De 10 Grootste Valkuilen bij het Bouwen van een Website (en Hoe Je ze Vermijdt)
De 10 Grootste Valkuilen bij het Bouwen van een Website (en Hoe Je ze Vermijdt)
De 10 Grootste Valkuilen bij het Bouwen van een Website (en Hoe Je ze Vermijdt)
4 september 2024
Barry van de Glind
Veel ondernemers kiezen ervoor om hun eigen website te bouwen. Hoewel dit op het eerste oog vaak kosten bespaart, zien wij helaas veel dure (lange termijn) fouten voorbij komen. Wij begrijpen als geen ander hoe belangrijk het is om een goed functionerende website te hebben. Hierom bespreken we vandaag de 10 grootste fouten bij het maken van een nieuwe website. Natuurlijk vertellen wij je ook hoe het wél moet!
Er ontbreekt een duidelijk doel
Het belangrijkste is dat je een website ziet als een middel om een doel te bereiken. Een paar voorbeelden zijn het genereren van nieuwe klanten, het verkopen van producten of het versterken van jouw merk. Zonder duidelijk doel, kan jouw website nooit optimaal converteren.
Tip: “Start with the end in mind”, definieer vooraf wat je wilt en richt de structuur en navigatie daar op aan.
Geen focus op gebruikerservaring
Het komt bij veel ondernemers voor dat zij enkel kijken naar het ontwerp van hun website. Hoewel dit een erg belangrijk aspect is, mag dit niet ten koste gaan van de gebruikerservaring. Een verwarrende inrichting, lange laadtijden of missende compatibiliteit met verschillende apparaten zijn de meest vergeten aspecten.
Tip: Laat jouw website testen door jouw omgeving en doelgroep. Hierdoor weet je of het ontwerp intuïtief is en naadloos werkt op alle apparaten.
Onvoldoende SEO
Wat heb je nu eigenlijk aan een mooie website als niemand hem weet te vinden? Zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorgt ervoor dat er meer verkeer op jouw website komt. Veel ondernemers vergeten echter om SEO te integreren waardoor hun website snel naar de achtergrond van Google verdwijnt.
Tip: Raadpleeg altijd een SEO-specialist die jouw website technisch goed kan opbouwen. Hierdoor zal je beter vindbaar zijn in de zoekmachines.
Enkel focus op design, niet op content
Ondanks dat het design van jouw website erg belangrijk is, is dit lang niet alles. De inhoud is tenslotte waar jouw bezoekers voor komen. Zorg dus dat deze tip top in orde is! Als jouw website niet informatief en duidelijk is, zullen bezoekers jouw website snel verlaten.
Tip: Investeer in goede teksten en visuals die jouw doelgroep aanspreken en verleiden tot het nemen van de gewenste acties.
Vergeten jouw site te updaten
Het bouwen van een website is één, het onderhouden is weer een heel ander vak. Veel websites staan nog vol met verouderde of onjuiste informatie. Door deze informatie niet regelmatig te updaten, wordt de site niet meer gezien als autoriteit of geloofwaardige bron. Naast dat je hierdoor slechter vindbaar wordt, krijgen ook klanten verkeerde informatie door.
Tip: Zorg voor een systeem of reminders waarin je regelmatig jouw website controleert en bijwerkt.
Geen Call-To-Actions (CTA’s)
Veel bezoekers zullen over jouw website struinen, maar als zij niet weten wat er van hen verwacht wordt, dan zullen ze geen actie ondernemen. Onduidelijkheid zorgt ervoor dat bezoekers jouw website verlaten zonder bestelling te plaatsen, contact op te nemen of zich aan te melden voor de nieuwsbrief.
Tip: Plaats duidelijke en overtuigende CTA’s op strategische plekken om klanten te sturen.
