
Blog
Hoe Infographics je Online Zichtbaarheid en SEO Verbeteren
Hoe Infographics je Online Zichtbaarheid en SEO Verbeteren
21 feb 2025
Barry van de Glind
Terwijl de hoeveelheid online content in rap tempo toeneemt, wordt onze spanningsboog alleen maar korter. Hierdoor wordt het cruciaal om informatie snel en effectief over te brengen. Infographics helpen je om data en complexe onderwerpen duidelijk uit te leggen. Maar wanneer moet je kiezen voor een infographic en hoe zet je deze strategisch in? In deze blog leggen we je uit hoe je infographics inzet voor maximale impact.
Wat is een infographic?
Een infographic is een visuele weergave van gebundelde informatie, data en/of kennis om een boodschap snel en duidelijk over te brengen. Dit gebeurt veelal door grafieken, diagrammen, iconen en tekst te combineren. In plaats van lange, saaie teksten, zorgt een infographic voor een overzichtelijke en aantrekkelijke manier om complexe informatie over te brengen.
Waarom zijn infographics zo waardevol?
Infographics zijn veel meer dan een speelse toevoeging aan je contentstrategie. Ze hebben unieke voordelen die direct invloed hebben op het succes van jouw website:
Infographics trekken de aandacht
Nu we steeds meer door bergen content scrollen, helpt een aantrekkelijke visual met het trekken van de aandacht. Het menselijk brein verwerkt beelden 60.000x sneller dan tekst, waardoor je boodschap beter blijft hangen. Een goed ontworpen infographic verhoogt de kans dat je lezers echt iets met je content doen.
Maak complexe informatie eenvoudig en begrijpelijk
Mensen onthouden 80% van wat ze zien, maar slechts 20% van wat ze lezen. Door ingewikkelde concepten en data om te zetten in een heldere visual, zorg je ervoor dat je boodschap makkelijker te begrijpen is voor je lezers.
Infographics worden vaak gedeeld
Visuele content wordt veel vaker gedeeld dan tekstuele content. Een pakkende infographic of video heeft dan ook veel meer kans om viraal te gaan dan een lange lap tekst. Logischerwijs zal een virale post zorgen dat meer lezers je merk zullen zien, waardoor je ook meer bezoekers naar je website trekt.
Verhoog je SEO-score en organische bezoekersaantallen
Google beloont waardevolle content omdat het gebruikers verder helpt. Infographics worden vaak opgeslagen en gedeeld, wat zorgt voor backlinks naar je website. Hierdoor vergroot je jouw autoriteit en verbetert je positie in zoekmachines.
Meer conversies
Wanneer je informatie aantrekkelijk presenteert, bouw je sneller vertrouwen op bij potentiële klanten. Als je bovendien met jouw infographics nog weet te overtuigen, zullen bezoekers nog sneller overgaan tot actie. Door jouw boodschap mooi en duidelijk te presenteren, zal je zien dat jouw conversies en klantbetrokkenheid stijgen.
Hoe zet je infographics strategisch in?
Het zal inmiddels wel duidelijk zijn waarom infographics zo belangrijk zijn. Nu is het tijd om te kijken hoe en waar je deze effectief kan inzetten op jouw website.
Gebruik infographics in blogs
Heb je een blog met veel data of uitleg (zoals in deze)? Verwerk de belangrijkste punten in een infographic en voeg deze toe aan je blog. Hierdoor kunnen lezers de content sneller scannen en zelf bepalen of ze zich verder willen verdiepen.
Plaats infographics op je landingspagina’s
Het gebruik van een infographic op je product- of dienstpagina maakt in één oogopslag duidelijk wat de voordelen en kenmerken van je aanbod zijn. Dit helpt bezoekers sneller een beslissing te nemen en vergroot de kans op conversie.
Post op sociale media
Social media is misschien wel de meest voor de hand liggende optie, alles draait hier tenslotte om visuals. Maak je infographic dus geschikt om op meerdere platforms te posten. Doordat infographics vaak gedeeld worden, vergroot je jouw bereik en trek je extra bezoekers naar je website.
Gebruik infographics in je mails
Veel abonnees van je mailinglijst zullen geen zin hebben om iedere keer alleen lappen tekst te ontvangen. Met infographics kan je lezers sneller boeien en makkelijker je boodschap overbrengen, waardoor lezers eerder zullen doorklikken naar je website.
Voeg interactie toe
De afgelopen weken hebben we het belang van interactie al nadrukkelijk benoemd, maar we kunnen het wederom niet buiten beschouwing laten. Om betrokkenheid te verhogen en te zorgen dat bezoekers meer tijd op je website spenderen, kan je interactiviteit toevoegen door middel van klikbare elementen die in- en uitvouwen als je erop klikt.
5 tips voor een winnende infographic!
