Beeldoptimalisatie voor Beginners: Maak je Website Supersnel!

Beeldoptimalisatie voor Beginners: Maak je Website Supersnel!

Beeldoptimalisatie voor Beginners: Maak je Website Supersnel!

13 november 2024

Barry van de Glind

Als ondernemer weet je ongetwijfeld dat een snelle website een cruciaal aspect is van de algehele gebruikerservaring. Maar wist je ook dat afbeeldingen vaak de grootste boosdoeners zijn voor jouw laadtijd? Zeker met het afnemende concentratievermogen van bezoekers kan iedere extra seconde laden fataal worden. In deze blog leggen we je daarom uit hoe je jouw afbeeldingen kan optimaliseren voor een snellere website. 


Waarom afbeeldingen optimaliseren belangrijk is

Afbeeldingen voegen veel sfeer en gevoel aan jouw website toe, maar ze nemen ook veel opslagruimte en laadtijd in beslag. Dat kan een probleem vormen, want een langzame website betekent een hogere bounce rate (afhakende bezoekers) en een lagere indexering in zoekmachines. Gelukkig kan je afbeeldingen ook optimaliseren waardoor je wel de lusten maar niet de lasten draagt. 


  1. Kies het juiste bestandstype

Er zijn verschillende soorten bestandstypes voor afbeeldingen, elk met zijn eigen voor- en nadelen. De belangrijkste zijn:

  • JPEG: Ideaal voor foto’s. Ze zijn relatief klein zonder veel verlies van kwaliteit.

  • PNG: Met name goed voor afbeeldingen met transparante achtergronden. Ze zijn wel iets groter in formaat, dus probeer het gebruik te limiteren.

  • WebP: Een nieuwere optie die zowel de compressie van JPEG als de transparantie van PNG ondersteunt, maar zorgt voor een kleinere bestandsgrootte.

Pro Tip: Zet afbeeldingen (op jouw website) indien mogelijk om naar WebP om de laadtijd te verbeteren.


  1. Optimaliseer de bestandsgrootte

Zoals we eerder al zeiden, te grote bestanden zijn een belangrijke oorzaak van trage laadtijden. Gelukkig kan je de bestandsgrootte vaak verkleinen door het gebruik van online tools.

Gebruik tools zoals TinyPNG  om het formaat van afbeeldingen te comprimeren zonder merkbaar kwaliteitsverlies. Probeer de bestandsgrootte terug te brengen tot maximaal 100KB.

Pro Tip: Gebruik “lossy compression” voor afbeeldingen die belangrijk zijn, maar niet pixel-perfect hoeven te zijn.


  1. Pas de afbeeldingsgrootte aan op jouw website

Grote afbeeldingen kunnen jouw website enorm vertragen. Denk daarom altijd na over hoe groot afbeeldingen moeten zijn op jouw website. Meestal is voor computerversies 1920 pixels breed genoeg, voor telefoons kan je zelfs 750 pixels aanhouden. Maak afbeeldingen dus niet groter dan hoe ze op jouw website zichtbaar zijn.


  1. Gebruik “Lazy Loading” 

Bij lazy loading worden afbeeldingen pas geladen wanneer ze zichtbaar zijn op het scherm van de gebruiker. Dit betekent dat jouw website niet alle afbeeldingen in één keer hoeft in te laden, waardoor de laadtijd - vooral tijdens het betreden van jouw website - aanzienlijk korter is.

Hoe? Moderne platformen bieden vaak al plug-ins voor lazy loading. Je kan dit echter ook zelf in de code van jouw website toevoegen. 


  1. Maak gebruik van CDN’s (Content Delivery Networks)

Met een CDN kan je jouw afbeeldingen opslaan op servers die geografisch gezien dicht bij je bezoekers staan. Hierdoor kunnen afbeeldingen sneller geladen worden. Daarbij bieden CDN’s ook extra veiligheid en schaalbaarheid, mooi meegenomen!

  • Populaire CDN’s zoals Cloudflare en Akamai zijn eenvoudig te integreren.

  • Veel moderne websitebouwers, zoals Shopify of Framer, bieden ook al ingebouwde CDN-opties.


  1. Voeg Alt-teksten toe aan jouw afbeeldingen

Ondanks dat dit punt jouw laadtijd niet direct beïnvloedt, vonden we deze tip toch te belangrijk om niet mee te nemen. Alt-teksten zijn korte beschrijvingen over een specifieke afbeelding, die belangrijk zijn voor jouw SEO.

Waarom?