Geen rekening houden met veiligheid
Beveiliging is vaak een van de minder populaire onderwerpen als het over websites gaat, waardoor veel ondernemers hier geen tijd en moeite in steken. Gezien het belang van data-privacy is het echter de moeite waard om jouw beveiliging op orde te hebben. Een slechte beveiliging kan bij een datalek ook reputatieschade veroorzaken en dat is wel het laatste dat je wilt.
Tip: Zorg dat je een SSL-certificaat hebt, sterke wachtwoorden gebruikt (dit is altijd een goed idee) en blijf je website updaten.
Geen gebruik maken van Analytics
Meten = Weten. Het klinkt misschien cliché, maar een cliché is een cliché om een reden. Veel ondernemers installeren geen analytische tools of bekijken de verworven data nauwelijks. Zonde, want zonder aanknopingspunten is het niet mogelijk om jouw website te optimaliseren.
Tip: Installeer een Google Tag (verzamelt data voor Google Analytics) op jouw website. Gebruik de data om testen te draaien en aanpassingen te doen.
Geen Backup (Plan)
Een crash van jouw website (om wat voor reden dan ook) kan verschrikkelijke gevolgen hebben, al helemaal als je geen recente backup hebt. Toch vergeten veel ondernemers om met enige regelmaat een backup te maken.
Tip: Maak regelmatig backups en schrijf een herstelplan voor het geval dat jouw website offline gaat.
Springen van hype naar hype
Het is erg verleidelijk om mee te gaan met de laatste hypes en de allernieuwste trends te implementeren. Toch zijn niet alle trends effectief. Het is goed om op de hoogte te blijven van alle trends, vraag jezelf alleen wel kritisch af welke trends passen bij jouw bedrijf.
Tip: Kies voor een design dat functioneel is en lang mee gaat. Hier kan je dan met regelmatige updates nieuwe, passende trends aan toevoegen.
Conclusie
Jouw website is - zeker tegenwoordig - een cruciaal onderdeel van jouw bedrijf. Door deze veelgemaakte fouten te voorkomen, doe jij het al beter dan de meeste concurrenten. Ga vooral actief aan de slag met deze tips, zodat jouw website professioneel en gebruiksvriendelijk in elkaar zit. Heb je hulp nodig bij het bouwen of verbeteren van jouw website, neem dan hier contact met ons op!
Veel ondernemers kiezen ervoor om hun eigen website te bouwen. Hoewel dit op het eerste oog vaak kosten bespaart, zien wij helaas veel dure (lange termijn) fouten voorbij komen. Wij begrijpen als geen ander hoe belangrijk het is om een goed functionerende website te hebben. Hierom bespreken we vandaag de 10 grootste fouten bij het maken van een nieuwe website. Natuurlijk vertellen wij je ook hoe het wél moet!
Er ontbreekt een duidelijk doel
Het belangrijkste is dat je een website ziet als een middel om een doel te bereiken. Een paar voorbeelden zijn het genereren van nieuwe klanten, het verkopen van producten of het versterken van jouw merk. Zonder duidelijk doel, kan jouw website nooit optimaal converteren.
Tip: “Start with the end in mind”, definieer vooraf wat je wilt en richt de structuur en navigatie daar op aan.
Geen focus op gebruikerservaring
Het komt bij veel ondernemers voor dat zij enkel kijken naar het ontwerp van hun website. Hoewel dit een erg belangrijk aspect is, mag dit niet ten koste gaan van de gebruikerservaring. Een verwarrende inrichting, lange laadtijden of missende compatibiliteit met verschillende apparaten zijn de meest vergeten aspecten.
Tip: Laat jouw website testen door jouw omgeving en doelgroep. Hierdoor weet je of het ontwerp intuïtief is en naadloos werkt op alle apparaten.
Onvoldoende SEO
Wat heb je nu eigenlijk aan een mooie website als niemand hem weet te vinden? Zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorgt ervoor dat er meer verkeer op jouw website komt. Veel ondernemers vergeten echter om SEO te integreren waardoor hun website snel naar de achtergrond van Google verdwijnt.
