ROI_in_Marketing

Blog

ROI in Online Marketing: Hoe je ziet wat jouw campagnes echt opleveren

ROI in Online Marketing: Hoe je ziet wat jouw campagnes echt opleveren

19 jul 2025

Barry van de Glind

Marketing blijft voor veel bedrijven een hoofdpijndossier, want het is nou eenmaal vrij lastig om te bepalen hoeveel het je oplevert of kost. Veel ondernemers kijken daarom naar één KPI: Return on Investment (ROI). Niet gek, aangezien je niet volledig in het duister wil tasten.

Alleen is lang niet alles direct in euro’s terug te zien, terwijl het wel van onschatbare waarde kan zijn voor jouw bedrijf. Als je de waarde van marketing onderschat, en alleen maar naar ROI kijkt, kan het je zelfs je kop kosten. In deze blog leggen we je daarom uit wat ROI in marketing betekent, hoe je slimme en meetbare doelen opstelt, welke tools en KPI’s je wel nodig hebt en waarom sommige onmeetbare resultaten wel van groot belang zijn. 

Wat is Return on Investment (ROI) in online marketing?

Return on Investment betekent letterlijk: het rendement op investering. Ofwel in fatsoenlijk Nederlands, wat krijg je terug voor het geld dat je ergens in geïnvesteerd hebt. 


De formule is simpel: 

ROI (%) = (Opbrengst - Kosten)/Kosten X 100

Praktisch rekenvoorbeeld bij een besteding van €1000, waarbij €3000 omzet wordt gegenereerd:

ROI (%) = (3000 - 1000)/1000 X 100 = 200%

Een positieve ROI houdt in dat je voor iedere euro inleg, meer dan een euro terugkrijgt. Hou wel een slag om de arm, want dit is natuurlijk nog geen winst. Aan de andere kant is ook lang niet alles wat waardevol is meetbaar in euro’s, maar daarover later meer.

Hoe stel je meetbare marketingdoelen op?

Disclaimer: dit deel kan menig (oud-)student een trauma doen oplopen, want we gaan toch - de vaak gehekelde - SMART-methode weer uit de hoge hoed toveren. Deze methode blijft nog altijd bijzonder effectief, omdat het anders lastig is om vast te stellen wat je gaat meten. Hieronder een uitleg van de vijf delen:

Specifiek: Wat wil je precies bereiken? Kies niet: “meer websitebezoekers”, maar “100 nieuwe bezoekers binnen één maand”.

Meetbaar: Zorg dat je het resultaat kan meten, hieronder een paar van de meest populaire tools.


Tools_voor_Data_Analyse

Acceptabel: Past het doel binnen het team en de gehele organisatie?

Realistisch: Een omzetverdubbeling binnen een week is vrijwel nooit haalbaar. Ambitie is goed, maar hou wel beide benen op de grond.

Tijdgebonden: Stel een strakke deadline, zodat je duidelijke peilmomenten kan afspreken. 


3 Voorbeelden van goede SMART-doelen:

  • 25% meer offerte aanvragen via onze website binnen 90 dagen.

  • 50 downloads van ons whitepaper binnen een maand.

  • €10.000 omzet via afgebroken winkelmandjes in Q2.


KPIs_per_Kanaal

Welke onmeetbare factoren mag je niet vergeten?

ROI is voor ieder bedrijf anders; zo wil je bij e-commerce 300%-500% halen, terwijl je bij langdurige klantrelaties eerder kijkt naar kosten per lead of Customer Lifetime Value (CLV). Het grootste probleem is alleen, dat dit nog niet eens de helft is van wat marketing oplevert. Lang niet alles past in cijfers, maar dat maakt het niet minder waardevol.


Voorbeelden van onmeetbare, maar toch waardevolle, marketingeffecten zijn:


  • Merkbekendheid: Mensen zien je bedrijf wel, maar nemen pas een stuk later contact met je op. 

  • Vertrouwen: Je deelt waardevolle content en bent zichtbaar, waardoor je autoriteit opbouwt binnen jouw vakgebied.

  • Retentie: Veel mensen zijn tevreden en komen vaker terug, maar zij spelen niet meer mee in de ROI van jouw campagnes. 

5_Manieren_om_ROI_te_Verhogen

Cijfers liegen niet, maar je moet ze wel verstaan

Het meten van ROI helpt je om beter te sturen op resultaat, maar het is geen einddoel op zichzelf. Het geeft de richting aan, maar vertelt lang niet het hele verhaal. Door heldere, meetbare doelen (SMART) op te stellen op basis van de juiste KPI’s, weet je precies of je op schema loopt. Desalniettemin mag je niet vergeten dat marketing ook grotendeels draait om vertrouwen, zichtbaarheid en merkwaarde. Deze zijn niet of nauwelijks te weten, maar minstens zo belangrijk. Benieuwd hoe wij jouw marketing kunnen optimaliseren? Vraag hieronder een vrijblijvend adviesgesprek aan!

