Abstract circular design with concentric rings and radiating lines in black, white, pink, orange, and blue.

Blog

Meer klanten via je website? Dit zijn de 5 gouden regels

Meer klanten via je website? Dit zijn de 5 gouden regels

28 feb 2025

Barry van de Glind

Je website is vaak de eerste indruk die potentiële klanten van jouw bedrijf krijgen. Een effectieve website is echter meer dan alleen een online visitekaartje, het is een marketingtool die bezoekers kan aantrekken en omzetten in klanten. Helaas zijn er veel websites die ondermaats presteren doordat het ontwerp niet strategisch is ingericht. In deze blog leggen we je uit hoe je een website ontwerpt die niet alleen bezoekers trekt, maar hen ook omzet in loyale klanten.


Waarom een strategisch design cruciaal is voor succes

Veel (beginnende) ondernemers investeren volop in een mooie website, zonder stil te staan bij de achterliggende strategie. Helaas zullen zij dan nooit de resultaten behalen die ze voor ogen hebben. Waarom? Hun website schiet tekort op een paar essentiële punten, die een strategisch ontworpen website wel bevat:


  • Intuïtieve gebruikerservaring: Een intuïtieve, snelle website houdt bezoekers langer vast en vergroot hun vertrouwen in jouw merk. 


  • Conversie optimalisatie (CRO): Door bezoekers onbewust te sturen met behulp van micro-animaties, persoonlijke ervaringen en zero distraction zones, verhoog je jouw conversies en omzet.


  • Merkherkenning: Door jouw branding en “tone of voice” consistent te gebruiken creëer je een strakker, duidelijker ontwerp, dat herkenbaar is voor jouw merk.


  • SEO: Een website die op de achtergrond helemaal perfect is ingesteld voor zoekmachines wordt beter gevonden en zal leiden tot meer bezoekers (en klanten). 


De 5 belangrijkste regels voor een succesvol, strategisch design

Nu je begrijpt waarom jouw website strategisch ontworpen moet zijn, leggen we je uit hoe je dit doet aan de hand van 5 regels die wij altijd hanteren.


  1. Ken je doelgroep

Het begin van iedere strategie is een zorgvuldige doelgroepanalyse. Wie zijn je bezoekers? Waar lopen ze tegenaan? Hoe kan jij dit oplossen? Door jouw design vanuit hun oogpunt te bekijken, begrijp je beter wat er nodig is om jouw website tot een succes te maken.

Als accountant lijkt het misschien heel slim om veel vakjargon te gebruiken om je kennis te bewijzen, echter zal de doelgroep dit jargon niet kennen, waardoor zij verward achterblijven. Een verwarde bezoeker zal geen actie ondernemen. Door uit te leggen dat jij de stress en onzekerheid van belastingaangiften kan wegnemen, zal je veel eerder bezoekers omzetten in klanten. 


  1. Zorg voor een duidelijke navigatie

Niemand heeft zin om eindeloos te moeten zoeken naar informatie. Sterker nog, bezoekers beslissen binnen enkele seconden of ze blijven of vertrekken (en een onoverzichtelijke navigatie kan een serieuze dealbreaker zijn). Zorg dus altijd dat jouw website logisch en gebruiksvriendelijk is. 

Simpele praktijkvoorbeelden zie je overal; bedenk maar een hoe vervelend het zou zijn als jouw favoriete kledingmerk geen “Heren”/”Dames” optie of collectieknoppen zou hebben. Een breder toepasbaar voorbeeld is een “sticky navigation” (een navigatiebalk die altijd zichtbaar blijft), waardoor het makkelijker is om te allen tijde van pagina te switchen zonder terug te scrollen. 


  1. Optimaliseer voor conversies

Een mooie metafoor uit het marketinglandschap: "een website zonder CTA is als een winkel zonder kassa”. Als bezoekers niet weten wat ze moeten doen, zullen ze dat ook niet doen. Gebruik daarom CTA’s om bezoekers te sturen.