  • Zoekmachines gebruiken deze teksten om te begrijpen waar een afbeelding over gaat.

  • Bezoekers die de afbeeldingen niet te zien krijgen, krijgen zo toch een idee van wat zij hadden moeten zien.


  1. Controleren en testen

Nadat al jouw afbeeldingen geoptimaliseerd zijn, is het belangrijk om te testen of jouw website daadwerkelijk sneller is geworden. Monitor regelmatig - zeker na het uploaden van nieuwe afbeeldingen - om te kijken of er extra optimalisaties nodig zijn. Tools zoals Google PageSpeed helpen je met het testen van jouw website en het identificeren van verbeterpunten.


Door je afbeeldingen te optimaliseren, creëer je een website die sneller laadt en bezoekers beter en langer vasthoudt. Bovendien wordt jouw website beter vindbaar en aantrekkelijker voor jouw klanten. De meeste van deze stappen zijn eenvoudig en snel te implementeren (stap 5 is wat lastiger als je aanpassingen in je code wilt maken). Ga hiermee aan de slag en zorg dat jouw website betere resultaten behaalt. Mocht je voor deze stappen toch liever hulp krijgen, dan staan wij voor je klaar! 

Als ondernemer weet je ongetwijfeld dat een snelle website een cruciaal aspect is van de algehele gebruikerservaring. Maar wist je ook dat afbeeldingen vaak de grootste boosdoeners zijn voor jouw laadtijd? Zeker met het afnemende concentratievermogen van bezoekers kan iedere extra seconde laden fataal worden. In deze blog leggen we je daarom uit hoe je jouw afbeeldingen kan optimaliseren voor een snellere website. 


Waarom afbeeldingen optimaliseren belangrijk is

Afbeeldingen voegen veel sfeer en gevoel aan jouw website toe, maar ze nemen ook veel opslagruimte en laadtijd in beslag. Dat kan een probleem vormen, want een langzame website betekent een hogere bounce rate (afhakende bezoekers) en een lagere indexering in zoekmachines. Gelukkig kan je afbeeldingen ook optimaliseren waardoor je wel de lusten maar niet de lasten draagt. 


  1. Kies het juiste bestandstype

Er zijn verschillende soorten bestandstypes voor afbeeldingen, elk met zijn eigen voor- en nadelen. De belangrijkste zijn:

  • JPEG: Ideaal voor foto’s. Ze zijn relatief klein zonder veel verlies van kwaliteit.

  • PNG: Met name goed voor afbeeldingen met transparante achtergronden. Ze zijn wel iets groter in formaat, dus probeer het gebruik te limiteren.

  • WebP: Een nieuwere optie die zowel de compressie van JPEG als de transparantie van PNG ondersteunt, maar zorgt voor een kleinere bestandsgrootte.

Pro Tip: Zet afbeeldingen (op jouw website) indien mogelijk om naar WebP om de laadtijd te verbeteren.


  1. Optimaliseer de bestandsgrootte

Zoals we eerder al zeiden, te grote bestanden zijn een belangrijke oorzaak van trage laadtijden. Gelukkig kan je de bestandsgrootte vaak verkleinen door het gebruik van online tools.

Gebruik tools zoals TinyPNG  om het formaat van afbeeldingen te comprimeren zonder merkbaar kwaliteitsverlies. Probeer de bestandsgrootte terug te brengen tot maximaal 100KB.

Pro Tip: Gebruik “lossy compression” voor afbeeldingen die belangrijk zijn, maar niet pixel-perfect hoeven te zijn.


  1. Pas de afbeeldingsgrootte aan op jouw website

Grote afbeeldingen kunnen jouw website enorm vertragen. Denk daarom altijd na over hoe groot afbeeldingen moeten zijn op jouw website. Meestal is voor computerversies 1920 pixels breed genoeg, voor telefoons kan je zelfs 750 pixels aanhouden. Maak afbeeldingen dus niet groter dan hoe ze op jouw website zichtbaar zijn.


  1. Gebruik “Lazy Loading” 

Bij lazy loading worden afbeeldingen pas geladen wanneer ze zichtbaar zijn op het scherm van de gebruiker. Dit betekent dat jouw website niet alle afbeeldingen in één keer hoeft in te laden, waardoor de laadtijd - vooral tijdens het betreden van jouw website - aanzienlijk korter is.

Hoe? Moderne platformen bieden vaak al plug-ins voor lazy loading. Je kan dit echter ook zelf in de code van jouw website toevoegen. 


