Blog

Kleine teksten, grote resultaten; de kracht van microcopy op UX en conversies

Kleine teksten, grote resultaten; de kracht van microcopy op UX en conversies

25 mei 2025

Barry van de Glind

Het achterblijven van conversies is voor webshops een van de grootste uitdagingen, want zelfs met een mooie website en een goed aanbod is converteren nog niet zo makkelijk. Ook de details moeten perfect zijn, maar juist daar gaat het bij de meeste winkels mis. Tijd om vandaag een van deze details, microcopy, eens te bespreken.

Microcopy is de allesomvattende term voor alle mini-teksten op je website die klanten moet aanzetten tot actie. Geoptimaliseerde microcopy zorgt dan ook dat je twijfelende bezoekers omzet in betalende klanten. In deze blog leggen we je verder uit wat microcopy inhoudt, waarom het zo belangrijk is en hoe je jouw microcopy kan verbeteren om conversies te verhogen!

Wat is microcopy?

We haalden het net al even aan, maar microcopy is het totaal van alle korte teksten op jouw website, hieronder zie je enkele voorbeelden.

Voorbeelden_Microcopy

Hoewel dit slechts kleine punten lijken, hebben ze een grote impact op hoe jouw site en merk beleefd wordt. Verwarde bezoekers zullen niet overgaan tot actie, daarom moeten juist deze teksten duidelijk en concreet zijn. 

Waarom is microcopy zo belangrijk?


  1. Duidelijkheid scheppen

Het gebrek aan heldere microcopy is als een routebeschrijving zonder richtingen. Bezoekers weten niet wat ze moeten doen en wat er van hen verwacht wordt, waardoor ze snel afhaken.

❌ “Ontvang!”

✅ ”Download hier mijn gratis whitepaper”


  1. Zekerheid bieden

Veel bezoekers zijn terughoudend in het ondernemen van actie door de mogelijk negatieve gevolgen, zoals het ontvangen van spam na het inschrijven voor een nieuwsbrief. 

❌ “Selecteer dit vinkje om marketing van ons te ontvangen!”

✅ ”Selecteer dit vinkje om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen”


  1. Persoonlijkheid tonen

Juist in de teksten die sturing bieden is het waardevol om je merkidentiteit te tonen. Of je graag vriendelijk, zakelijk of grappig over wil komen, je bereikt jouw doelen altijd sneller als teksten jouw merk uitdragen. 

✅ ”Dit telefoonnummer mist een cijfertje, probeer het nog een keer”

Voorbeelden van converterende microcopy

Effectieve_Microcopy_Voorbeelden

Hoe optimaliseer je jouw microcopy?

Het begint allemaal bij het analyseren van je huidige funnel. Verplaats je in bezoekers die voor het eerst op jouw website komen, wat zien ze, wat denken ze en welke microcopy vallen op?

Noteer iedere microcopy die je tegenkomt en stel de volgende vragen:

  • Is het duidelijk wat je moet doen?

  • Neem je twijfels of angst weg?

  • Past het in je tone of voice?

Als het antwoord op deze vragen tot drie keer toe “ja” is, dan ben je al goed op weg!

Blijf vervolgens ook verschillende microcopy A/B-testen om te zien waarmee de beste resultaten behaald worden. Naast het testen van specifieke microcopy is het ook goed om te zien op welke plaatsen bezoekers afgeleid raken of jouw website verlaten. Verbeter de teksten op die plekken om te zorgen dat je overal maximaal resultaat behaalt.

Het zit hem in de kleine dingen

Microcopy mag dan qua formaat niet heel groot zijn, maar de invloed die het heeft is dat zeker wel. Het stuurt bezoekers, bouwt vertrouwen op en boost je conversies!

Door je aandacht te focussen op deze details verbeter je de ervaring voor je bezoekers terwijl je ook je eigen resultaten stimuleert, een ware win-win. En dat alles zonder dat je jouw hele website moet omgooien.

