Waarom een Consistent Design Zorgt Voor Betere Resultaten
Waarom een Consistent Design Zorgt Voor Betere Resultaten
Waarom een Consistent Design Zorgt Voor Betere Resultaten
11 december 2024
Barry van de Glind
Binnen de perken van webdesign is consistentie een van de belangrijkste onderwerpen. Waarom? Het zorgt voor een professionele uitstraling, verbeterde gebruikerservaring en een sterke merkidentiteit. Een uniforme uitstraling lijkt makkelijk te behalen, maar een misstap is zo gemaakt! In deze blog leggen we je daarom precies uit waarom uniformiteit belangrijk is en hoe je dit waarborgt.
Het belang van consistentie in webdesign
We noemden ze net al even, maar er zijn enkele cruciale redenen om altijd consistentie uit te stralen:
Betere gebruikerservaring (UX)
Wanneer bezoekers op een website komen met een consistente lay-out, is het intuïtiever om over de site te navigeren. Dit verlaagt de drempel om verder te klikken, waardoor interactie toeneemt.
Versterking van merkidentiteit
Vast gebruik van enkele kleuren, lettertypen en lay-outs zorgt ervoor dat je merk herkenbaar blijft. Dit versterkt vertrouwen en bekendheid bij jouw bezoekers, waardoor ze eerder en vaker zullen terugkeren.
Professionele uitstraling
Inconsistente ontwerpen voelen vaak rommelig - en daardoor onprofessioneel - aan. Een strak en uniform design wekt daarentegen juist vertrouwen en straalt bovendien kwaliteit uit.
Efficiëntie in onderhoud
Vooral voor ondernemers die zelf hun website onderhouden is dit ideaal. Door een consistente basis te gebruiken, is het makkelijker om jouw website te updaten of uit te breiden. Nieuwe pagina’s kunnen snel worden toegevoegd zonder dat het ontwerp afwijkt.
Hoe zorg je voor consistentie op jouw website?
Werk met een stijlgids
Een stijlgids is een document waarin alle visuele en functionele richtlijnen van jouw merk staan beschreven. Denk hierbij aan kleurcodes, lettertypen, spacing en taalgebruik. Dit is een onmisbaar onderdeel van jouw merk om een uniform design te garanderen.
Houd vast aan een kleurenschema
In de stijlgids kan je niet zomaar alle kleuren toevoegen. Kies een palet van 2-4 primaire kleuren en gebruik deze consistent. Hierdoor voorkom je dat jouw website chaotisch wordt en bezoekers afschrikt.
Zorg voor een zorgvuldige samenstelling van het palet, kies altijd:
Accentkleuren voor Call-to-Actions (CTA’s)
Neutrale kleuren voor achtergronden
Contrastkleuren voor teksten
Kies vaste lettertypen
Eerder schreven wij al een blog over de invloed van lettertypen. Gebruik maximaal twee verschillende lettertypen om de rust te bewaren. Zorg dat dezelfde lettergrootte, regelafstanden en stijlen (dikgedrukt of cursief) worden toegepast over de hele website. Dit leest makkelijker voor jouw bezoekers en straalt professionaliteit uit.
Hanteer vaste lay-out regels
Een vast raster zorgt ervoor dat alle pagina’s er uniform uitzien. Zorg altijd voor gelijke marges en witruimtes rondom elementen, herhalende patronen en een duidelijke hiërarchie door gebruik te maken van koppen (H1, H2, H3).
Laat interactieve elementen op elkaar aansluiten
Knoppen, links en interactieve elementen moeten er overal hetzelfde uitzien en hetzelfde functioneren. Gebruik dus altijd dezelfde hover-effecten en kleuren bij knoppen, zodat gebruikers weten wat klikbaar is.
Zorg voor soortgelijke foto’s
Afbeeldingen en illustraties scoren altijd bij bezoekers. Deze dienen echter wel qua stijl, belichting en formaat bij elkaar te passen. Gebruik waar mogelijk foto’s van dezelfde bron of creëer unieke visuals om jouw identiteit te versterken.
Implementeer herbruikbare componenten
Bij het bouwen van een website in een CMS kan je werken met herbruikbare componenten. Naast dat dit de kans op ontwerpfouten vermindert, bespaart het ook nog enorm veel tijd.
Veelgemaakte fouten bij inconsistente designs
We hebben je nu ongeveer wel alles verteld wat je kan doen om uniformiteit te garanderen. Maar het kan geen kwaad om ook te weten wat je juist niet moet doen.