Tip: Raadpleeg altijd een SEO-specialist die jouw website technisch goed kan opbouwen. Hierdoor zal je beter vindbaar zijn in de zoekmachines.
Enkel focus op design, niet op content
Ondanks dat het design van jouw website erg belangrijk is, is dit lang niet alles. De inhoud is tenslotte waar jouw bezoekers voor komen. Zorg dus dat deze tip top in orde is! Als jouw website niet informatief en duidelijk is, zullen bezoekers jouw website snel verlaten.
Tip: Investeer in goede teksten en visuals die jouw doelgroep aanspreken en verleiden tot het nemen van de gewenste acties.
Vergeten jouw site te updaten
Het bouwen van een website is één, het onderhouden is weer een heel ander vak. Veel websites staan nog vol met verouderde of onjuiste informatie. Door deze informatie niet regelmatig te updaten, wordt de site niet meer gezien als autoriteit of geloofwaardige bron. Naast dat je hierdoor slechter vindbaar wordt, krijgen ook klanten verkeerde informatie door.
Tip: Zorg voor een systeem of reminders waarin je regelmatig jouw website controleert en bijwerkt.
Geen Call-To-Actions (CTA’s)
Veel bezoekers zullen over jouw website struinen, maar als zij niet weten wat er van hen verwacht wordt, dan zullen ze geen actie ondernemen. Onduidelijkheid zorgt ervoor dat bezoekers jouw website verlaten zonder bestelling te plaatsen, contact op te nemen of zich aan te melden voor de nieuwsbrief.
Tip: Plaats duidelijke en overtuigende CTA’s op strategische plekken om klanten te sturen.
Geen rekening houden met veiligheid
Beveiliging is vaak een van de minder populaire onderwerpen als het over websites gaat, waardoor veel ondernemers hier geen tijd en moeite in steken. Gezien het belang van data-privacy is het echter de moeite waard om jouw beveiliging op orde te hebben. Een slechte beveiliging kan bij een datalek ook reputatieschade veroorzaken en dat is wel het laatste dat je wilt.
Tip: Zorg dat je een SSL-certificaat hebt, sterke wachtwoorden gebruikt (dit is altijd een goed idee) en blijf je website updaten.
Geen gebruik maken van Analytics
Meten = Weten. Het klinkt misschien cliché, maar een cliché is een cliché om een reden. Veel ondernemers installeren geen analytische tools of bekijken de verworven data nauwelijks. Zonde, want zonder aanknopingspunten is het niet mogelijk om jouw website te optimaliseren.
Tip: Installeer een Google Tag (verzamelt data voor Google Analytics) op jouw website. Gebruik de data om testen te draaien en aanpassingen te doen.
Geen Backup (Plan)
Een crash van jouw website (om wat voor reden dan ook) kan verschrikkelijke gevolgen hebben, al helemaal als je geen recente backup hebt. Toch vergeten veel ondernemers om met enige regelmaat een backup te maken.
Tip: Maak regelmatig backups en schrijf een herstelplan voor het geval dat jouw website offline gaat.
Springen van hype naar hype
Het is erg verleidelijk om mee te gaan met de laatste hypes en de allernieuwste trends te implementeren. Toch zijn niet alle trends effectief. Het is goed om op de hoogte te blijven van alle trends, vraag jezelf alleen wel kritisch af welke trends passen bij jouw bedrijf.
Tip: Kies voor een design dat functioneel is en lang mee gaat. Hier kan je dan met regelmatige updates nieuwe, passende trends aan toevoegen.
Conclusie
Jouw website is - zeker tegenwoordig - een cruciaal onderdeel van jouw bedrijf. Door deze veelgemaakte fouten te voorkomen, doe jij het al beter dan de meeste concurrenten. Ga vooral actief aan de slag met deze tips, zodat jouw website professioneel en gebruiksvriendelijk in elkaar zit. Heb je hulp nodig bij het bouwen of verbeteren van jouw website, neem dan hier contact met ons op!
