Navigeren_Met_Een_Beperking

Blog

Accessibility Audit: Voldoet jouw website al aan de Europese Toegankelijkheidswet (EAA)

Accessibility Audit: Voldoet jouw website al aan de Europese Toegankelijkheidswet (EAA)

6 jul 2025

Barry van de Glind

Digitale toegankelijkheid was lang een extraatje, maar sinds 28 juni jl. is het een Europese verplichting om jouw website functioneel te maken voor bezoekers met een beperking. Voor de lancering van deze wet waren veel grote bedrijven ook vanuit een moreel oogpunt al bezig met toegankelijkheid, maar nu kom je er echt niet meer onder uit. In deze blog vertellen we waarom een toegankelijk design essentieel is, wat een “accessibility audit” is en hoe jij voldoet aan deze nieuwe Europese toegankelijkheidswet. 

Wat is digitale toegankelijkheid?

De term an sich spreekt redelijk voor zich; digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen, ongeacht mentale of fysieke beperking, jouw website kan gebruiken. De meest voorkomende voorbeelden zijn blinden en slechtzienden, mensen met gehoorverlies, motorische beperkingen of cognitieve stoornissen. Een toegankelijke website zorgt ervoor dat alle informatie op een manier wordt weergegeven die voor iedereen begrijpelijk en bruikbaar is. 

Waarom toegankelijkheid nu belangrijk is

De invoering van de European Accessibility Act (EAA), die je verplicht om al jouw digitale producten goed toegankelijk te maken, is op zichzelf al reden genoeg om toegankelijkheid hoog in het vaandel te hebben. Maar wetgeving zou niet de enige drijfveer moeten zijn om deze aanpassingen te realiseren. Er zijn namelijk in Nederland alleen al meer dan 4 miljoen mensen met een beperking. Als jouw website of apps niet begaanbaar zijn voor hen, sluit je dus ook een groot deel van je potentiële klanten uit. 

Wat is een Accessibility Audit?

Een accessibility audit is een grondige controle van jouw website op basis van gestelde toegankelijkheidsrichtlijnen met het doel eventuele knelpunten, die de gebruiksvriendelijkheid beperken voor mensen met een beperking, in kaart te brengen. De meeste audits worden gebaseerd op de algemene WCAG-richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines), die op 3 niveaus A, AA en AAA beschrijven hoe je jouw website toegankelijk kan maken. 

Waar_Wordt_Naar_Gekeken_Tijdens_Accessibility_Audit

Wat levert een Accessibility Audit op?

Een goede audit is meer dan een rapport dat alle onderdelen los beoordeelt. Het geeft je concrete inzichten en verbeterpunten die jouw website niet alleen toegankelijker, maar ook gebruiksvriendelijker in het algemeen maken. Implementatie van de deze verbeteringen zal op zich op meerdere fronten uitbetalen, waaronder:


  • Hogere conversies: Een toegankelijke website is makkelijker te gebruiken en verlaagt daardoor de drempel om een aankoop te doen.


  • Betere SEO: Veel van de onderdelen die invloed hebben op jouw toegankelijkheid, spelen ook een grote rol in jouw SEO. Denk hierbij vooral aan het toevoegen van Alt-teksten, duidelijke structuren en transcripties van audio. 


  • Lagere bounce rate: Gebruikers blijven langer hangen als jouw website hen echt verder kan helpen. 


  • Sterkere merkidentiteit: Je laat zien maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Zeker nu inclusiviteit als een steeds belangrijker thema gezien wordt, is dit een manier om punten te scoren. 

Gratis_Accessibility_Audit_Tools

Hoe zorg je dat jouw website toegankelijk is voor iedereen?


  1. Start met een audit

Ga met een van de gratis tools hierboven aan de slag, zodat je inzicht krijgt in de huidige status van jouw website.


  1. Stel prioriteiten

Niet alles hoeft in één keer, zeker niet als je hier net mee begint. Stel op basis van de audit vast welke knelpunten als eerste getackeld moeten worden.