Te veel verschillende stijlen combineren
Het gebruik van meerdere stijlen zorgt voor verwarring en rommeligheid. Hou het simpel en onthou dat “less is more”.
Verwaarlozen van mobiel
Een design kan er op de desktop geweldig en consistent uitzien, maar op de telefoon schots en scheef staan. Gebruik responsive design om dit te voorkomen.
Onvoldoende aandacht voor details
Kleine afwijkingen in marges of kleuren vallen helaas heel snel op bij bezoekers. Bezoekers merken afwijkingen vaak sneller op dan je zou verwachten. Controleer jouw website dus regelmatig op dit soort details.
Conclusie
Consistentie is essentieel voor een professionele uitstraling, sterke merkidentiteit en fijne gebruikerservaring. Met duidelijke richtlijnen vastgelegd in een stijlgids kom je al heel ver. Blijf daarnaast scherp op details en hergebruik vaste componenten om uniformiteit te creëren en te waarborgen. Zo til je jouw website en jouw merk naar een hoger niveau.
Wil je graag extra uitleg of begeleiding bij het maken van een consistent design? Neem dan hier direct contact met ons op! Wij staan klaar om jouw visie te vertalen naar een professioneel en bovendien uniform webdesign dat jouw bezoekers betovert.
Binnen de perken van webdesign is consistentie een van de belangrijkste onderwerpen. Waarom? Het zorgt voor een professionele uitstraling, verbeterde gebruikerservaring en een sterke merkidentiteit. Een uniforme uitstraling lijkt makkelijk te behalen, maar een misstap is zo gemaakt! In deze blog leggen we je daarom precies uit waarom uniformiteit belangrijk is en hoe je dit waarborgt.
Het belang van consistentie in webdesign
We noemden ze net al even, maar er zijn enkele cruciale redenen om altijd consistentie uit te stralen:
Betere gebruikerservaring (UX)
Wanneer bezoekers op een website komen met een consistente lay-out, is het intuïtiever om over de site te navigeren. Dit verlaagt de drempel om verder te klikken, waardoor interactie toeneemt.
Versterking van merkidentiteit
Vast gebruik van enkele kleuren, lettertypen en lay-outs zorgt ervoor dat je merk herkenbaar blijft. Dit versterkt vertrouwen en bekendheid bij jouw bezoekers, waardoor ze eerder en vaker zullen terugkeren.
Professionele uitstraling
Inconsistente ontwerpen voelen vaak rommelig - en daardoor onprofessioneel - aan. Een strak en uniform design wekt daarentegen juist vertrouwen en straalt bovendien kwaliteit uit.
Efficiëntie in onderhoud
Vooral voor ondernemers die zelf hun website onderhouden is dit ideaal. Door een consistente basis te gebruiken, is het makkelijker om jouw website te updaten of uit te breiden. Nieuwe pagina’s kunnen snel worden toegevoegd zonder dat het ontwerp afwijkt.
Hoe zorg je voor consistentie op jouw website?
Werk met een stijlgids
Een stijlgids is een document waarin alle visuele en functionele richtlijnen van jouw merk staan beschreven. Denk hierbij aan kleurcodes, lettertypen, spacing en taalgebruik. Dit is een onmisbaar onderdeel van jouw merk om een uniform design te garanderen.
Houd vast aan een kleurenschema
In de stijlgids kan je niet zomaar alle kleuren toevoegen. Kies een palet van 2-4 primaire kleuren en gebruik deze consistent. Hierdoor voorkom je dat jouw website chaotisch wordt en bezoekers afschrikt.
Zorg voor een zorgvuldige samenstelling van het palet, kies altijd:
Accentkleuren voor Call-to-Actions (CTA’s)
Neutrale kleuren voor achtergronden
Contrastkleuren voor teksten
Kies vaste lettertypen
Eerder schreven wij al een blog over de invloed van lettertypen. Gebruik maximaal twee verschillende lettertypen om de rust te bewaren. Zorg dat dezelfde lettergrootte, regelafstanden en stijlen (dikgedrukt of cursief) worden toegepast over de hele website. Dit leest makkelijker voor jouw bezoekers en straalt professionaliteit uit.
Hanteer vaste lay-out regels
Een vast raster zorgt ervoor dat alle pagina’s er uniform uitzien. Zorg altijd voor gelijke marges en witruimtes rondom elementen, herhalende patronen en een duidelijke hiërarchie door gebruik te maken van koppen (H1, H2, H3).
