
Blog
7 SEO-strategieën om hoger te scoren in Google (zonder backlinks)
7 SEO-strategieën om hoger te scoren in Google (zonder backlinks)


1 jun 2025
Barry van de Glind
Backlinks waren jarenlang de manier om jouw website hoog in Google te krijgen. En hoewel ze nog steeds erg belangrijk zijn om als autoriteit gezien te worden, kijken zoekmachines en AI-modellen naar veel meer factoren. Van gebruikerservaring tot contentkwaliteit, de algoritmes op de achtergrond worden alsmaar geavanceerder.
In deze blog delen we daarom 7 andere manieren om jouw website beter vindbaar te maken. Zo kan je zelfs zonder backlinks alsnog bovenaan in Google komen!
Zorg voor een sterke (technische basis)
Om tegenwoordig hoog te kunnen scoren is het cruciaal dat het fundament als een huis staat. Jouw website moet snel laden, gebruiksvriendelijk zijn op alle apparaten en zo min mogelijk foutmeldingen, gebroken links en verouderde redirects bevatten. Dit zijn namelijk absolute dooddoeners voor Google. Veel gratis tools, waaronder PageSpeed Insights, geven snel een inzicht in de score van jouw website. Zorg dat de achtergrond klopt, want zonder bodem kan je nergens op bouwen.
Breng structuur aan in jouw website
Één ding dat zoekmachines en mensen gemeen hebben, is dat ze van overzicht houden. Gebruik daarom duidelijke URL’s, een logische menustructuur en georganiseerde teksten (H1, H2, H3). Ook interne links spelen hier een belangrijke rol in, door logisch te verwijzen naar andere relevante pagina’s creëer je een soort spinnenweb waar bezoekers zich door kunnen navigeren. Hiermee geef je, indien gewenst, extra context en hou je bezoekers langer vast. Bovendien is het voor zoekmachines ook makkelijker om te begrijpen waar jouw teksten over gaan.

Maak content die aansluit op de zoekintentie
SEO is allang niet meer het toevoegen van zo veel mogelijk zoekwoorden aan je teksten. Het is veel belangrijker om echt de vragen van jouw doelgroep te beantwoorden. Probeer dus niet met oppervlakkige teksten de diepgang te vermijden, geef concreet antwoord op wat bezoekers willen weten. Praktische manieren om dit te doen zijn het maken van gidsen, stap-voor-stap handleidingen of door het delen van praktijkvoorbeelden. Gebruik tools zoals AnswerThePublic om te ontdekken wat jouw doelgroep echt wil weten en pas je content daarop aan.
Optimaliseer voor gebruikersgedrag
Google ziet alles wat jouw gebruikers doen. Aan de hand van kenmerkende KPI’s, waaronder klikgedrag, tijd per pagina en CTR (doorklikpercentage), beoordelen zoekmachines hoe goed jij jouw bezoekers bedient. Als mensen snel weer vertrekken of niet doorklikken, daalt je website in de rankings. Zorg dus voor teksten met inhoud, duidelijke titels, afwisselende visuals en sterke CTA’s. Hoe langer bezoekers blijven, hoe beter je gewaardeerd wordt door de algoritmes.
Wees slim met je zoekwoorden
Waar we net al aangaven dat SEO meer is dan het willekeurig toevoegen van relevante zoekwoorden, is het natuurlijk nog wel belangrijk om zoekwoorden strategisch in te zetten. Kies de belangrijkste zoekwoorden en verwerk deze in je titel, H1, meta description en URL. Pas wel op dat je zoekwoorden niet forceert, want dit wordt keihard afgestraft. Relevantie en leesbaarheid blijven bovendien altijd de belangrijkste factoren.
Val op in Google met “rich results”
Je hoeft lang niet altijd op de eerste plaats te staan om toch de meeste kliks te krijgen. Structured data, ook wel schema markup, helpt je om extra informatie te tonen in de zoekresultaten. Denk hierbij aan beoordelingen, prijzen, FAQ’s of aankomende events.
Door deze rich snippets valt jouw website extra op in de zoekresultaten, waardoor meer mensen doorklikken. Aangezien dit losstaat van jouw ranking, kan je dus op dezelfde plek blijven staan, maar toch meer kliks ontvangen. Bekende tools/plugins om eenvoudig schema markup toe te voegen aan jouw website zijn o.a.: Schema.org, Rank Math (alleen WordPress) en Yoast.
Disclaimer: Door de opkomst van AI in zoekmachines zal deze stap minder werken. De AI-antwoorden zorgen ervoor dat bezoekers vaak niet meer hoeven te scrollen. Zoekmachines zullen je wel vaker tonen in hun AI antwoorden, omdat ze door schema markup jouw website beter begrijpen.
Analyseer en optimaliseer
SEO is nooit klaar, het is een doorlopend proces. Blijf je pagina’s altijd monitoren in Google Search Console en Google Analytics om te zien waar bezoekers afhaken. Kleine aanpassingen op deze pagina’s kunnen grote verschillen maken. Zie je een terugval of had je meer verkeer verwacht? Ga je pagina’s A/B-testen om te kijken wat beter presteert, zodat je jouw resultaten maximaliseert.

