictogrammen die speciaal in de stijl van jouw merk gemaakt zijn. Ze sluiten naadloos aan op je huisstijl, tone of voice en waarden. Veel grote merken hebben hun eigen icon sets en onbewust zal je er ook veel herkennen, denk maar aan het duimpje van YouTube of het hartje van Instagram. Dit zijn kenmerkende icons die bijdragen aan zowel de bekendheid als de gebruikerservaring van een merk. Bovendien kan je ze overal terug laten komen, bijvoorbeeld op je website, in je app of in presentaties en documenten.

Waarom zijn custom icons belangrijk?

Beelden worden sneller onthouden dan tekst. Een icon laat dan ook sneller intuïtiever zien wat iemand kan verwachten (in vergelijking tot tekst). Bovendien nemen icons veel minder ruimte in, waardoor je efficiënter informatie kan overbrengen. Stel je maar eens voor hoe onoverzichtelijk Spotify zou worden als ze hun custom icons vervangen voor tekst. Als bezoekers begrijpen hoe een website of app werkt, zullen ze sneller overgaan tot actie. En dat ga je merken in je Click-Through Ratio (CTR) en conversies.

Voordelen_Custom_Icons

Wanneer maken custom icons het verschil?

Custom icons zijn niet een leuk extraatje, ze zijn een hulpmiddel en kans om jouw merk te onderscheiden van de toenemende online concurrentie. Als je investeert in een (nieuwe) huisstijl en website, je merk wil professionaliseren of je conversies een boost wil geven, dan zijn custom icons een onmisbaar onderdeel. 

Er zijn al zoveel bedrijven die standaard icons gebruiken uit populaire icon libraries; denk aan statische winkelmandjes bij webshops of geldzakjes bij alles op het gebied van financiën. Vaak herkennen en begrijpen bezoekers deze icons, maar ze voegen op het gebied van beleving helemaal niets toe. 

Vergelijk dat eens met strakke custom icons in jouw stijl, die perfect passen in het design van jouw website. Door deze subtiele aanpassing bouw je vertrouwen op, straal je professionaliteit uit en wordt jouw herkenbaarheid vergroot. 

Je hoeft ook niet direct een volledige set van 100+ icons te (laten) ontwerpen. Pak de 10 meest voorkomende icons die je gebruikt en maak hier een design voor. Een paar goede voorbeelden om mee te beginnen zijn icons voor je diensten, voor het winkelmandje/afrekenknop of voor contactknoppen. 

Hoe maak je goede custom icons?

Gelukkig hoeft het maken van custom icons helemaal niet lastig te zijn, als je maar een duidelijk plan hebt. Begin altijd met het vaststellen van wat je wilt uitstralen, welke onderdelen visuals kunnen gebruiken en welke functies jouw icons moeten hebben. 

Start met een shortlist van plekken en knoppen waar icons een toegevoegde waarde hebben (probeer 10 plekken te bedenken). Als je samenwerkt is het belangrijk om je huisstijl en uitstraling te delen met de ontwerper. Ook kan je van tevoren een moodboard maken om duidelijk te hebben hoe de uitstraling moet aanvoelen. Hou hierbij rekening met een paar belangrijke afwegingen:

  • Ga je voor speels of zakelijk?

  • Wil je harde, rechte vormen of zachte, ronde vormen?

  • Ga je voor vette lijnen of juist subtiele lijnen?

Als je dit alles hebt uitgewerkt kan je zelf in Illustrator of Canva aan de slag. Je kan er ook voor kiezen om AI-tools zoals ChatGPT in te zetten om icons te ontwerpen. Hou er wel rekening mee dat hierin aanpassingen doen - hoewel sterk verbeterd - nog steeds lastiger zijn dan in eerder genoemde apps. 

5_Tips_Voor_Custom_Icon_Gebruiken

Kleine icons, groot verschil

Custom icons lijken dan misschien een detail, in praktijk maken ze een wereld van verschil op jouw merkervaring. Ze versterken je uitstraling, verbeteren de gebruikerservaring en vergroten jouw herkenbaarheid. Of je een nieuwe website gaat bouwen of je huidige branding een upgrade wil geven, custom icons zijn een kleine investering die toch een merkbare invloed hebben. Begin klein, stel jezelf de juiste vraag en ga aan de slag!

Benieuwd hoe een custom icon set eruit zou zien voor jouw merk? Bij Clix Media ontwerpen we volledige icon sets (en animaties) die perfect aansluiten op jouw stijl en waarden. Neem hieronder vrijblijvend contact met ons op en ontdek hoe je jouw merk de volgende boost kan geven!

Altijd op de hoogte blijven van alles wat wij delen? Volg ons op social media!

Volg ons op social media!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!