Veel ondernemers kiezen ervoor om hun eigen website te bouwen. Hoewel dit op het eerste oog vaak kosten bespaart, zien wij helaas veel dure (lange termijn) fouten voorbij komen. Wij begrijpen als geen ander hoe belangrijk het is om een goed functionerende website te hebben. Hierom bespreken we vandaag de 10 grootste fouten bij het maken van een nieuwe website. Natuurlijk vertellen wij je ook hoe het wél moet!
Er ontbreekt een duidelijk doel
Het belangrijkste is dat je een website ziet als een middel om een doel te bereiken. Een paar voorbeelden zijn het genereren van nieuwe klanten, het verkopen van producten of het versterken van jouw merk. Zonder duidelijk doel, kan jouw website nooit optimaal converteren.
Tip: “Start with the end in mind”, definieer vooraf wat je wilt en richt de structuur en navigatie daar op aan.
Geen focus op gebruikerservaring
Het komt bij veel ondernemers voor dat zij enkel kijken naar het ontwerp van hun website. Hoewel dit een erg belangrijk aspect is, mag dit niet ten koste gaan van de gebruikerservaring. Een verwarrende inrichting, lange laadtijden of missende compatibiliteit met verschillende apparaten zijn de meest vergeten aspecten.
Tip: Laat jouw website testen door jouw omgeving en doelgroep. Hierdoor weet je of het ontwerp intuïtief is en naadloos werkt op alle apparaten.
Onvoldoende SEO
Wat heb je nu eigenlijk aan een mooie website als niemand hem weet te vinden? Zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorgt ervoor dat er meer verkeer op jouw website komt. Veel ondernemers vergeten echter om SEO te integreren waardoor hun website snel naar de achtergrond van Google verdwijnt.
Tip: Raadpleeg altijd een SEO-specialist die jouw website technisch goed kan opbouwen. Hierdoor zal je beter vindbaar zijn in de zoekmachines.
Enkel focus op design, niet op content
Ondanks dat het design van jouw website erg belangrijk is, is dit lang niet alles. De inhoud is tenslotte waar jouw bezoekers voor komen. Zorg dus dat deze tip top in orde is! Als jouw website niet informatief en duidelijk is, zullen bezoekers jouw website snel verlaten.
Tip: Investeer in goede teksten en visuals die jouw doelgroep aanspreken en verleiden tot het nemen van de gewenste acties.
Vergeten jouw site te updaten
Het bouwen van een website is één, het onderhouden is weer een heel ander vak. Veel websites staan nog vol met verouderde of onjuiste informatie. Door deze informatie niet regelmatig te updaten, wordt de site niet meer gezien als autoriteit of geloofwaardige bron. Naast dat je hierdoor slechter vindbaar wordt, krijgen ook klanten verkeerde informatie door.
Tip: Zorg voor een systeem of reminders waarin je regelmatig jouw website controleert en bijwerkt.
Geen Call-To-Actions (CTA’s)
Veel bezoekers zullen over jouw website struinen, maar als zij niet weten wat er van hen verwacht wordt, dan zullen ze geen actie ondernemen. Onduidelijkheid zorgt ervoor dat bezoekers jouw website verlaten zonder bestelling te plaatsen, contact op te nemen of zich aan te melden voor de nieuwsbrief.
Tip: Plaats duidelijke en overtuigende CTA’s op strategische plekken om klanten te sturen.
Geen rekening houden met veiligheid
Beveiliging is vaak een van de minder populaire onderwerpen als het over websites gaat, waardoor veel ondernemers hier geen tijd en moeite in steken. Gezien het belang van data-privacy is het echter de moeite waard om jouw beveiliging op orde te hebben. Een slechte beveiliging kan bij een datalek ook reputatieschade veroorzaken en dat is wel het laatste dat je wilt.
Tip: Zorg dat je een SSL-certificaat hebt, sterke wachtwoorden gebruikt (dit is altijd een goed idee) en blijf je website updaten.