Knoppen zoals “Boek een vrijblijvend gesprek” of “Shop hier” trekken de aandacht, maar vertellen een bezoeker ook duidelijk wat er van hen verwacht wordt. Dit zet mensen aan tot het ondernemen van actie. Vul deze tekst aan met felle knoppen op prominente posities om zeker te weten dat het niemand ontgaat. Bovendien willen bezoekers eenvoud, maak formulieren zo kort mogelijk om te zorgen dat meer mensen dit invullen. 


  1. Snelheid en mobielvriendelijk

Meer dan 60% van het Nederlandse internetverkeer gaat via mobiele telefoons. Als jouw website traag laadt of niet goed werkt op kleinere schermen, loop je dus direct meer dan de helft van je potentiële klanten mis. Een seconde minder laadtijd kan een stijging van bijna 50% op jouw conversies realiseren; zelfs op dit gebied klopt het gezegde: tijd is geld. Door afbeeldingen te comprimeren en onnodige plug-ins te verwijderen zorg je ervoor dat jouw website veel sneller wordt. Meer tips voor een snellere website lees je in deze blog. Een trage of onhandige website voelt als een achterstallig winkelpand, niet gek dat ze dan doorscrollen naar de concurrent.


  1. Gebruik SEO voor zichtbaarheid en autoriteit

Zelfs de strakste, mooiste en snelste website is nutteloos als niemand hem bezoekt. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorgt ervoor dat je website hoger scoort in Google (en andere zoekmachines), waardoor je meer organische bezoekers aantrekt.

Een loodgieter die een blog schrijft over “Wat te doen bij lekkage?” zal niet alleen bezoekers trekken die lekkage hebben, het zal hem ook als expert in zijn vakgebied neerzetten. Door strategisch zoekwoorden te verwerken in teksten, titels en URL’s heb je een grotere kans om te scoren in Google. SEO is echter meer dan alleen dat, snelheid, veilige hosting en bezit van een SSL-certificaat dragen ook bij aan een hogere positie. Hoe beter je de zaakjes op orde hebt, hoe meer Google jou waardeert.


Bouw een website die resultaat oplevert!

Een succesvolle website trekt niet alleen bezoekers aan, maar zet ze ook om in klanten. Door een doordachte strategie op jouw ontwerp los te laten, zorg je ervoor dat jouw website echt scoort! Met een doelgerichte boodschap gefocust op de juiste personen, een intuïtieve navigatie en geoptimaliseerde, snelle elementen kan het niet anders dan dat je bezoekers weet om te toveren tot klanten. Wil jij een website die maximaal resultaat behaalt, neem dan hier contact met ons op om te horen hoe wij jouw website strategisch kunnen optimaliseren.

Je website is vaak de eerste indruk die potentiële klanten van jouw bedrijf krijgen. Een effectieve website is echter meer dan alleen een online visitekaartje, het is een marketingtool die bezoekers kan aantrekken en omzetten in klanten. Helaas zijn er veel websites die ondermaats presteren doordat het ontwerp niet strategisch is ingericht. In deze blog leggen we je uit hoe je een website ontwerpt die niet alleen bezoekers trekt, maar hen ook omzet in loyale klanten.


Waarom een strategisch design cruciaal is voor succes

Veel (beginnende) ondernemers investeren volop in een mooie website, zonder stil te staan bij de achterliggende strategie. Helaas zullen zij dan nooit de resultaten behalen die ze voor ogen hebben. Waarom? Hun website schiet tekort op een paar essentiële punten, die een strategisch ontworpen website wel bevat:


  • Intuïtieve gebruikerservaring: Een intuïtieve, snelle website houdt bezoekers langer vast en vergroot hun vertrouwen in jouw merk. 


  • Conversie optimalisatie (CRO): Door bezoekers onbewust te sturen met behulp van micro-animaties, persoonlijke ervaringen en zero distraction zones, verhoog je jouw conversies en omzet.