Laat interactieve elementen op elkaar aansluiten
Knoppen, links en interactieve elementen moeten er overal hetzelfde uitzien en hetzelfde functioneren. Gebruik dus altijd dezelfde hover-effecten en kleuren bij knoppen, zodat gebruikers weten wat klikbaar is.
Zorg voor soortgelijke foto’s
Afbeeldingen en illustraties scoren altijd bij bezoekers. Deze dienen echter wel qua stijl, belichting en formaat bij elkaar te passen. Gebruik waar mogelijk foto’s van dezelfde bron of creëer unieke visuals om jouw identiteit te versterken.
Implementeer herbruikbare componenten
Bij het bouwen van een website in een CMS kan je werken met herbruikbare componenten. Naast dat dit de kans op ontwerpfouten vermindert, bespaart het ook nog enorm veel tijd.
Veelgemaakte fouten bij inconsistente designs
We hebben je nu ongeveer wel alles verteld wat je kan doen om uniformiteit te garanderen. Maar het kan geen kwaad om ook te weten wat je juist niet moet doen.
Te veel verschillende stijlen combineren
Het gebruik van meerdere stijlen zorgt voor verwarring en rommeligheid. Hou het simpel en onthou dat “less is more”.
Verwaarlozen van mobiel
Een design kan er op de desktop geweldig en consistent uitzien, maar op de telefoon schots en scheef staan. Gebruik responsive design om dit te voorkomen.
Onvoldoende aandacht voor details
Kleine afwijkingen in marges of kleuren vallen helaas heel snel op bij bezoekers. Bezoekers merken afwijkingen vaak sneller op dan je zou verwachten. Controleer jouw website dus regelmatig op dit soort details.
Conclusie
Consistentie is essentieel voor een professionele uitstraling, sterke merkidentiteit en fijne gebruikerservaring. Met duidelijke richtlijnen vastgelegd in een stijlgids kom je al heel ver. Blijf daarnaast scherp op details en hergebruik vaste componenten om uniformiteit te creëren en te waarborgen. Zo til je jouw website en jouw merk naar een hoger niveau.
Wil je graag extra uitleg of begeleiding bij het maken van een consistent design? Neem dan hier direct contact met ons op! Wij staan klaar om jouw visie te vertalen naar een professioneel en bovendien uniform webdesign dat jouw bezoekers betovert.
Binnen de perken van webdesign is consistentie een van de belangrijkste onderwerpen. Waarom? Het zorgt voor een professionele uitstraling, verbeterde gebruikerservaring en een sterke merkidentiteit. Een uniforme uitstraling lijkt makkelijk te behalen, maar een misstap is zo gemaakt! In deze blog leggen we je daarom precies uit waarom uniformiteit belangrijk is en hoe je dit waarborgt.
Het belang van consistentie in webdesign
We noemden ze net al even, maar er zijn enkele cruciale redenen om altijd consistentie uit te stralen:
Betere gebruikerservaring (UX)
Wanneer bezoekers op een website komen met een consistente lay-out, is het intuïtiever om over de site te navigeren. Dit verlaagt de drempel om verder te klikken, waardoor interactie toeneemt.
Versterking van merkidentiteit
Vast gebruik van enkele kleuren, lettertypen en lay-outs zorgt ervoor dat je merk herkenbaar blijft. Dit versterkt vertrouwen en bekendheid bij jouw bezoekers, waardoor ze eerder en vaker zullen terugkeren.
Professionele uitstraling
Inconsistente ontwerpen voelen vaak rommelig - en daardoor onprofessioneel - aan. Een strak en uniform design wekt daarentegen juist vertrouwen en straalt bovendien kwaliteit uit.
Efficiëntie in onderhoud
Vooral voor ondernemers die zelf hun website onderhouden is dit ideaal. Door een consistente basis te gebruiken, is het makkelijker om jouw website te updaten of uit te breiden. Nieuwe pagina’s kunnen snel worden toegevoegd zonder dat het ontwerp afwijkt.
Hoe zorg je voor consistentie op jouw website?
Werk met een stijlgids
Een stijlgids is een document waarin alle visuele en functionele richtlijnen van jouw merk staan beschreven. Denk hierbij aan kleurcodes, lettertypen, spacing en taalgebruik. Dit is een onmisbaar onderdeel van jouw merk om een uniform design te garanderen.
Houd vast aan een kleurenschema
In de stijlgids kan je niet zomaar alle kleuren toevoegen. Kies een palet van 2-4 primaire kleuren en gebruik deze consistent. Hierdoor voorkom je dat jouw website chaotisch wordt en bezoekers afschrikt.