Marketing blijft voor veel bedrijven een hoofdpijndossier, want het is nou eenmaal vrij lastig om te bepalen hoeveel het je oplevert of kost. Veel ondernemers kijken daarom naar één KPI: Return on Investment (ROI). Niet gek, aangezien je niet volledig in het duister wil tasten.

Alleen is lang niet alles direct in euro’s terug te zien, terwijl het wel van onschatbare waarde kan zijn voor jouw bedrijf. Als je de waarde van marketing onderschat, en alleen maar naar ROI kijkt, kan het je zelfs je kop kosten. In deze blog leggen we je daarom uit wat ROI in marketing betekent, hoe je slimme en meetbare doelen opstelt, welke tools en KPI’s je wel nodig hebt en waarom sommige onmeetbare resultaten wel van groot belang zijn. 

Wat is Return on Investment (ROI) in online marketing?

Return on Investment betekent letterlijk: het rendement op investering. Ofwel in fatsoenlijk Nederlands, wat krijg je terug voor het geld dat je ergens in geïnvesteerd hebt. 


De formule is simpel: 

ROI (%) = (Opbrengst - Kosten)/Kosten X 100

Praktisch rekenvoorbeeld bij een besteding van €1000, waarbij €3000 omzet wordt gegenereerd:

ROI (%) = (3000 - 1000)/1000 X 100 = 200%

Een positieve ROI houdt in dat je voor iedere euro inleg, meer dan een euro terugkrijgt. Hou wel een slag om de arm, want dit is natuurlijk nog geen winst. Aan de andere kant is ook lang niet alles wat waardevol is meetbaar in euro’s, maar daarover later meer.

Hoe stel je meetbare marketingdoelen op?

Disclaimer: dit deel kan menig (oud-)student een trauma doen oplopen, want we gaan toch - de vaak gehekelde - SMART-methode weer uit de hoge hoed toveren. Deze methode blijft nog altijd bijzonder effectief, omdat het anders lastig is om vast te stellen wat je gaat meten. Hieronder een uitleg van de vijf delen:

Specifiek: Wat wil je precies bereiken? Kies niet: “meer websitebezoekers”, maar “100 nieuwe bezoekers binnen één maand”.

Meetbaar: Zorg dat je het resultaat kan meten, hieronder een paar van de meest populaire tools.


Tools_voor_Data_Analyse

Acceptabel: Past het doel binnen het team en de gehele organisatie?

Realistisch: Een omzetverdubbeling binnen een week is vrijwel nooit haalbaar. Ambitie is goed, maar hou wel beide benen op de grond.

Tijdgebonden: Stel een strakke deadline, zodat je duidelijke peilmomenten kan afspreken. 


3 Voorbeelden van goede SMART-doelen:

  • 25% meer offerte aanvragen via onze website binnen 90 dagen.

  • 50 downloads van ons whitepaper binnen een maand.

  • €10.000 omzet via afgebroken winkelmandjes in Q2.


KPIs_per_Kanaal

Welke onmeetbare factoren mag je niet vergeten?

ROI is voor ieder bedrijf anders; zo wil je bij e-commerce 300%-500% halen, terwijl je bij langdurige klantrelaties eerder kijkt naar kosten per lead of Customer Lifetime Value (CLV). Het grootste probleem is alleen, dat dit nog niet eens de helft is van wat marketing oplevert. Lang niet alles past in cijfers, maar dat maakt het niet minder waardevol.


Voorbeelden van onmeetbare, maar toch waardevolle, marketingeffecten zijn:


  • Merkbekendheid: Mensen zien je bedrijf wel, maar nemen pas een stuk later contact met je op. 

  • Vertrouwen: Je deelt waardevolle content en bent zichtbaar, waardoor je autoriteit opbouwt binnen jouw vakgebied.

  • Retentie: Veel mensen zijn tevreden en komen vaker terug, maar zij spelen niet meer mee in de ROI van jouw campagnes. 

5_Manieren_om_ROI_te_Verhogen

Cijfers liegen niet, maar je moet ze wel verstaan

Het meten van ROI helpt je om beter te sturen op resultaat, maar het is geen einddoel op zichzelf. Het geeft de richting aan, maar vertelt lang niet het hele verhaal. Door heldere, meetbare doelen (SMART) op te stellen op basis van de juiste KPI’s, weet je precies of je op schema loopt. Desalniettemin mag je niet vergeten dat marketing ook grotendeels draait om vertrouwen, zichtbaarheid en merkwaarde. Deze zijn niet of nauwelijks te weten, maar minstens zo belangrijk. Benieuwd hoe wij jouw marketing kunnen optimaliseren? Vraag hieronder een vrijblijvend adviesgesprek aan!