Je hebt meer controle dan je denkt
Hoewel backlinks nog steeds waardevol zijn, zorgen moderne algoritmes ervoor dat er veel meer wegen naar de nummer één positie in zoekmachines zijn. Door de focus te verschuiven naar deze aspecten waar je wel zelf invloed op hebt zoals een solide backend, een logische websitestructuur, waardevolle content en een optimale gebruikerservaring, zorg je ervoor dat jouw ranking flink verbeterd kan worden.
Door zoekwoorden strategisch te gebruiken, jouw website te optimaliseren voor rich results en continu op zoek te gaan naar verbeteringen, klim je stap voor stap op naar de bovenste plek in Google. Neem zelf het heft in handen en laat jouw website groeien, de inspanningen worden rijkelijk beloond. Benieuwd waar jouw grootste groeikansen liggen? Vraag dan hier een vrijblijvend adviesgesprek aan!
Backlinks waren jarenlang de manier om jouw website hoog in Google te krijgen. En hoewel ze nog steeds erg belangrijk zijn om als autoriteit gezien te worden, kijken zoekmachines en AI-modellen naar veel meer factoren. Van gebruikerservaring tot contentkwaliteit, de algoritmes op de achtergrond worden alsmaar geavanceerder.
In deze blog delen we daarom 7 andere manieren om jouw website beter vindbaar te maken. Zo kan je zelfs zonder backlinks alsnog bovenaan in Google komen!
Zorg voor een sterke (technische basis)
Om tegenwoordig hoog te kunnen scoren is het cruciaal dat het fundament als een huis staat. Jouw website moet snel laden, gebruiksvriendelijk zijn op alle apparaten en zo min mogelijk foutmeldingen, gebroken links en verouderde redirects bevatten. Dit zijn namelijk absolute dooddoeners voor Google. Veel gratis tools, waaronder PageSpeed Insights, geven snel een inzicht in de score van jouw website. Zorg dat de achtergrond klopt, want zonder bodem kan je nergens op bouwen.
Breng structuur aan in jouw website
Één ding dat zoekmachines en mensen gemeen hebben, is dat ze van overzicht houden. Gebruik daarom duidelijke URL’s, een logische menustructuur en georganiseerde teksten (H1, H2, H3). Ook interne links spelen hier een belangrijke rol in, door logisch te verwijzen naar andere relevante pagina’s creëer je een soort spinnenweb waar bezoekers zich door kunnen navigeren. Hiermee geef je, indien gewenst, extra context en hou je bezoekers langer vast. Bovendien is het voor zoekmachines ook makkelijker om te begrijpen waar jouw teksten over gaan.