Zorg voor een zorgvuldige samenstelling van het palet, kies altijd:
Accentkleuren voor Call-to-Actions (CTA’s)
Neutrale kleuren voor achtergronden
Contrastkleuren voor teksten
Kies vaste lettertypen
Eerder schreven wij al een blog over de invloed van lettertypen. Gebruik maximaal twee verschillende lettertypen om de rust te bewaren. Zorg dat dezelfde lettergrootte, regelafstanden en stijlen (dikgedrukt of cursief) worden toegepast over de hele website. Dit leest makkelijker voor jouw bezoekers en straalt professionaliteit uit.
Hanteer vaste lay-out regels
Een vast raster zorgt ervoor dat alle pagina’s er uniform uitzien. Zorg altijd voor gelijke marges en witruimtes rondom elementen, herhalende patronen en een duidelijke hiërarchie door gebruik te maken van koppen (H1, H2, H3).
Laat interactieve elementen op elkaar aansluiten
Knoppen, links en interactieve elementen moeten er overal hetzelfde uitzien en hetzelfde functioneren. Gebruik dus altijd dezelfde hover-effecten en kleuren bij knoppen, zodat gebruikers weten wat klikbaar is.
Zorg voor soortgelijke foto’s
Afbeeldingen en illustraties scoren altijd bij bezoekers. Deze dienen echter wel qua stijl, belichting en formaat bij elkaar te passen. Gebruik waar mogelijk foto’s van dezelfde bron of creëer unieke visuals om jouw identiteit te versterken.
Implementeer herbruikbare componenten
Bij het bouwen van een website in een CMS kan je werken met herbruikbare componenten. Naast dat dit de kans op ontwerpfouten vermindert, bespaart het ook nog enorm veel tijd.
Veelgemaakte fouten bij inconsistente designs
We hebben je nu ongeveer wel alles verteld wat je kan doen om uniformiteit te garanderen. Maar het kan geen kwaad om ook te weten wat je juist niet moet doen.
Te veel verschillende stijlen combineren
Het gebruik van meerdere stijlen zorgt voor verwarring en rommeligheid. Hou het simpel en onthou dat “less is more”.
Verwaarlozen van mobiel
Een design kan er op de desktop geweldig en consistent uitzien, maar op de telefoon schots en scheef staan. Gebruik responsive design om dit te voorkomen.
Onvoldoende aandacht voor details
Kleine afwijkingen in marges of kleuren vallen helaas heel snel op bij bezoekers. Bezoekers merken afwijkingen vaak sneller op dan je zou verwachten. Controleer jouw website dus regelmatig op dit soort details.
Conclusie
Consistentie is essentieel voor een professionele uitstraling, sterke merkidentiteit en fijne gebruikerservaring. Met duidelijke richtlijnen vastgelegd in een stijlgids kom je al heel ver. Blijf daarnaast scherp op details en hergebruik vaste componenten om uniformiteit te creëren en te waarborgen. Zo til je jouw website en jouw merk naar een hoger niveau.
Wil je graag extra uitleg of begeleiding bij het maken van een consistent design? Neem dan hier direct contact met ons op! Wij staan klaar om jouw visie te vertalen naar een professioneel en bovendien uniform webdesign dat jouw bezoekers betovert.
Binnen de perken van webdesign is consistentie een van de belangrijkste onderwerpen. Waarom? Het zorgt voor een professionele uitstraling, verbeterde gebruikerservaring en een sterke merkidentiteit. Een uniforme uitstraling lijkt makkelijk te behalen, maar een misstap is zo gemaakt! In deze blog leggen we je daarom precies uit waarom uniformiteit belangrijk is en hoe je dit waarborgt.
Het belang van consistentie in webdesign
We noemden ze net al even, maar er zijn enkele cruciale redenen om altijd consistentie uit te stralen:
Betere gebruikerservaring (UX)
Wanneer bezoekers op een website komen met een consistente lay-out, is het intuïtiever om over de site te navigeren. Dit verlaagt de drempel om verder te klikken, waardoor interactie toeneemt.
Versterking van merkidentiteit
Vast gebruik van enkele kleuren, lettertypen en lay-outs zorgt ervoor dat je merk herkenbaar blijft. Dit versterkt vertrouwen en bekendheid bij jouw bezoekers, waardoor ze eerder en vaker zullen terugkeren.
Professionele uitstraling
Inconsistente ontwerpen voelen vaak rommelig - en daardoor onprofessioneel - aan. Een strak en uniform design wekt daarentegen juist vertrouwen en straalt bovendien kwaliteit uit.