Marketing blijft voor veel bedrijven een hoofdpijndossier, want het is nou eenmaal vrij lastig om te bepalen hoeveel het je oplevert of kost. Veel ondernemers kijken daarom naar één KPI: Return on Investment (ROI). Niet gek, aangezien je niet volledig in het duister wil tasten.

Alleen is lang niet alles direct in euro’s terug te zien, terwijl het wel van onschatbare waarde kan zijn voor jouw bedrijf. Als je de waarde van marketing onderschat, en alleen maar naar ROI kijkt, kan het je zelfs je kop kosten. In deze blog leggen we je daarom uit wat ROI in marketing betekent, hoe je slimme en meetbare doelen opstelt, welke tools en KPI’s je wel nodig hebt en waarom sommige onmeetbare resultaten wel van groot belang zijn. 

Wat is Return on Investment (ROI) in online marketing?

Return on Investment betekent letterlijk: het rendement op investering. Ofwel in fatsoenlijk Nederlands, wat krijg je terug voor het geld dat je ergens in geïnvesteerd hebt. 


De formule is simpel: 

ROI (%) = (Opbrengst - Kosten)/Kosten X 100

Praktisch rekenvoorbeeld bij een besteding van €1000, waarbij €3000 omzet wordt gegenereerd:

ROI (%) = (3000 - 1000)/1000 X 100 = 200%

Een positieve ROI houdt in dat je voor iedere euro inleg, meer dan een euro terugkrijgt. Hou wel een slag om de arm, want dit is natuurlijk nog geen winst. Aan de andere kant is ook lang niet alles wat waardevol is meetbaar in euro’s, maar daarover later meer.

Hoe stel je meetbare marketingdoelen op?

Disclaimer: dit deel kan menig (oud-)student een trauma doen oplopen, want we gaan toch - de vaak gehekelde - SMART-methode weer uit de hoge hoed toveren. Deze methode blijft nog altijd bijzonder effectief, omdat het anders lastig is om vast te stellen wat je gaat meten. Hieronder een uitleg van de vijf delen:

Specifiek: Wat wil je precies bereiken? Kies niet: “meer websitebezoekers”, maar “100 nieuwe bezoekers binnen één maand”.

Meetbaar: Zorg dat je het resultaat kan meten, hieronder een paar van de meest populaire tools.


Tools_voor_Data_Analyse

Acceptabel: Past het doel binnen het team en de gehele organisatie?

Realistisch: Een omzetverdubbeling binnen een week is vrijwel nooit haalbaar. Ambitie is goed, maar hou wel beide benen op de grond.

Tijdgebonden: Stel een strakke deadline, zodat je duidelijke peilmomenten kan afspreken. 


3 Voorbeelden van goede SMART-doelen:

  • 25% meer offerte aanvragen via onze website binnen 90 dagen.

  • 50 downloads van ons whitepaper binnen een maand.

  • €10.000 omzet via afgebroken winkelmandjes in Q2.


KPIs_per_Kanaal

Welke onmeetbare factoren mag je niet vergeten?

ROI is voor ieder bedrijf anders; zo wil je bij e-commerce 300%-500% halen, terwijl je bij langdurige klantrelaties eerder kijkt naar kosten per lead of Customer Lifetime Value (CLV). Het grootste probleem is alleen, dat dit nog niet eens de helft is van wat marketing oplevert. Lang niet alles past in cijfers, maar dat maakt het niet minder waardevol.


Voorbeelden van onmeetbare, maar toch waardevolle, marketingeffecten zijn:


  • Merkbekendheid: Mensen zien je bedrijf wel, maar nemen pas een stuk later contact met je op. 

  • Vertrouwen: Je deelt waardevolle content en bent zichtbaar, waardoor je autoriteit opbouwt binnen jouw vakgebied.

  • Retentie: Veel mensen zijn tevreden en komen vaker terug, maar zij spelen niet meer mee in de ROI van jouw campagnes. 

5_Manieren_om_ROI_te_Verhogen

Cijfers liegen niet, maar je moet ze wel verstaan

Het meten van ROI helpt je om beter te sturen op resultaat, maar het is geen einddoel op zichzelf. Het geeft de richting aan, maar vertelt lang niet het hele verhaal. Door heldere, meetbare doelen (SMART) op te stellen op basis van de juiste KPI’s, weet je precies of je op schema loopt. Desalniettemin mag je niet vergeten dat marketing ook grotendeels draait om vertrouwen, zichtbaarheid en merkwaarde. Deze zijn niet of nauwelijks te weten, maar minstens zo belangrijk. Benieuwd hoe wij jouw marketing kunnen optimaliseren? Vraag hieronder een vrijblijvend adviesgesprek aan!

Altijd op de hoogte blijven van alles wat wij delen? Volg ons op social media!

Volg ons op social media!

Clix achtergrond

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Clix achtergrond

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Clix achtergrond

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!