  1. Maak gebruik van CDN’s (Content Delivery Networks)

Met een CDN kan je jouw afbeeldingen opslaan op servers die geografisch gezien dicht bij je bezoekers staan. Hierdoor kunnen afbeeldingen sneller geladen worden. Daarbij bieden CDN’s ook extra veiligheid en schaalbaarheid, mooi meegenomen!

  • Populaire CDN’s zoals Cloudflare en Akamai zijn eenvoudig te integreren.

  • Veel moderne websitebouwers, zoals Shopify of Framer, bieden ook al ingebouwde CDN-opties.


  1. Voeg Alt-teksten toe aan jouw afbeeldingen

Ondanks dat dit punt jouw laadtijd niet direct beïnvloedt, vonden we deze tip toch te belangrijk om niet mee te nemen. Alt-teksten zijn korte beschrijvingen over een specifieke afbeelding, die belangrijk zijn voor jouw SEO.

Waarom?

  • Zoekmachines gebruiken deze teksten om te begrijpen waar een afbeelding over gaat.

  • Bezoekers die de afbeeldingen niet te zien krijgen, krijgen zo toch een idee van wat zij hadden moeten zien.


  1. Controleren en testen

Nadat al jouw afbeeldingen geoptimaliseerd zijn, is het belangrijk om te testen of jouw website daadwerkelijk sneller is geworden. Monitor regelmatig - zeker na het uploaden van nieuwe afbeeldingen - om te kijken of er extra optimalisaties nodig zijn. Tools zoals Google PageSpeed helpen je met het testen van jouw website en het identificeren van verbeterpunten.


Door je afbeeldingen te optimaliseren, creëer je een website die sneller laadt en bezoekers beter en langer vasthoudt. Bovendien wordt jouw website beter vindbaar en aantrekkelijker voor jouw klanten. De meeste van deze stappen zijn eenvoudig en snel te implementeren (stap 5 is wat lastiger als je aanpassingen in je code wilt maken). Ga hiermee aan de slag en zorg dat jouw website betere resultaten behaalt. Mocht je voor deze stappen toch liever hulp krijgen, dan staan wij voor je klaar! 

Als ondernemer weet je ongetwijfeld dat een snelle website een cruciaal aspect is van de algehele gebruikerservaring. Maar wist je ook dat afbeeldingen vaak de grootste boosdoeners zijn voor jouw laadtijd? Zeker met het afnemende concentratievermogen van bezoekers kan iedere extra seconde laden fataal worden. In deze blog leggen we je daarom uit hoe je jouw afbeeldingen kan optimaliseren voor een snellere website. 


Waarom afbeeldingen optimaliseren belangrijk is

Afbeeldingen voegen veel sfeer en gevoel aan jouw website toe, maar ze nemen ook veel opslagruimte en laadtijd in beslag. Dat kan een probleem vormen, want een langzame website betekent een hogere bounce rate (afhakende bezoekers) en een lagere indexering in zoekmachines. Gelukkig kan je afbeeldingen ook optimaliseren waardoor je wel de lusten maar niet de lasten draagt. 


  1. Kies het juiste bestandstype

Er zijn verschillende soorten bestandstypes voor afbeeldingen, elk met zijn eigen voor- en nadelen. De belangrijkste zijn:

  • JPEG: Ideaal voor foto’s. Ze zijn relatief klein zonder veel verlies van kwaliteit.

  • PNG: Met name goed voor afbeeldingen met transparante achtergronden. Ze zijn wel iets groter in formaat, dus probeer het gebruik te limiteren.

  • WebP: Een nieuwere optie die zowel de compressie van JPEG als de transparantie van PNG ondersteunt, maar zorgt voor een kleinere bestandsgrootte.

Pro Tip: Zet afbeeldingen (op jouw website) indien mogelijk om naar WebP om de laadtijd te verbeteren.


  1. Optimaliseer de bestandsgrootte

Zoals we eerder al zeiden, te grote bestanden zijn een belangrijke oorzaak van trage laadtijden. Gelukkig kan je de bestandsgrootte vaak verkleinen door het gebruik van online tools.

Gebruik tools zoals TinyPNG  om het formaat van afbeeldingen te comprimeren zonder merkbaar kwaliteitsverlies. Probeer de bestandsgrootte terug te brengen tot maximaal 100KB.

Pro Tip: Gebruik “lossy compression” voor afbeeldingen die belangrijk zijn, maar niet pixel-perfect hoeven te zijn.