Geen gebruik maken van Analytics
Meten = Weten. Het klinkt misschien cliché, maar een cliché is een cliché om een reden. Veel ondernemers installeren geen analytische tools of bekijken de verworven data nauwelijks. Zonde, want zonder aanknopingspunten is het niet mogelijk om jouw website te optimaliseren.
Tip: Installeer een Google Tag (verzamelt data voor Google Analytics) op jouw website. Gebruik de data om testen te draaien en aanpassingen te doen.
Geen Backup (Plan)
Een crash van jouw website (om wat voor reden dan ook) kan verschrikkelijke gevolgen hebben, al helemaal als je geen recente backup hebt. Toch vergeten veel ondernemers om met enige regelmaat een backup te maken.
Tip: Maak regelmatig backups en schrijf een herstelplan voor het geval dat jouw website offline gaat.
Springen van hype naar hype
Het is erg verleidelijk om mee te gaan met de laatste hypes en de allernieuwste trends te implementeren. Toch zijn niet alle trends effectief. Het is goed om op de hoogte te blijven van alle trends, vraag jezelf alleen wel kritisch af welke trends passen bij jouw bedrijf.
Tip: Kies voor een design dat functioneel is en lang mee gaat. Hier kan je dan met regelmatige updates nieuwe, passende trends aan toevoegen.
Conclusie
Jouw website is - zeker tegenwoordig - een cruciaal onderdeel van jouw bedrijf. Door deze veelgemaakte fouten te voorkomen, doe jij het al beter dan de meeste concurrenten. Ga vooral actief aan de slag met deze tips, zodat jouw website professioneel en gebruiksvriendelijk in elkaar zit. Heb je hulp nodig bij het bouwen of verbeteren van jouw website, neem dan hier contact met ons op!
Veel ondernemers kiezen ervoor om hun eigen website te bouwen. Hoewel dit op het eerste oog vaak kosten bespaart, zien wij helaas veel dure (lange termijn) fouten voorbij komen. Wij begrijpen als geen ander hoe belangrijk het is om een goed functionerende website te hebben. Hierom bespreken we vandaag de 10 grootste fouten bij het maken van een nieuwe website. Natuurlijk vertellen wij je ook hoe het wél moet!
Er ontbreekt een duidelijk doel
Het belangrijkste is dat je een website ziet als een middel om een doel te bereiken. Een paar voorbeelden zijn het genereren van nieuwe klanten, het verkopen van producten of het versterken van jouw merk. Zonder duidelijk doel, kan jouw website nooit optimaal converteren.
Tip: “Start with the end in mind”, definieer vooraf wat je wilt en richt de structuur en navigatie daar op aan.
Geen focus op gebruikerservaring
Het komt bij veel ondernemers voor dat zij enkel kijken naar het ontwerp van hun website. Hoewel dit een erg belangrijk aspect is, mag dit niet ten koste gaan van de gebruikerservaring. Een verwarrende inrichting, lange laadtijden of missende compatibiliteit met verschillende apparaten zijn de meest vergeten aspecten.
Tip: Laat jouw website testen door jouw omgeving en doelgroep. Hierdoor weet je of het ontwerp intuïtief is en naadloos werkt op alle apparaten.
Onvoldoende SEO
Wat heb je nu eigenlijk aan een mooie website als niemand hem weet te vinden? Zoekmachineoptimalisatie (SEO) zorgt ervoor dat er meer verkeer op jouw website komt. Veel ondernemers vergeten echter om SEO te integreren waardoor hun website snel naar de achtergrond van Google verdwijnt.
Tip: Raadpleeg altijd een SEO-specialist die jouw website technisch goed kan opbouwen. Hierdoor zal je beter vindbaar zijn in de zoekmachines.