Ondanks dat infographics een machtig instrument kunnen zijn, betekent het nog niet dat iedere infographic per definitie ook succesvol is. Hier zijn enkele cruciale tips om jouw kans op succes te vergroten!
✅ Hou het simpel: Focus op de kern en vermijd lange teksten.
✅ Gebruik een logische flow: Ontwerp de infographic als een logisch, lopend verhaal. Laat infographics ook altijd door anderen bekijken om te zien of zij de boodschap interpreteren zoals je bedoeld hebt.
✅ Kies een passend kleurenschema: Gebruik kleuren die aansluiten bij je merk en zorg voor een goed contrast om de leesbaarheid te waarborgen.
✅ Maak gebruik van iconen en grafieken: Visuele elementen zijn krachtiger dan tekst, kies waar mogelijk dan ook voor iconen en grafieken in plaats van tekst.
✅ Optimaliseer voor SEO: Gebruik een duidelijke bestandsnaam, alt-tekst en een heldere beschrijving bij de afbeelding. Zoekmachines begrijpen dan beter waar de content over gaat.
Infographics als marketingtool
Infographics zijn onmisbare visuals om jouw website aantrekkelijker, gebruiksvriendelijker en effectiever te maken. Ze trekken aandacht, verhogen de betrokkenheid, verbeteren SEO en brengen helder informatie over. Door infographics strategisch te plaatsen en verspreiden geef je jouw online aanwezigheid een sterke impuls.
Als je nog niet begonnen bent met het maken van infographics, dan is dit het moment om te starten! Wij helpen je graag met het creëren van scorende infographics die jouw website naar een hoger niveau tillen. Neem contact op om te ontdekken hoe we jouw contentstrategie kunnen versterken.

Terwijl de hoeveelheid online content in rap tempo toeneemt, wordt onze spanningsboog alleen maar korter. Hierdoor wordt het cruciaal om informatie snel en effectief over te brengen. Infographics helpen je om data en complexe onderwerpen duidelijk uit te leggen. Maar wanneer moet je kiezen voor een infographic en hoe zet je deze strategisch in? In deze blog leggen we je uit hoe je infographics inzet voor maximale impact.
Wat is een infographic?
Een infographic is een visuele weergave van gebundelde informatie, data en/of kennis om een boodschap snel en duidelijk over te brengen. Dit gebeurt veelal door grafieken, diagrammen, iconen en tekst te combineren. In plaats van lange, saaie teksten, zorgt een infographic voor een overzichtelijke en aantrekkelijke manier om complexe informatie over te brengen.
Waarom zijn infographics zo waardevol?
Infographics zijn veel meer dan een speelse toevoeging aan je contentstrategie. Ze hebben unieke voordelen die direct invloed hebben op het succes van jouw website:
Infographics trekken de aandacht
Nu we steeds meer door bergen content scrollen, helpt een aantrekkelijke visual met het trekken van de aandacht. Het menselijk brein verwerkt beelden 60.000x sneller dan tekst, waardoor je boodschap beter blijft hangen. Een goed ontworpen infographic verhoogt de kans dat je lezers echt iets met je content doen.
Maak complexe informatie eenvoudig en begrijpelijk
Mensen onthouden 80% van wat ze zien, maar slechts 20% van wat ze lezen. Door ingewikkelde concepten en data om te zetten in een heldere visual, zorg je ervoor dat je boodschap makkelijker te begrijpen is voor je lezers.
Infographics worden vaak gedeeld
Visuele content wordt veel vaker gedeeld dan tekstuele content. Een pakkende infographic of video heeft dan ook veel meer kans om viraal te gaan dan een lange lap tekst. Logischerwijs zal een virale post zorgen dat meer lezers je merk zullen zien, waardoor je ook meer bezoekers naar je website trekt.
Verhoog je SEO-score en organische bezoekersaantallen
Google beloont waardevolle content omdat het gebruikers verder helpt. Infographics worden vaak opgeslagen en gedeeld, wat zorgt voor backlinks naar je website. Hierdoor vergroot je jouw autoriteit en verbetert je positie in zoekmachines.
Meer conversies
Wanneer je informatie aantrekkelijk presenteert, bouw je sneller vertrouwen op bij potentiële klanten. Als je bovendien met jouw infographics nog weet te overtuigen, zullen bezoekers nog sneller overgaan tot actie. Door jouw boodschap mooi en duidelijk te presenteren, zal je zien dat jouw conversies en klantbetrokkenheid stijgen.
Hoe zet je infographics strategisch in?
Het zal inmiddels wel duidelijk zijn waarom infographics zo belangrijk zijn. Nu is het tijd om te kijken hoe en waar je deze effectief kan inzetten op jouw website.