Efficiëntie in onderhoud
Vooral voor ondernemers die zelf hun website onderhouden is dit ideaal. Door een consistente basis te gebruiken, is het makkelijker om jouw website te updaten of uit te breiden. Nieuwe pagina’s kunnen snel worden toegevoegd zonder dat het ontwerp afwijkt.
Hoe zorg je voor consistentie op jouw website?
Werk met een stijlgids
Een stijlgids is een document waarin alle visuele en functionele richtlijnen van jouw merk staan beschreven. Denk hierbij aan kleurcodes, lettertypen, spacing en taalgebruik. Dit is een onmisbaar onderdeel van jouw merk om een uniform design te garanderen.
Houd vast aan een kleurenschema
In de stijlgids kan je niet zomaar alle kleuren toevoegen. Kies een palet van 2-4 primaire kleuren en gebruik deze consistent. Hierdoor voorkom je dat jouw website chaotisch wordt en bezoekers afschrikt.
Zorg voor een zorgvuldige samenstelling van het palet, kies altijd:
Accentkleuren voor Call-to-Actions (CTA’s)
Neutrale kleuren voor achtergronden
Contrastkleuren voor teksten
Kies vaste lettertypen
Eerder schreven wij al een blog over de invloed van lettertypen. Gebruik maximaal twee verschillende lettertypen om de rust te bewaren. Zorg dat dezelfde lettergrootte, regelafstanden en stijlen (dikgedrukt of cursief) worden toegepast over de hele website. Dit leest makkelijker voor jouw bezoekers en straalt professionaliteit uit.
Hanteer vaste lay-out regels
Een vast raster zorgt ervoor dat alle pagina’s er uniform uitzien. Zorg altijd voor gelijke marges en witruimtes rondom elementen, herhalende patronen en een duidelijke hiërarchie door gebruik te maken van koppen (H1, H2, H3).
Laat interactieve elementen op elkaar aansluiten
Knoppen, links en interactieve elementen moeten er overal hetzelfde uitzien en hetzelfde functioneren. Gebruik dus altijd dezelfde hover-effecten en kleuren bij knoppen, zodat gebruikers weten wat klikbaar is.
Zorg voor soortgelijke foto’s
Afbeeldingen en illustraties scoren altijd bij bezoekers. Deze dienen echter wel qua stijl, belichting en formaat bij elkaar te passen. Gebruik waar mogelijk foto’s van dezelfde bron of creëer unieke visuals om jouw identiteit te versterken.
Implementeer herbruikbare componenten
Bij het bouwen van een website in een CMS kan je werken met herbruikbare componenten. Naast dat dit de kans op ontwerpfouten vermindert, bespaart het ook nog enorm veel tijd.
Veelgemaakte fouten bij inconsistente designs
We hebben je nu ongeveer wel alles verteld wat je kan doen om uniformiteit te garanderen. Maar het kan geen kwaad om ook te weten wat je juist niet moet doen.
Te veel verschillende stijlen combineren
Het gebruik van meerdere stijlen zorgt voor verwarring en rommeligheid. Hou het simpel en onthou dat “less is more”.
Verwaarlozen van mobiel
Een design kan er op de desktop geweldig en consistent uitzien, maar op de telefoon schots en scheef staan. Gebruik responsive design om dit te voorkomen.
Onvoldoende aandacht voor details
Kleine afwijkingen in marges of kleuren vallen helaas heel snel op bij bezoekers. Bezoekers merken afwijkingen vaak sneller op dan je zou verwachten. Controleer jouw website dus regelmatig op dit soort details.
Conclusie
Consistentie is essentieel voor een professionele uitstraling, sterke merkidentiteit en fijne gebruikerservaring. Met duidelijke richtlijnen vastgelegd in een stijlgids kom je al heel ver. Blijf daarnaast scherp op details en hergebruik vaste componenten om uniformiteit te creëren en te waarborgen. Zo til je jouw website en jouw merk naar een hoger niveau.
Wil je graag extra uitleg of begeleiding bij het maken van een consistent design? Neem dan hier direct contact met ons op! Wij staan klaar om jouw visie te vertalen naar een professioneel en bovendien uniform webdesign dat jouw bezoekers betovert.
De nieuwste blogs gratis in je mail?
De nieuwste blogs gratis in je mail?
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!
Mario van Tack Legal
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!
Mario van Tack Legal
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!
Mario van Tack Legal
Copyright © 2024 Clixmedia. All rights reserved.
Copyright © 2024 Clixmedia. All rights reserved.
Copyright © 2024 Clixmedia. All rights reserved.