Nieuwsbericht
Gamification in e‑mailmarketing: 20% meer conversies met slechts één speelse gimmick
28 sep 2025
De laatste tijd hoor je steeds meer over gamification in de marketing van grote bedrijven. Zo wordt de McDonalds-app de afgelopen jaren gedurende de decembermaand getransformeerd tot spelletje, maar de laatste tijd beginnen veel meer merken dit te doen. En niet alleen in hun app, zelfs per mail.
Een ontwikkeling die helemaal niet zo gek is, als je de resultaten ziet. Kleine spellen zoals een “rad van fortuin”, quiz of kraslot leidde tot veel hogere click-through-ratio's en conversies.
Maar wat is nou de magie van deze nieuwe trend?
Interactieve mails vallen op
Je speelt in op de nieuwsgierigheid van de klant
Er valt een directe beloning te winnen
Het mooiste van dit alles? Ook voor MKB’ers en ZZP’ers is dit eenvoudig toe te passen (zonder alles omver te hoeven gooien).
Start klein: test een interactieve mail en vergelijk deze met een statische
Kies voor een simpel concept, bijvoorbeeld een kraslot
Biedt een link of alternatief voor klanten die geen interactieve content kunnen zien
Leg de nadruk op de (mogelijke) beloning niet op het spel