Gebruik infographics in blogs
Heb je een blog met veel data of uitleg (zoals in deze)? Verwerk de belangrijkste punten in een infographic en voeg deze toe aan je blog. Hierdoor kunnen lezers de content sneller scannen en zelf bepalen of ze zich verder willen verdiepen.
Plaats infographics op je landingspagina’s
Het gebruik van een infographic op je product- of dienstpagina maakt in één oogopslag duidelijk wat de voordelen en kenmerken van je aanbod zijn. Dit helpt bezoekers sneller een beslissing te nemen en vergroot de kans op conversie.
Post op sociale media
Social media is misschien wel de meest voor de hand liggende optie, alles draait hier tenslotte om visuals. Maak je infographic dus geschikt om op meerdere platforms te posten. Doordat infographics vaak gedeeld worden, vergroot je jouw bereik en trek je extra bezoekers naar je website.
Gebruik infographics in je mails
Veel abonnees van je mailinglijst zullen geen zin hebben om iedere keer alleen lappen tekst te ontvangen. Met infographics kan je lezers sneller boeien en makkelijker je boodschap overbrengen, waardoor lezers eerder zullen doorklikken naar je website.
Voeg interactie toe
De afgelopen weken hebben we het belang van interactie al nadrukkelijk benoemd, maar we kunnen het wederom niet buiten beschouwing laten. Om betrokkenheid te verhogen en te zorgen dat bezoekers meer tijd op je website spenderen, kan je interactiviteit toevoegen door middel van klikbare elementen die in- en uitvouwen als je erop klikt.
5 tips voor een winnende infographic!
Ondanks dat infographics een machtig instrument kunnen zijn, betekent het nog niet dat iedere infographic per definitie ook succesvol is. Hier zijn enkele cruciale tips om jouw kans op succes te vergroten!
✅ Hou het simpel: Focus op de kern en vermijd lange teksten.
✅ Gebruik een logische flow: Ontwerp de infographic als een logisch, lopend verhaal. Laat infographics ook altijd door anderen bekijken om te zien of zij de boodschap interpreteren zoals je bedoeld hebt.
✅ Kies een passend kleurenschema: Gebruik kleuren die aansluiten bij je merk en zorg voor een goed contrast om de leesbaarheid te waarborgen.
✅ Maak gebruik van iconen en grafieken: Visuele elementen zijn krachtiger dan tekst, kies waar mogelijk dan ook voor iconen en grafieken in plaats van tekst.
✅ Optimaliseer voor SEO: Gebruik een duidelijke bestandsnaam, alt-tekst en een heldere beschrijving bij de afbeelding. Zoekmachines begrijpen dan beter waar de content over gaat.
Infographics als marketingtool
Infographics zijn onmisbare visuals om jouw website aantrekkelijker, gebruiksvriendelijker en effectiever te maken. Ze trekken aandacht, verhogen de betrokkenheid, verbeteren SEO en brengen helder informatie over. Door infographics strategisch te plaatsen en verspreiden geef je jouw online aanwezigheid een sterke impuls.
Als je nog niet begonnen bent met het maken van infographics, dan is dit het moment om te starten! Wij helpen je graag met het creëren van scorende infographics die jouw website naar een hoger niveau tillen. Neem contact op om te ontdekken hoe we jouw contentstrategie kunnen versterken.

Terwijl de hoeveelheid online content in rap tempo toeneemt, wordt onze spanningsboog alleen maar korter. Hierdoor wordt het cruciaal om informatie snel en effectief over te brengen. Infographics helpen je om data en complexe onderwerpen duidelijk uit te leggen. Maar wanneer moet je kiezen voor een infographic en hoe zet je deze strategisch in? In deze blog leggen we je uit hoe je infographics inzet voor maximale impact.
Wat is een infographic?
Een infographic is een visuele weergave van gebundelde informatie, data en/of kennis om een boodschap snel en duidelijk over te brengen. Dit gebeurt veelal door grafieken, diagrammen, iconen en tekst te combineren. In plaats van lange, saaie teksten, zorgt een infographic voor een overzichtelijke en aantrekkelijke manier om complexe informatie over te brengen.
Waarom zijn infographics zo waardevol?
Infographics zijn veel meer dan een speelse toevoeging aan je contentstrategie. Ze hebben unieke voordelen die direct invloed hebben op het succes van jouw website:
Infographics trekken de aandacht
Nu we steeds meer door bergen content scrollen, helpt een aantrekkelijke visual met het trekken van de aandacht. Het menselijk brein verwerkt beelden 60.000x sneller dan tekst, waardoor je boodschap beter blijft hangen. Een goed ontworpen infographic verhoogt de kans dat je lezers echt iets met je content doen.
Maak complexe informatie eenvoudig en begrijpelijk
Mensen onthouden 80% van wat ze zien, maar slechts 20% van wat ze lezen. Door ingewikkelde concepten en data om te zetten in een heldere visual, zorg je ervoor dat je boodschap makkelijker te begrijpen is voor je lezers.