Maak content die aansluit op de zoekintentie
SEO is allang niet meer het toevoegen van zo veel mogelijk zoekwoorden aan je teksten. Het is veel belangrijker om echt de vragen van jouw doelgroep te beantwoorden. Probeer dus niet met oppervlakkige teksten de diepgang te vermijden, geef concreet antwoord op wat bezoekers willen weten. Praktische manieren om dit te doen zijn het maken van gidsen, stap-voor-stap handleidingen of door het delen van praktijkvoorbeelden. Gebruik tools zoals AnswerThePublic om te ontdekken wat jouw doelgroep echt wil weten en pas je content daarop aan.
Optimaliseer voor gebruikersgedrag
Google ziet alles wat jouw gebruikers doen. Aan de hand van kenmerkende KPI’s, waaronder klikgedrag, tijd per pagina en CTR (doorklikpercentage), beoordelen zoekmachines hoe goed jij jouw bezoekers bedient. Als mensen snel weer vertrekken of niet doorklikken, daalt je website in de rankings. Zorg dus voor teksten met inhoud, duidelijke titels, afwisselende visuals en sterke CTA’s. Hoe langer bezoekers blijven, hoe beter je gewaardeerd wordt door de algoritmes.
Wees slim met je zoekwoorden
Waar we net al aangaven dat SEO meer is dan het willekeurig toevoegen van relevante zoekwoorden, is het natuurlijk nog wel belangrijk om zoekwoorden strategisch in te zetten. Kies de belangrijkste zoekwoorden en verwerk deze in je titel, H1, meta description en URL. Pas wel op dat je zoekwoorden niet forceert, want dit wordt keihard afgestraft. Relevantie en leesbaarheid blijven bovendien altijd de belangrijkste factoren.
Val op in Google met “rich results”
Je hoeft lang niet altijd op de eerste plaats te staan om toch de meeste kliks te krijgen. Structured data, ook wel schema markup, helpt je om extra informatie te tonen in de zoekresultaten. Denk hierbij aan beoordelingen, prijzen, FAQ’s of aankomende events.
Door deze rich snippets valt jouw website extra op in de zoekresultaten, waardoor meer mensen doorklikken. Aangezien dit losstaat van jouw ranking, kan je dus op dezelfde plek blijven staan, maar toch meer kliks ontvangen. Bekende tools/plugins om eenvoudig schema markup toe te voegen aan jouw website zijn o.a.: Schema.org, Rank Math (alleen WordPress) en Yoast.
Disclaimer: Door de opkomst van AI in zoekmachines zal deze stap minder werken. De AI-antwoorden zorgen ervoor dat bezoekers vaak niet meer hoeven te scrollen. Zoekmachines zullen je wel vaker tonen in hun AI antwoorden, omdat ze door schema markup jouw website beter begrijpen.
Analyseer en optimaliseer
SEO is nooit klaar, het is een doorlopend proces. Blijf je pagina’s altijd monitoren in Google Search Console en Google Analytics om te zien waar bezoekers afhaken. Kleine aanpassingen op deze pagina’s kunnen grote verschillen maken. Zie je een terugval of had je meer verkeer verwacht? Ga je pagina’s A/B-testen om te kijken wat beter presteert, zodat je jouw resultaten maximaliseert.

Je hebt meer controle dan je denkt
Hoewel backlinks nog steeds waardevol zijn, zorgen moderne algoritmes ervoor dat er veel meer wegen naar de nummer één positie in zoekmachines zijn. Door de focus te verschuiven naar deze aspecten waar je wel zelf invloed op hebt zoals een solide backend, een logische websitestructuur, waardevolle content en een optimale gebruikerservaring, zorg je ervoor dat jouw ranking flink verbeterd kan worden.
Door zoekwoorden strategisch te gebruiken, jouw website te optimaliseren voor rich results en continu op zoek te gaan naar verbeteringen, klim je stap voor stap op naar de bovenste plek in Google. Neem zelf het heft in handen en laat jouw website groeien, de inspanningen worden rijkelijk beloond. Benieuwd waar jouw grootste groeikansen liggen? Vraag dan hier een vrijblijvend adviesgesprek aan!
Backlinks waren jarenlang de manier om jouw website hoog in Google te krijgen. En hoewel ze nog steeds erg belangrijk zijn om als autoriteit gezien te worden, kijken zoekmachines en AI-modellen naar veel meer factoren. Van gebruikerservaring tot contentkwaliteit, de algoritmes op de achtergrond worden alsmaar geavanceerder.
In deze blog delen we daarom 7 andere manieren om jouw website beter vindbaar te maken. Zo kan je zelfs zonder backlinks alsnog bovenaan in Google komen!
Zorg voor een sterke (technische basis)
Om tegenwoordig hoog te kunnen scoren is het cruciaal dat het fundament als een huis staat. Jouw website moet snel laden, gebruiksvriendelijk zijn op alle apparaten en zo min mogelijk foutmeldingen, gebroken links en verouderde redirects bevatten. Dit zijn namelijk absolute dooddoeners voor Google. Veel gratis tools, waaronder PageSpeed Insights, geven snel een inzicht in de score van jouw website. Zorg dat de achtergrond klopt, want zonder bodem kan je nergens op bouwen.
Breng structuur aan in jouw website
Één ding dat zoekmachines en mensen gemeen hebben, is dat ze van overzicht houden. Gebruik daarom duidelijke URL’s, een logische menustructuur en georganiseerde teksten (H1, H2, H3). Ook interne links spelen hier een belangrijke rol in, door logisch te verwijzen naar andere relevante pagina’s creëer je een soort spinnenweb waar bezoekers zich door kunnen navigeren. Hiermee geef je, indien gewenst, extra context en hou je bezoekers langer vast. Bovendien is het voor zoekmachines ook makkelijker om te begrijpen waar jouw teksten over gaan.