  • Merkherkenning: Door jouw branding en “tone of voice” consistent te gebruiken creëer je een strakker, duidelijker ontwerp, dat herkenbaar is voor jouw merk.


  • SEO: Een website die op de achtergrond helemaal perfect is ingesteld voor zoekmachines wordt beter gevonden en zal leiden tot meer bezoekers (en klanten). 


De 5 belangrijkste regels voor een succesvol, strategisch design

Nu je begrijpt waarom jouw website strategisch ontworpen moet zijn, leggen we je uit hoe je dit doet aan de hand van 5 regels die wij altijd hanteren.


  1. Ken je doelgroep

Het begin van iedere strategie is een zorgvuldige doelgroepanalyse. Wie zijn je bezoekers? Waar lopen ze tegenaan? Hoe kan jij dit oplossen? Door jouw design vanuit hun oogpunt te bekijken, begrijp je beter wat er nodig is om jouw website tot een succes te maken.

Als accountant lijkt het misschien heel slim om veel vakjargon te gebruiken om je kennis te bewijzen, echter zal de doelgroep dit jargon niet kennen, waardoor zij verward achterblijven. Een verwarde bezoeker zal geen actie ondernemen. Door uit te leggen dat jij de stress en onzekerheid van belastingaangiften kan wegnemen, zal je veel eerder bezoekers omzetten in klanten. 


  1. Zorg voor een duidelijke navigatie

Niemand heeft zin om eindeloos te moeten zoeken naar informatie. Sterker nog, bezoekers beslissen binnen enkele seconden of ze blijven of vertrekken (en een onoverzichtelijke navigatie kan een serieuze dealbreaker zijn). Zorg dus altijd dat jouw website logisch en gebruiksvriendelijk is. 

Simpele praktijkvoorbeelden zie je overal; bedenk maar een hoe vervelend het zou zijn als jouw favoriete kledingmerk geen “Heren”/”Dames” optie of collectieknoppen zou hebben. Een breder toepasbaar voorbeeld is een “sticky navigation” (een navigatiebalk die altijd zichtbaar blijft), waardoor het makkelijker is om te allen tijde van pagina te switchen zonder terug te scrollen. 


  1. Optimaliseer voor conversies

Een mooie metafoor uit het marketinglandschap: "een website zonder CTA is als een winkel zonder kassa”. Als bezoekers niet weten wat ze moeten doen, zullen ze dat ook niet doen. Gebruik daarom CTA’s om bezoekers te sturen.

Knoppen zoals “Boek een vrijblijvend gesprek” of “Shop hier” trekken de aandacht, maar vertellen een bezoeker ook duidelijk wat er van hen verwacht wordt. Dit zet mensen aan tot het ondernemen van actie. Vul deze tekst aan met felle knoppen op prominente posities om zeker te weten dat het niemand ontgaat. Bovendien willen bezoekers eenvoud, maak formulieren zo kort mogelijk om te zorgen dat meer mensen dit invullen. 


  1. Snelheid en mobielvriendelijk

Meer dan 60% van het Nederlandse internetverkeer gaat via mobiele telefoons. Als jouw website traag laadt of niet goed werkt op kleinere schermen, loop je dus direct meer dan de helft van je potentiële klanten mis. Een seconde minder laadtijd kan een stijging van bijna 50% op jouw conversies realiseren; zelfs op dit gebied klopt het gezegde: tijd is geld. Door afbeeldingen te comprimeren en onnodige plug-ins te verwijderen zorg je ervoor dat jouw website veel sneller wordt. Meer tips voor een snellere website lees je in deze blog. Een trage of onhandige website voelt als een achterstallig winkelpand, niet gek dat ze dan doorscrollen naar de concurrent.


  1. Gebruik SEO voor zichtbaarheid en autoriteit

Zelfs de strakste, mooiste en snelste website is nutteloos als niemand hem bezoekt. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorgt ervoor dat je website hoger scoort in Google (en andere zoekmachines), waardoor je meer organische bezoekers aantrekt.