Enkel focus op design, niet op content
Ondanks dat het design van jouw website erg belangrijk is, is dit lang niet alles. De inhoud is tenslotte waar jouw bezoekers voor komen. Zorg dus dat deze tip top in orde is! Als jouw website niet informatief en duidelijk is, zullen bezoekers jouw website snel verlaten.
Tip: Investeer in goede teksten en visuals die jouw doelgroep aanspreken en verleiden tot het nemen van de gewenste acties.
Vergeten jouw site te updaten
Het bouwen van een website is één, het onderhouden is weer een heel ander vak. Veel websites staan nog vol met verouderde of onjuiste informatie. Door deze informatie niet regelmatig te updaten, wordt de site niet meer gezien als autoriteit of geloofwaardige bron. Naast dat je hierdoor slechter vindbaar wordt, krijgen ook klanten verkeerde informatie door.
Tip: Zorg voor een systeem of reminders waarin je regelmatig jouw website controleert en bijwerkt.
Geen Call-To-Actions (CTA’s)
Veel bezoekers zullen over jouw website struinen, maar als zij niet weten wat er van hen verwacht wordt, dan zullen ze geen actie ondernemen. Onduidelijkheid zorgt ervoor dat bezoekers jouw website verlaten zonder bestelling te plaatsen, contact op te nemen of zich aan te melden voor de nieuwsbrief.
Tip: Plaats duidelijke en overtuigende CTA’s op strategische plekken om klanten te sturen.
Geen rekening houden met veiligheid
Beveiliging is vaak een van de minder populaire onderwerpen als het over websites gaat, waardoor veel ondernemers hier geen tijd en moeite in steken. Gezien het belang van data-privacy is het echter de moeite waard om jouw beveiliging op orde te hebben. Een slechte beveiliging kan bij een datalek ook reputatieschade veroorzaken en dat is wel het laatste dat je wilt.
Tip: Zorg dat je een SSL-certificaat hebt, sterke wachtwoorden gebruikt (dit is altijd een goed idee) en blijf je website updaten.
Geen gebruik maken van Analytics
Meten = Weten. Het klinkt misschien cliché, maar een cliché is een cliché om een reden. Veel ondernemers installeren geen analytische tools of bekijken de verworven data nauwelijks. Zonde, want zonder aanknopingspunten is het niet mogelijk om jouw website te optimaliseren.
Tip: Installeer een Google Tag (verzamelt data voor Google Analytics) op jouw website. Gebruik de data om testen te draaien en aanpassingen te doen.
Geen Backup (Plan)
Een crash van jouw website (om wat voor reden dan ook) kan verschrikkelijke gevolgen hebben, al helemaal als je geen recente backup hebt. Toch vergeten veel ondernemers om met enige regelmaat een backup te maken.
Tip: Maak regelmatig backups en schrijf een herstelplan voor het geval dat jouw website offline gaat.
Springen van hype naar hype
Het is erg verleidelijk om mee te gaan met de laatste hypes en de allernieuwste trends te implementeren. Toch zijn niet alle trends effectief. Het is goed om op de hoogte te blijven van alle trends, vraag jezelf alleen wel kritisch af welke trends passen bij jouw bedrijf.
Tip: Kies voor een design dat functioneel is en lang mee gaat. Hier kan je dan met regelmatige updates nieuwe, passende trends aan toevoegen.
Conclusie
Jouw website is - zeker tegenwoordig - een cruciaal onderdeel van jouw bedrijf. Door deze veelgemaakte fouten te voorkomen, doe jij het al beter dan de meeste concurrenten. Ga vooral actief aan de slag met deze tips, zodat jouw website professioneel en gebruiksvriendelijk in elkaar zit. Heb je hulp nodig bij het bouwen of verbeteren van jouw website, neem dan hier contact met ons op!
De nieuwste blogs gratis in je mail?
De nieuwste blogs gratis in je mail?
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!
Mario van Tack Legal
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!
Mario van Tack Legal
Plan nu een vrijblijvend gesprek in!
Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!
Contactformulier
Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!
De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!
Mario van Tack Legal