  1. Pas design en content aan

Werk samen met een ontwikkelaar of webbureau dat ervaring heeft met het ontwerpen en bouwen van toegankelijke designs om de knelpunten te verhelpen.


  1. Test met echte gebruikers

Zeker als je zelf geen beperking hebt, is het enorm lastig om in te schatten of de aanpassingen zijn vruchten afwerpen. Test daarom met gebruikers die daadwerkelijk een beperking hebben om te zien of alles in de praktijk ook naar behoren werkt. 


  1. Blijf monitoren

Toegankelijkheid is geen eenmalig project. Doe met enige regelmaat een controle van jouw website om te zien of alle wijzigingen nog relevant en ondersteunend zijn. 

Toegankelijkheid is geen beperking, maar juist een kans

Door nu te investeren in een inclusieve website, speel je niet alleen in op de recent ingevoerde Europese wetgeving, maar verbeter je ook de algehele gebruikerservaring en vergroot je jouw bereik. Voor zowel kleine ondernemers als grote MKB-ers, begint toegankelijkheid bij bewustwording en actie. De indirecte kosten voor de gemiste omzet, negatieve (gebruikers)ervaringen en verdere reputatieschade zijn veel hoger dan de kosten om deze uitdaging te tackelen. Benieuwd hoe jij scoort op toegankelijkheid en hoe wij je kunnen helpen om dit te verbeteren? Neem dan hieronder contact met ons op!

Digitale toegankelijkheid was lang een extraatje, maar sinds 28 juni jl. is het een Europese verplichting om jouw website functioneel te maken voor bezoekers met een beperking. Voor de lancering van deze wet waren veel grote bedrijven ook vanuit een moreel oogpunt al bezig met toegankelijkheid, maar nu kom je er echt niet meer onder uit. In deze blog vertellen we waarom een toegankelijk design essentieel is, wat een “accessibility audit” is en hoe jij voldoet aan deze nieuwe Europese toegankelijkheidswet. 

Wat is digitale toegankelijkheid?

De term an sich spreekt redelijk voor zich; digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen, ongeacht mentale of fysieke beperking, jouw website kan gebruiken. De meest voorkomende voorbeelden zijn blinden en slechtzienden, mensen met gehoorverlies, motorische beperkingen of cognitieve stoornissen. Een toegankelijke website zorgt ervoor dat alle informatie op een manier wordt weergegeven die voor iedereen begrijpelijk en bruikbaar is. 

Waarom toegankelijkheid nu belangrijk is

De invoering van de European Accessibility Act (EAA), die je verplicht om al jouw digitale producten goed toegankelijk te maken, is op zichzelf al reden genoeg om toegankelijkheid hoog in het vaandel te hebben. Maar wetgeving zou niet de enige drijfveer moeten zijn om deze aanpassingen te realiseren. Er zijn namelijk in Nederland alleen al meer dan 4 miljoen mensen met een beperking. Als jouw website of apps niet begaanbaar zijn voor hen, sluit je dus ook een groot deel van je potentiële klanten uit. 

Wat is een Accessibility Audit?

Een accessibility audit is een grondige controle van jouw website op basis van gestelde toegankelijkheidsrichtlijnen met het doel eventuele knelpunten, die de gebruiksvriendelijkheid beperken voor mensen met een beperking, in kaart te brengen. De meeste audits worden gebaseerd op de algemene WCAG-richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines), die op 3 niveaus A, AA en AAA beschrijven hoe je jouw website toegankelijk kan maken. 

Waar_Wordt_Naar_Gekeken_Tijdens_Accessibility_Audit

Wat levert een Accessibility Audit op?

Een goede audit is meer dan een rapport dat alle onderdelen los beoordeelt. Het geeft je concrete inzichten en verbeterpunten die jouw website niet alleen toegankelijker, maar ook gebruiksvriendelijker in het algemeen maken. Implementatie van de deze verbeteringen zal op zich op meerdere fronten uitbetalen, waaronder:


  • Hogere conversies: Een toegankelijke website is makkelijker te gebruiken en verlaagt daardoor de drempel om een aankoop te doen.