Een loodgieter die een blog schrijft over “Wat te doen bij lekkage?” zal niet alleen bezoekers trekken die lekkage hebben, het zal hem ook als expert in zijn vakgebied neerzetten. Door strategisch zoekwoorden te verwerken in teksten, titels en URL’s heb je een grotere kans om te scoren in Google. SEO is echter meer dan alleen dat, snelheid, veilige hosting en bezit van een SSL-certificaat dragen ook bij aan een hogere positie. Hoe beter je de zaakjes op orde hebt, hoe meer Google jou waardeert.


Bouw een website die resultaat oplevert!

Een succesvolle website trekt niet alleen bezoekers aan, maar zet ze ook om in klanten. Door een doordachte strategie op jouw ontwerp los te laten, zorg je ervoor dat jouw website echt scoort! Met een doelgerichte boodschap gefocust op de juiste personen, een intuïtieve navigatie en geoptimaliseerde, snelle elementen kan het niet anders dan dat je bezoekers weet om te toveren tot klanten. Wil jij een website die maximaal resultaat behaalt, neem dan hier contact met ons op om te horen hoe wij jouw website strategisch kunnen optimaliseren.

Je website is vaak de eerste indruk die potentiële klanten van jouw bedrijf krijgen. Een effectieve website is echter meer dan alleen een online visitekaartje, het is een marketingtool die bezoekers kan aantrekken en omzetten in klanten. Helaas zijn er veel websites die ondermaats presteren doordat het ontwerp niet strategisch is ingericht. In deze blog leggen we je uit hoe je een website ontwerpt die niet alleen bezoekers trekt, maar hen ook omzet in loyale klanten.


Waarom een strategisch design cruciaal is voor succes

Veel (beginnende) ondernemers investeren volop in een mooie website, zonder stil te staan bij de achterliggende strategie. Helaas zullen zij dan nooit de resultaten behalen die ze voor ogen hebben. Waarom? Hun website schiet tekort op een paar essentiële punten, die een strategisch ontworpen website wel bevat:


  • Intuïtieve gebruikerservaring: Een intuïtieve, snelle website houdt bezoekers langer vast en vergroot hun vertrouwen in jouw merk. 


  • Conversie optimalisatie (CRO): Door bezoekers onbewust te sturen met behulp van micro-animaties, persoonlijke ervaringen en zero distraction zones, verhoog je jouw conversies en omzet.


  • Merkherkenning: Door jouw branding en “tone of voice” consistent te gebruiken creëer je een strakker, duidelijker ontwerp, dat herkenbaar is voor jouw merk.


  • SEO: Een website die op de achtergrond helemaal perfect is ingesteld voor zoekmachines wordt beter gevonden en zal leiden tot meer bezoekers (en klanten). 


De 5 belangrijkste regels voor een succesvol, strategisch design

Nu je begrijpt waarom jouw website strategisch ontworpen moet zijn, leggen we je uit hoe je dit doet aan de hand van 5 regels die wij altijd hanteren.


  1. Ken je doelgroep

Het begin van iedere strategie is een zorgvuldige doelgroepanalyse. Wie zijn je bezoekers? Waar lopen ze tegenaan? Hoe kan jij dit oplossen? Door jouw design vanuit hun oogpunt te bekijken, begrijp je beter wat er nodig is om jouw website tot een succes te maken.

Als accountant lijkt het misschien heel slim om veel vakjargon te gebruiken om je kennis te bewijzen, echter zal de doelgroep dit jargon niet kennen, waardoor zij verward achterblijven. Een verwarde bezoeker zal geen actie ondernemen. Door uit te leggen dat jij de stress en onzekerheid van belastingaangiften kan wegnemen, zal je veel eerder bezoekers omzetten in klanten. 