Infographics worden vaak gedeeld
Visuele content wordt veel vaker gedeeld dan tekstuele content. Een pakkende infographic of video heeft dan ook veel meer kans om viraal te gaan dan een lange lap tekst. Logischerwijs zal een virale post zorgen dat meer lezers je merk zullen zien, waardoor je ook meer bezoekers naar je website trekt.
Verhoog je SEO-score en organische bezoekersaantallen
Google beloont waardevolle content omdat het gebruikers verder helpt. Infographics worden vaak opgeslagen en gedeeld, wat zorgt voor backlinks naar je website. Hierdoor vergroot je jouw autoriteit en verbetert je positie in zoekmachines.
Meer conversies
Wanneer je informatie aantrekkelijk presenteert, bouw je sneller vertrouwen op bij potentiële klanten. Als je bovendien met jouw infographics nog weet te overtuigen, zullen bezoekers nog sneller overgaan tot actie. Door jouw boodschap mooi en duidelijk te presenteren, zal je zien dat jouw conversies en klantbetrokkenheid stijgen.
Hoe zet je infographics strategisch in?
Het zal inmiddels wel duidelijk zijn waarom infographics zo belangrijk zijn. Nu is het tijd om te kijken hoe en waar je deze effectief kan inzetten op jouw website.
Gebruik infographics in blogs
Heb je een blog met veel data of uitleg (zoals in deze)? Verwerk de belangrijkste punten in een infographic en voeg deze toe aan je blog. Hierdoor kunnen lezers de content sneller scannen en zelf bepalen of ze zich verder willen verdiepen.
Plaats infographics op je landingspagina’s
Het gebruik van een infographic op je product- of dienstpagina maakt in één oogopslag duidelijk wat de voordelen en kenmerken van je aanbod zijn. Dit helpt bezoekers sneller een beslissing te nemen en vergroot de kans op conversie.
Post op sociale media
Social media is misschien wel de meest voor de hand liggende optie, alles draait hier tenslotte om visuals. Maak je infographic dus geschikt om op meerdere platforms te posten. Doordat infographics vaak gedeeld worden, vergroot je jouw bereik en trek je extra bezoekers naar je website.
Gebruik infographics in je mails
Veel abonnees van je mailinglijst zullen geen zin hebben om iedere keer alleen lappen tekst te ontvangen. Met infographics kan je lezers sneller boeien en makkelijker je boodschap overbrengen, waardoor lezers eerder zullen doorklikken naar je website.
Voeg interactie toe
De afgelopen weken hebben we het belang van interactie al nadrukkelijk benoemd, maar we kunnen het wederom niet buiten beschouwing laten. Om betrokkenheid te verhogen en te zorgen dat bezoekers meer tijd op je website spenderen, kan je interactiviteit toevoegen door middel van klikbare elementen die in- en uitvouwen als je erop klikt.
5 tips voor een winnende infographic!
Ondanks dat infographics een machtig instrument kunnen zijn, betekent het nog niet dat iedere infographic per definitie ook succesvol is. Hier zijn enkele cruciale tips om jouw kans op succes te vergroten!
✅ Hou het simpel: Focus op de kern en vermijd lange teksten.
✅ Gebruik een logische flow: Ontwerp de infographic als een logisch, lopend verhaal. Laat infographics ook altijd door anderen bekijken om te zien of zij de boodschap interpreteren zoals je bedoeld hebt.
✅ Kies een passend kleurenschema: Gebruik kleuren die aansluiten bij je merk en zorg voor een goed contrast om de leesbaarheid te waarborgen.
✅ Maak gebruik van iconen en grafieken: Visuele elementen zijn krachtiger dan tekst, kies waar mogelijk dan ook voor iconen en grafieken in plaats van tekst.
✅ Optimaliseer voor SEO: Gebruik een duidelijke bestandsnaam, alt-tekst en een heldere beschrijving bij de afbeelding. Zoekmachines begrijpen dan beter waar de content over gaat.
Infographics als marketingtool
Infographics zijn onmisbare visuals om jouw website aantrekkelijker, gebruiksvriendelijker en effectiever te maken. Ze trekken aandacht, verhogen de betrokkenheid, verbeteren SEO en brengen helder informatie over. Door infographics strategisch te plaatsen en verspreiden geef je jouw online aanwezigheid een sterke impuls.
Als je nog niet begonnen bent met het maken van infographics, dan is dit het moment om te starten! Wij helpen je graag met het creëren van scorende infographics die jouw website naar een hoger niveau tillen. Neem contact op om te ontdekken hoe we jouw contentstrategie kunnen versterken.


Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu
contact op!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
Contact gegevens
Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.