  • Betere SEO: Veel van de onderdelen die invloed hebben op jouw toegankelijkheid, spelen ook een grote rol in jouw SEO. Denk hierbij vooral aan het toevoegen van Alt-teksten, duidelijke structuren en transcripties van audio. 


  • Lagere bounce rate: Gebruikers blijven langer hangen als jouw website hen echt verder kan helpen. 


  • Sterkere merkidentiteit: Je laat zien maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Zeker nu inclusiviteit als een steeds belangrijker thema gezien wordt, is dit een manier om punten te scoren. 

Gratis_Accessibility_Audit_Tools

Hoe zorg je dat jouw website toegankelijk is voor iedereen?


  1. Start met een audit

Ga met een van de gratis tools hierboven aan de slag, zodat je inzicht krijgt in de huidige status van jouw website.


  1. Stel prioriteiten

Niet alles hoeft in één keer, zeker niet als je hier net mee begint. Stel op basis van de audit vast welke knelpunten als eerste getackeld moeten worden.


  1. Pas design en content aan

Werk samen met een ontwikkelaar of webbureau dat ervaring heeft met het ontwerpen en bouwen van toegankelijke designs om de knelpunten te verhelpen.


  1. Test met echte gebruikers

Zeker als je zelf geen beperking hebt, is het enorm lastig om in te schatten of de aanpassingen zijn vruchten afwerpen. Test daarom met gebruikers die daadwerkelijk een beperking hebben om te zien of alles in de praktijk ook naar behoren werkt. 


  1. Blijf monitoren

Toegankelijkheid is geen eenmalig project. Doe met enige regelmaat een controle van jouw website om te zien of alle wijzigingen nog relevant en ondersteunend zijn. 

Toegankelijkheid is geen beperking, maar juist een kans

Door nu te investeren in een inclusieve website, speel je niet alleen in op de recent ingevoerde Europese wetgeving, maar verbeter je ook de algehele gebruikerservaring en vergroot je jouw bereik. Voor zowel kleine ondernemers als grote MKB-ers, begint toegankelijkheid bij bewustwording en actie. De indirecte kosten voor de gemiste omzet, negatieve (gebruikers)ervaringen en verdere reputatieschade zijn veel hoger dan de kosten om deze uitdaging te tackelen. Benieuwd hoe jij scoort op toegankelijkheid en hoe wij je kunnen helpen om dit te verbeteren? Neem dan hieronder contact met ons op!

Digitale toegankelijkheid was lang een extraatje, maar sinds 28 juni jl. is het een Europese verplichting om jouw website functioneel te maken voor bezoekers met een beperking. Voor de lancering van deze wet waren veel grote bedrijven ook vanuit een moreel oogpunt al bezig met toegankelijkheid, maar nu kom je er echt niet meer onder uit. In deze blog vertellen we waarom een toegankelijk design essentieel is, wat een “accessibility audit” is en hoe jij voldoet aan deze nieuwe Europese toegankelijkheidswet. 

Wat is digitale toegankelijkheid?

De term an sich spreekt redelijk voor zich; digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen, ongeacht mentale of fysieke beperking, jouw website kan gebruiken. De meest voorkomende voorbeelden zijn blinden en slechtzienden, mensen met gehoorverlies, motorische beperkingen of cognitieve stoornissen. Een toegankelijke website zorgt ervoor dat alle informatie op een manier wordt weergegeven die voor iedereen begrijpelijk en bruikbaar is. 

Waarom toegankelijkheid nu belangrijk is

De invoering van de European Accessibility Act (EAA), die je verplicht om al jouw digitale producten goed toegankelijk te maken, is op zichzelf al reden genoeg om toegankelijkheid hoog in het vaandel te hebben. Maar wetgeving zou niet de enige drijfveer moeten zijn om deze aanpassingen te realiseren. Er zijn namelijk in Nederland alleen al meer dan 4 miljoen mensen met een beperking. Als jouw website of apps niet begaanbaar zijn voor hen, sluit je dus ook een groot deel van je potentiële klanten uit. 