Ben je benieuwd hoe jij met kleine, strategische aanpassingen jouw website boven zichzelf uit laat stijgen? Neem dan hier contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Het achterblijven van conversies is voor webshops een van de grootste uitdagingen, want zelfs met een mooie website en een goed aanbod is converteren nog niet zo makkelijk. Ook de details moeten perfect zijn, maar juist daar gaat het bij de meeste winkels mis. Tijd om vandaag een van deze details, microcopy, eens te bespreken.

Microcopy is de allesomvattende term voor alle mini-teksten op je website die klanten moet aanzetten tot actie. Geoptimaliseerde microcopy zorgt dan ook dat je twijfelende bezoekers omzet in betalende klanten. In deze blog leggen we je verder uit wat microcopy inhoudt, waarom het zo belangrijk is en hoe je jouw microcopy kan verbeteren om conversies te verhogen!

Wat is microcopy?

We haalden het net al even aan, maar microcopy is het totaal van alle korte teksten op jouw website, hieronder zie je enkele voorbeelden.

Voorbeelden_Microcopy

Hoewel dit slechts kleine punten lijken, hebben ze een grote impact op hoe jouw site en merk beleefd wordt. Verwarde bezoekers zullen niet overgaan tot actie, daarom moeten juist deze teksten duidelijk en concreet zijn. 

Waarom is microcopy zo belangrijk?


  1. Duidelijkheid scheppen

Het gebrek aan heldere microcopy is als een routebeschrijving zonder richtingen. Bezoekers weten niet wat ze moeten doen en wat er van hen verwacht wordt, waardoor ze snel afhaken.

❌ “Ontvang!”

✅ ”Download hier mijn gratis whitepaper”


  1. Zekerheid bieden

Veel bezoekers zijn terughoudend in het ondernemen van actie door de mogelijk negatieve gevolgen, zoals het ontvangen van spam na het inschrijven voor een nieuwsbrief. 

❌ “Selecteer dit vinkje om marketing van ons te ontvangen!”

✅ ”Selecteer dit vinkje om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen”


  1. Persoonlijkheid tonen

Juist in de teksten die sturing bieden is het waardevol om je merkidentiteit te tonen. Of je graag vriendelijk, zakelijk of grappig over wil komen, je bereikt jouw doelen altijd sneller als teksten jouw merk uitdragen. 

✅ ”Dit telefoonnummer mist een cijfertje, probeer het nog een keer”

Voorbeelden van converterende microcopy

Effectieve_Microcopy_Voorbeelden

Hoe optimaliseer je jouw microcopy?

Het begint allemaal bij het analyseren van je huidige funnel. Verplaats je in bezoekers die voor het eerst op jouw website komen, wat zien ze, wat denken ze en welke microcopy vallen op?

Noteer iedere microcopy die je tegenkomt en stel de volgende vragen:

  • Is het duidelijk wat je moet doen?

  • Neem je twijfels of angst weg?

  • Past het in je tone of voice?

Als het antwoord op deze vragen tot drie keer toe “ja” is, dan ben je al goed op weg!

Blijf vervolgens ook verschillende microcopy A/B-testen om te zien waarmee de beste resultaten behaald worden. Naast het testen van specifieke microcopy is het ook goed om te zien op welke plaatsen bezoekers afgeleid raken of jouw website verlaten. Verbeter de teksten op die plekken om te zorgen dat je overal maximaal resultaat behaalt.

Het zit hem in de kleine dingen

Microcopy mag dan qua formaat niet heel groot zijn, maar de invloed die het heeft is dat zeker wel. Het stuurt bezoekers, bouwt vertrouwen op en boost je conversies!

Door je aandacht te focussen op deze details verbeter je de ervaring voor je bezoekers terwijl je ook je eigen resultaten stimuleert, een ware win-win. En dat alles zonder dat je jouw hele website moet omgooien.