  1. Pas de afbeeldingsgrootte aan op jouw website

Grote afbeeldingen kunnen jouw website enorm vertragen. Denk daarom altijd na over hoe groot afbeeldingen moeten zijn op jouw website. Meestal is voor computerversies 1920 pixels breed genoeg, voor telefoons kan je zelfs 750 pixels aanhouden. Maak afbeeldingen dus niet groter dan hoe ze op jouw website zichtbaar zijn.


  1. Gebruik “Lazy Loading” 

Bij lazy loading worden afbeeldingen pas geladen wanneer ze zichtbaar zijn op het scherm van de gebruiker. Dit betekent dat jouw website niet alle afbeeldingen in één keer hoeft in te laden, waardoor de laadtijd - vooral tijdens het betreden van jouw website - aanzienlijk korter is.

Hoe? Moderne platformen bieden vaak al plug-ins voor lazy loading. Je kan dit echter ook zelf in de code van jouw website toevoegen. 


  1. Maak gebruik van CDN’s (Content Delivery Networks)

Met een CDN kan je jouw afbeeldingen opslaan op servers die geografisch gezien dicht bij je bezoekers staan. Hierdoor kunnen afbeeldingen sneller geladen worden. Daarbij bieden CDN’s ook extra veiligheid en schaalbaarheid, mooi meegenomen!

  • Populaire CDN’s zoals Cloudflare en Akamai zijn eenvoudig te integreren.

  • Veel moderne websitebouwers, zoals Shopify of Framer, bieden ook al ingebouwde CDN-opties.


  1. Voeg Alt-teksten toe aan jouw afbeeldingen

Ondanks dat dit punt jouw laadtijd niet direct beïnvloedt, vonden we deze tip toch te belangrijk om niet mee te nemen. Alt-teksten zijn korte beschrijvingen over een specifieke afbeelding, die belangrijk zijn voor jouw SEO.

Waarom?

  • Zoekmachines gebruiken deze teksten om te begrijpen waar een afbeelding over gaat.

  • Bezoekers die de afbeeldingen niet te zien krijgen, krijgen zo toch een idee van wat zij hadden moeten zien.


  1. Controleren en testen

Nadat al jouw afbeeldingen geoptimaliseerd zijn, is het belangrijk om te testen of jouw website daadwerkelijk sneller is geworden. Monitor regelmatig - zeker na het uploaden van nieuwe afbeeldingen - om te kijken of er extra optimalisaties nodig zijn. Tools zoals Google PageSpeed helpen je met het testen van jouw website en het identificeren van verbeterpunten.


Door je afbeeldingen te optimaliseren, creëer je een website die sneller laadt en bezoekers beter en langer vasthoudt. Bovendien wordt jouw website beter vindbaar en aantrekkelijker voor jouw klanten. De meeste van deze stappen zijn eenvoudig en snel te implementeren (stap 5 is wat lastiger als je aanpassingen in je code wilt maken). Ga hiermee aan de slag en zorg dat jouw website betere resultaten behaalt. Mocht je voor deze stappen toch liever hulp krijgen, dan staan wij voor je klaar! 

Als ondernemer weet je ongetwijfeld dat een snelle website een cruciaal aspect is van de algehele gebruikerservaring. Maar wist je ook dat afbeeldingen vaak de grootste boosdoeners zijn voor jouw laadtijd? Zeker met het afnemende concentratievermogen van bezoekers kan iedere extra seconde laden fataal worden. In deze blog leggen we je daarom uit hoe je jouw afbeeldingen kan optimaliseren voor een snellere website. 


Waarom afbeeldingen optimaliseren belangrijk is

Afbeeldingen voegen veel sfeer en gevoel aan jouw website toe, maar ze nemen ook veel opslagruimte en laadtijd in beslag. Dat kan een probleem vormen, want een langzame website betekent een hogere bounce rate (afhakende bezoekers) en een lagere indexering in zoekmachines. Gelukkig kan je afbeeldingen ook optimaliseren waardoor je wel de lusten maar niet de lasten draagt. 


  1. Kies het juiste bestandstype

Er zijn verschillende soorten bestandstypes voor afbeeldingen, elk met zijn eigen voor- en nadelen. De belangrijkste zijn:

  • JPEG: Ideaal voor foto’s. Ze zijn relatief klein zonder veel verlies van kwaliteit.

  • PNG: Met name goed voor afbeeldingen met transparante achtergronden. Ze zijn wel iets groter in formaat, dus probeer het gebruik te limiteren.

  • WebP: Een nieuwere optie die zowel de compressie van JPEG als de transparantie van PNG ondersteunt, maar zorgt voor een kleinere bestandsgrootte.