Maak content die aansluit op de zoekintentie
SEO is allang niet meer het toevoegen van zo veel mogelijk zoekwoorden aan je teksten. Het is veel belangrijker om echt de vragen van jouw doelgroep te beantwoorden. Probeer dus niet met oppervlakkige teksten de diepgang te vermijden, geef concreet antwoord op wat bezoekers willen weten. Praktische manieren om dit te doen zijn het maken van gidsen, stap-voor-stap handleidingen of door het delen van praktijkvoorbeelden. Gebruik tools zoals AnswerThePublic om te ontdekken wat jouw doelgroep echt wil weten en pas je content daarop aan.
Optimaliseer voor gebruikersgedrag
Google ziet alles wat jouw gebruikers doen. Aan de hand van kenmerkende KPI’s, waaronder klikgedrag, tijd per pagina en CTR (doorklikpercentage), beoordelen zoekmachines hoe goed jij jouw bezoekers bedient. Als mensen snel weer vertrekken of niet doorklikken, daalt je website in de rankings. Zorg dus voor teksten met inhoud, duidelijke titels, afwisselende visuals en sterke CTA’s. Hoe langer bezoekers blijven, hoe beter je gewaardeerd wordt door de algoritmes.
Wees slim met je zoekwoorden
Waar we net al aangaven dat SEO meer is dan het willekeurig toevoegen van relevante zoekwoorden, is het natuurlijk nog wel belangrijk om zoekwoorden strategisch in te zetten. Kies de belangrijkste zoekwoorden en verwerk deze in je titel, H1, meta description en URL. Pas wel op dat je zoekwoorden niet forceert, want dit wordt keihard afgestraft. Relevantie en leesbaarheid blijven bovendien altijd de belangrijkste factoren.
Val op in Google met “rich results”
Je hoeft lang niet altijd op de eerste plaats te staan om toch de meeste kliks te krijgen. Structured data, ook wel schema markup, helpt je om extra informatie te tonen in de zoekresultaten. Denk hierbij aan beoordelingen, prijzen, FAQ’s of aankomende events.
Door deze rich snippets valt jouw website extra op in de zoekresultaten, waardoor meer mensen doorklikken. Aangezien dit losstaat van jouw ranking, kan je dus op dezelfde plek blijven staan, maar toch meer kliks ontvangen. Bekende tools/plugins om eenvoudig schema markup toe te voegen aan jouw website zijn o.a.: Schema.org, Rank Math (alleen WordPress) en Yoast.
Disclaimer: Door de opkomst van AI in zoekmachines zal deze stap minder werken. De AI-antwoorden zorgen ervoor dat bezoekers vaak niet meer hoeven te scrollen. Zoekmachines zullen je wel vaker tonen in hun AI antwoorden, omdat ze door schema markup jouw website beter begrijpen.
Analyseer en optimaliseer
SEO is nooit klaar, het is een doorlopend proces. Blijf je pagina’s altijd monitoren in Google Search Console en Google Analytics om te zien waar bezoekers afhaken. Kleine aanpassingen op deze pagina’s kunnen grote verschillen maken. Zie je een terugval of had je meer verkeer verwacht? Ga je pagina’s A/B-testen om te kijken wat beter presteert, zodat je jouw resultaten maximaliseert.

Je hebt meer controle dan je denkt
Hoewel backlinks nog steeds waardevol zijn, zorgen moderne algoritmes ervoor dat er veel meer wegen naar de nummer één positie in zoekmachines zijn. Door de focus te verschuiven naar deze aspecten waar je wel zelf invloed op hebt zoals een solide backend, een logische websitestructuur, waardevolle content en een optimale gebruikerservaring, zorg je ervoor dat jouw ranking flink verbeterd kan worden.
Door zoekwoorden strategisch te gebruiken, jouw website te optimaliseren voor rich results en continu op zoek te gaan naar verbeteringen, klim je stap voor stap op naar de bovenste plek in Google. Neem zelf het heft in handen en laat jouw website groeien, de inspanningen worden rijkelijk beloond. Benieuwd waar jouw grootste groeikansen liggen? Vraag dan hier een vrijblijvend adviesgesprek aan!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.