  1. Zorg voor een duidelijke navigatie

Niemand heeft zin om eindeloos te moeten zoeken naar informatie. Sterker nog, bezoekers beslissen binnen enkele seconden of ze blijven of vertrekken (en een onoverzichtelijke navigatie kan een serieuze dealbreaker zijn). Zorg dus altijd dat jouw website logisch en gebruiksvriendelijk is. 

Simpele praktijkvoorbeelden zie je overal; bedenk maar een hoe vervelend het zou zijn als jouw favoriete kledingmerk geen “Heren”/”Dames” optie of collectieknoppen zou hebben. Een breder toepasbaar voorbeeld is een “sticky navigation” (een navigatiebalk die altijd zichtbaar blijft), waardoor het makkelijker is om te allen tijde van pagina te switchen zonder terug te scrollen. 


  1. Optimaliseer voor conversies

Een mooie metafoor uit het marketinglandschap: "een website zonder CTA is als een winkel zonder kassa”. Als bezoekers niet weten wat ze moeten doen, zullen ze dat ook niet doen. Gebruik daarom CTA’s om bezoekers te sturen.

Knoppen zoals “Boek een vrijblijvend gesprek” of “Shop hier” trekken de aandacht, maar vertellen een bezoeker ook duidelijk wat er van hen verwacht wordt. Dit zet mensen aan tot het ondernemen van actie. Vul deze tekst aan met felle knoppen op prominente posities om zeker te weten dat het niemand ontgaat. Bovendien willen bezoekers eenvoud, maak formulieren zo kort mogelijk om te zorgen dat meer mensen dit invullen. 


  1. Snelheid en mobielvriendelijk

Meer dan 60% van het Nederlandse internetverkeer gaat via mobiele telefoons. Als jouw website traag laadt of niet goed werkt op kleinere schermen, loop je dus direct meer dan de helft van je potentiële klanten mis. Een seconde minder laadtijd kan een stijging van bijna 50% op jouw conversies realiseren; zelfs op dit gebied klopt het gezegde: tijd is geld. Door afbeeldingen te comprimeren en onnodige plug-ins te verwijderen zorg je ervoor dat jouw website veel sneller wordt. Meer tips voor een snellere website lees je in deze blog. Een trage of onhandige website voelt als een achterstallig winkelpand, niet gek dat ze dan doorscrollen naar de concurrent.


  1. Gebruik SEO voor zichtbaarheid en autoriteit

Zelfs de strakste, mooiste en snelste website is nutteloos als niemand hem bezoekt. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorgt ervoor dat je website hoger scoort in Google (en andere zoekmachines), waardoor je meer organische bezoekers aantrekt.

Een loodgieter die een blog schrijft over “Wat te doen bij lekkage?” zal niet alleen bezoekers trekken die lekkage hebben, het zal hem ook als expert in zijn vakgebied neerzetten. Door strategisch zoekwoorden te verwerken in teksten, titels en URL’s heb je een grotere kans om te scoren in Google. SEO is echter meer dan alleen dat, snelheid, veilige hosting en bezit van een SSL-certificaat dragen ook bij aan een hogere positie. Hoe beter je de zaakjes op orde hebt, hoe meer Google jou waardeert.


Bouw een website die resultaat oplevert!

Een succesvolle website trekt niet alleen bezoekers aan, maar zet ze ook om in klanten. Door een doordachte strategie op jouw ontwerp los te laten, zorg je ervoor dat jouw website echt scoort! Met een doelgerichte boodschap gefocust op de juiste personen, een intuïtieve navigatie en geoptimaliseerde, snelle elementen kan het niet anders dan dat je bezoekers weet om te toveren tot klanten. Wil jij een website die maximaal resultaat behaalt, neem dan hier contact met ons op om te horen hoe wij jouw website strategisch kunnen optimaliseren.

Altijd op de hoogte blijven van alles wat wij delen? Volg ons op social media!

Volg ons op social media!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.

Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.

Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.