Wat is een Accessibility Audit?

Een accessibility audit is een grondige controle van jouw website op basis van gestelde toegankelijkheidsrichtlijnen met het doel eventuele knelpunten, die de gebruiksvriendelijkheid beperken voor mensen met een beperking, in kaart te brengen. De meeste audits worden gebaseerd op de algemene WCAG-richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines), die op 3 niveaus A, AA en AAA beschrijven hoe je jouw website toegankelijk kan maken. 

Waar_Wordt_Naar_Gekeken_Tijdens_Accessibility_Audit

Wat levert een Accessibility Audit op?

Een goede audit is meer dan een rapport dat alle onderdelen los beoordeelt. Het geeft je concrete inzichten en verbeterpunten die jouw website niet alleen toegankelijker, maar ook gebruiksvriendelijker in het algemeen maken. Implementatie van de deze verbeteringen zal op zich op meerdere fronten uitbetalen, waaronder:


  • Hogere conversies: Een toegankelijke website is makkelijker te gebruiken en verlaagt daardoor de drempel om een aankoop te doen.


  • Betere SEO: Veel van de onderdelen die invloed hebben op jouw toegankelijkheid, spelen ook een grote rol in jouw SEO. Denk hierbij vooral aan het toevoegen van Alt-teksten, duidelijke structuren en transcripties van audio. 


  • Lagere bounce rate: Gebruikers blijven langer hangen als jouw website hen echt verder kan helpen. 


  • Sterkere merkidentiteit: Je laat zien maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Zeker nu inclusiviteit als een steeds belangrijker thema gezien wordt, is dit een manier om punten te scoren. 

Gratis_Accessibility_Audit_Tools

Hoe zorg je dat jouw website toegankelijk is voor iedereen?


  1. Start met een audit

Ga met een van de gratis tools hierboven aan de slag, zodat je inzicht krijgt in de huidige status van jouw website.


  1. Stel prioriteiten

Niet alles hoeft in één keer, zeker niet als je hier net mee begint. Stel op basis van de audit vast welke knelpunten als eerste getackeld moeten worden.


  1. Pas design en content aan

Werk samen met een ontwikkelaar of webbureau dat ervaring heeft met het ontwerpen en bouwen van toegankelijke designs om de knelpunten te verhelpen.


  1. Test met echte gebruikers

Zeker als je zelf geen beperking hebt, is het enorm lastig om in te schatten of de aanpassingen zijn vruchten afwerpen. Test daarom met gebruikers die daadwerkelijk een beperking hebben om te zien of alles in de praktijk ook naar behoren werkt. 


  1. Blijf monitoren

Toegankelijkheid is geen eenmalig project. Doe met enige regelmaat een controle van jouw website om te zien of alle wijzigingen nog relevant en ondersteunend zijn. 

Toegankelijkheid is geen beperking, maar juist een kans

Door nu te investeren in een inclusieve website, speel je niet alleen in op de recent ingevoerde Europese wetgeving, maar verbeter je ook de algehele gebruikerservaring en vergroot je jouw bereik. Voor zowel kleine ondernemers als grote MKB-ers, begint toegankelijkheid bij bewustwording en actie. De indirecte kosten voor de gemiste omzet, negatieve (gebruikers)ervaringen en verdere reputatieschade zijn veel hoger dan de kosten om deze uitdaging te tackelen. Benieuwd hoe jij scoort op toegankelijkheid en hoe wij je kunnen helpen om dit te verbeteren? Neem dan hieronder contact met ons op!

Altijd op de hoogte blijven van alles wat wij delen? Volg ons op social media!

Volg ons op social media!

Clix achtergrond

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Clix achtergrond

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Clix achtergrond

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!