Pro Tip: Zet afbeeldingen (op jouw website) indien mogelijk om naar WebP om de laadtijd te verbeteren.


  1. Optimaliseer de bestandsgrootte

Zoals we eerder al zeiden, te grote bestanden zijn een belangrijke oorzaak van trage laadtijden. Gelukkig kan je de bestandsgrootte vaak verkleinen door het gebruik van online tools.

Gebruik tools zoals TinyPNG  om het formaat van afbeeldingen te comprimeren zonder merkbaar kwaliteitsverlies. Probeer de bestandsgrootte terug te brengen tot maximaal 100KB.

Pro Tip: Gebruik “lossy compression” voor afbeeldingen die belangrijk zijn, maar niet pixel-perfect hoeven te zijn.


  1. Pas de afbeeldingsgrootte aan op jouw website

Grote afbeeldingen kunnen jouw website enorm vertragen. Denk daarom altijd na over hoe groot afbeeldingen moeten zijn op jouw website. Meestal is voor computerversies 1920 pixels breed genoeg, voor telefoons kan je zelfs 750 pixels aanhouden. Maak afbeeldingen dus niet groter dan hoe ze op jouw website zichtbaar zijn.


  1. Gebruik “Lazy Loading” 

Bij lazy loading worden afbeeldingen pas geladen wanneer ze zichtbaar zijn op het scherm van de gebruiker. Dit betekent dat jouw website niet alle afbeeldingen in één keer hoeft in te laden, waardoor de laadtijd - vooral tijdens het betreden van jouw website - aanzienlijk korter is.

Hoe? Moderne platformen bieden vaak al plug-ins voor lazy loading. Je kan dit echter ook zelf in de code van jouw website toevoegen. 


  1. Maak gebruik van CDN’s (Content Delivery Networks)

Met een CDN kan je jouw afbeeldingen opslaan op servers die geografisch gezien dicht bij je bezoekers staan. Hierdoor kunnen afbeeldingen sneller geladen worden. Daarbij bieden CDN’s ook extra veiligheid en schaalbaarheid, mooi meegenomen!

  • Populaire CDN’s zoals Cloudflare en Akamai zijn eenvoudig te integreren.

  • Veel moderne websitebouwers, zoals Shopify of Framer, bieden ook al ingebouwde CDN-opties.


  1. Voeg Alt-teksten toe aan jouw afbeeldingen

Ondanks dat dit punt jouw laadtijd niet direct beïnvloedt, vonden we deze tip toch te belangrijk om niet mee te nemen. Alt-teksten zijn korte beschrijvingen over een specifieke afbeelding, die belangrijk zijn voor jouw SEO.

Waarom?

  • Zoekmachines gebruiken deze teksten om te begrijpen waar een afbeelding over gaat.

  • Bezoekers die de afbeeldingen niet te zien krijgen, krijgen zo toch een idee van wat zij hadden moeten zien.


  1. Controleren en testen

Nadat al jouw afbeeldingen geoptimaliseerd zijn, is het belangrijk om te testen of jouw website daadwerkelijk sneller is geworden. Monitor regelmatig - zeker na het uploaden van nieuwe afbeeldingen - om te kijken of er extra optimalisaties nodig zijn. Tools zoals Google PageSpeed helpen je met het testen van jouw website en het identificeren van verbeterpunten.


Door je afbeeldingen te optimaliseren, creëer je een website die sneller laadt en bezoekers beter en langer vasthoudt. Bovendien wordt jouw website beter vindbaar en aantrekkelijker voor jouw klanten. De meeste van deze stappen zijn eenvoudig en snel te implementeren (stap 5 is wat lastiger als je aanpassingen in je code wilt maken). Ga hiermee aan de slag en zorg dat jouw website betere resultaten behaalt. Mocht je voor deze stappen toch liever hulp krijgen, dan staan wij voor je klaar! 

De nieuwste blogs gratis in je mail?

De nieuwste blogs gratis in je mail?

Plan nu een vrijblijvend gesprek in!

Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!


Mario van Tack Legal

Plan nu een vrijblijvend gesprek in!

Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Plan nu een vrijblijvend gesprek in!

Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!


Mario van Tack Legal

Plan nu een vrijblijvend gesprek in!

Een gesprek op een moment dat het jou uitkomt! Hierna weet je precies wat je kan verwachten en of onze visie bij jou past!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

De mannen van Clix Media hebben mij onwijs geholpen! Al mijn wensen zijn perfect verwerkt in mijn website!


Mario van Tack Legal