Ben je benieuwd hoe jij met kleine, strategische aanpassingen jouw website boven zichzelf uit laat stijgen? Neem dan hier contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Het achterblijven van conversies is voor webshops een van de grootste uitdagingen, want zelfs met een mooie website en een goed aanbod is converteren nog niet zo makkelijk. Ook de details moeten perfect zijn, maar juist daar gaat het bij de meeste winkels mis. Tijd om vandaag een van deze details, microcopy, eens te bespreken.

Microcopy is de allesomvattende term voor alle mini-teksten op je website die klanten moet aanzetten tot actie. Geoptimaliseerde microcopy zorgt dan ook dat je twijfelende bezoekers omzet in betalende klanten. In deze blog leggen we je verder uit wat microcopy inhoudt, waarom het zo belangrijk is en hoe je jouw microcopy kan verbeteren om conversies te verhogen!

Wat is microcopy?

We haalden het net al even aan, maar microcopy is het totaal van alle korte teksten op jouw website, hieronder zie je enkele voorbeelden.

Voorbeelden_Microcopy

Hoewel dit slechts kleine punten lijken, hebben ze een grote impact op hoe jouw site en merk beleefd wordt. Verwarde bezoekers zullen niet overgaan tot actie, daarom moeten juist deze teksten duidelijk en concreet zijn. 

Waarom is microcopy zo belangrijk?


  1. Duidelijkheid scheppen

Het gebrek aan heldere microcopy is als een routebeschrijving zonder richtingen. Bezoekers weten niet wat ze moeten doen en wat er van hen verwacht wordt, waardoor ze snel afhaken.

❌ “Ontvang!”

✅ ”Download hier mijn gratis whitepaper”


  1. Zekerheid bieden

Veel bezoekers zijn terughoudend in het ondernemen van actie door de mogelijk negatieve gevolgen, zoals het ontvangen van spam na het inschrijven voor een nieuwsbrief. 

❌ “Selecteer dit vinkje om marketing van ons te ontvangen!”

✅ ”Selecteer dit vinkje om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen”


  1. Persoonlijkheid tonen

Juist in de teksten die sturing bieden is het waardevol om je merkidentiteit te tonen. Of je graag vriendelijk, zakelijk of grappig over wil komen, je bereikt jouw doelen altijd sneller als teksten jouw merk uitdragen. 

✅ ”Dit telefoonnummer mist een cijfertje, probeer het nog een keer”

Voorbeelden van converterende microcopy

Effectieve_Microcopy_Voorbeelden

Hoe optimaliseer je jouw microcopy?

Het begint allemaal bij het analyseren van je huidige funnel. Verplaats je in bezoekers die voor het eerst op jouw website komen, wat zien ze, wat denken ze en welke microcopy vallen op?

Noteer iedere microcopy die je tegenkomt en stel de volgende vragen:

  • Is het duidelijk wat je moet doen?

  • Neem je twijfels of angst weg?

  • Past het in je tone of voice?

Als het antwoord op deze vragen tot drie keer toe “ja” is, dan ben je al goed op weg!

Blijf vervolgens ook verschillende microcopy A/B-testen om te zien waarmee de beste resultaten behaald worden. Naast het testen van specifieke microcopy is het ook goed om te zien op welke plaatsen bezoekers afgeleid raken of jouw website verlaten. Verbeter de teksten op die plekken om te zorgen dat je overal maximaal resultaat behaalt.

Het zit hem in de kleine dingen

Microcopy mag dan qua formaat niet heel groot zijn, maar de invloed die het heeft is dat zeker wel. Het stuurt bezoekers, bouwt vertrouwen op en boost je conversies!

Door je aandacht te focussen op deze details verbeter je de ervaring voor je bezoekers terwijl je ook je eigen resultaten stimuleert, een ware win-win. En dat alles zonder dat je jouw hele website moet omgooien.

Ben je benieuwd hoe jij met kleine, strategische aanpassingen jouw website boven zichzelf uit laat stijgen? Neem dan hier contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Altijd op de hoogte blijven van alles wat wij delen? Volg ons op social media!

Volg ons op social media!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!