Blog

Hoe maak je een interactieve FAQ-pagina? 6 tips voor betere gebruikerservaring

Hoe maak je een interactieve FAQ-pagina? 6 tips voor betere gebruikerservaring

7 feb 2025

Barry van de Glind

Vaak wordt een FAQ-pagina als een verplicht, statisch element gezien dat ergens op de website weggestopt moet worden. Enorm zonde, want een FAQ is de ideale mogelijkheid om zowel de gebruikerservaring als jouw SEO te verbeteren. 


Een duidelijke, verzorgde FAQ helpt je klanten om sneller de juiste informatie te vinden, het verlaagt de druk op je klantenservice en het kan zelfs je conversies een boost geven. In deze blog laten we zien hoe je jouw FAQ-pagina aantrekkelijker en effectiever maakt om de gebruikerservaring te optimaliseren.  


Voordelen van een interactieve FAQ-pagina

We haalden de belangrijkste voordelen in de intro al even aan, maar we gaan op de drie belangrijkste nog dieper in. 


Lagere bounce rate & betere gebruikerservaring: Een statische, lange lijst met vraag en antwoord zorgt dat bezoekers snel hun focus kwijtraken en vervolgens afhaken. Interactieve elementen zorgen ervoor dat jouw bezoekers geboeid blijven en sneller de juiste acties ondernemen.


Hogere conversies: Als bezoekers makkelijker de antwoorden op hun vragen vinden, zijn ze ook eerder bereid om over te gaan tot aankoop, contactaanvraag of inschrijving. Bovendien zorgt duidelijkheid voor vertrouwen, wat je conversies nog verder kan verhogen. 


Verbeterde SEO: Een interactieve FAQ kan bijdragen aan een betere vindbaarheid in de zoekmachines, zeker nu het concreet beantwoorden van vragen steeds belangrijker wordt. Door slimme zoekwoorden in jouw antwoorden te verwerken, kan jouw pagina bovenaan de zoekmachines verschijnen en soms zelfs getoond worden als “featured snippet”.


6 manieren om jouw FAQ-pagina interactief te maken

  1. Gebruik een zoekfunctie (met live resultaten)

Door het voor bezoekers makkelijker te maken om hun vragen te stellen, hoeven ze niet eindeloos te scrollen door alle vragen. Je kan de zoekbalk ook live resultaten laten tonen, maar dit kan wel onrustig ogen.


  1. Bundel vragen in een “accordion menu”

Eindeloos scrollen om een antwoord op jouw vraag te vinden is bijzonder vervelend. Gebruik daarom uitklapbare secties zodat bezoekers alleen informatie vinden waar ze ook echt naar op zoek zijn. Een veelvoorkomende manier om sectie/vragen te bundelen is door het gebruik van een “+” aan de rechterkant van de pagina.


  1. Voeg een chatbot toe

Een getrainde chatbot kan uitstekend helpen bij het beantwoorden van vragen. Bovendien is een chatbot 24/7 aan het werk, waardoor jij altijd bereikbaar bent. Hou er bij het implementeren van een chatbot wel altijd rekening mee dat bezoekers graag weten of ze geholpen worden door een persoon of een chatbot. 


  1. Voeg uitlegvideo’s of infographics toe

Visuals worden door onze hersenen sneller verwerkt en begrepen dan tekst. Voor complexe vragen kan een korte video of animatie meer duidelijkheid bieden. De meest voorkomende voorbeelden hiervan zijn stap-voor-stap video's voor producten en schermopnames voor software. Coolblue onderscheidt zich op dit gebied door voor nagenoeg alle problemen wel een korte uitlegvideo te hebben. 


  1. Laat klanten jouw antwoorden beoordelen

Bij steeds meer websites krijg je de optie om een duimpje omhoog of omlaag te geven bij de geboden antwoorden. Dit maakt het mogelijk om te zien of jouw antwoorden de lading dekken of niet. Bij vragen die niet goed scoren is het de moeite waard om de geboden oplossing te herzien. Je kan nog een stap verder gaan door bezoekers die een duimpje omlaag achterlaten te vragen waarom ze dit gedaan hebben. Het is wel zo chique om deze mensen een optie te geven om direct contact op te nemen. Zo verzamel je meer data en verhoog je de klanttevredenheid!


  1. Gebruik AI om dynamische antwoorden te geven

Deze stap is niet essentieel, maar het zou zonde zijn om hem niet te benoemen. Door gebruik te maken van AI en machine learning kan je jouw chatbots en FAQ-antwoorden slimmer maken op basis van gebruikersgedrag. Vooral voor commerciële bedrijven biedt dit enorme kansen. Om even een voorbeeld te noemen; een schoenenwinkel zou een paar schoenen kunnen aanbevelen op de vraag “welke schoenen passen bij mijn loopstijl?”.


Optimaliseer je FAQ voor zoekmachines (SEO)

Zoals eerder gezegd, een FAQ helpt niet alleen jouw bezoekers, het kan er ook voor zorgen dat je hoger scoort in de zoekresultaten. We kunnen natuurlijk niet garanderen dat dit lukt, maar we delen graag wel 3 tips om deze kans te vergroten!


  1. Gebruik structured data (schema markup)

Schema markup is een stukje gestructureerde code die je toevoegt aan jouw website om zoekmachines context te geven over de inhoud. Hierdoor begrijpen zoekmachines beter wat er op jouw pagina staat, waardoor de kans groter is dat je in de “featured snippets” terechtkomt.


  1. Maak URL’s kort en logisch

Om meer duidelijkheid te scheppen voor jouw bezoekers en de zoekmachines is het belangrijk om duidelijk aan te geven waar jouw URL’s naartoe leiden. Zo zijn jouw links bovendien makkelijker te onthouden als iemand deze vaker wil bezoeken. 


  1. Gebruik duidelijke teksten en zoekwoorden

Zorg dat de vragen in jouw FAQ precies hetzelfde gesteld worden zoals in de zoekmachines. Zo zorg je dat Google jouw website makkelijker vindt. Verplaats je daarom in jouw klant op het moment dat je de FAQ gaat opstellen.


Maak jouw FAQ tot een succes!

Een interactieve FAQ-pagina is meer dan een hoopje vragen met halve antwoorden, puur gemaakt omdat jouw klanten dit verwachten. Het is de ultieme kans om jouw klanten goed en gericht te informeren. Met slimme zoekfuncties, video’s, chatbots en dynamische elementen kan je de ultieme gebruikerservaring beide, wat leidt tot hogere conversies. Benieuwd hoe jij jouw FAQ-pagina kan optimaliseren, neem dan hier contact met ons op!

Vaak wordt een FAQ-pagina als een verplicht, statisch element gezien dat ergens op de website weggestopt moet worden. Enorm zonde, want een FAQ is de ideale mogelijkheid om zowel de gebruikerservaring als jouw SEO te verbeteren. 


Een duidelijke, verzorgde FAQ helpt je klanten om sneller de juiste informatie te vinden, het verlaagt de druk op je klantenservice en het kan zelfs je conversies een boost geven. In deze blog laten we zien hoe je jouw FAQ-pagina aantrekkelijker en effectiever maakt om de gebruikerservaring te optimaliseren.  


Voordelen van een interactieve FAQ-pagina

We haalden de belangrijkste voordelen in de intro al even aan, maar we gaan op de drie belangrijkste nog dieper in. 


Lagere bounce rate & betere gebruikerservaring: Een statische, lange lijst met vraag en antwoord zorgt dat bezoekers snel hun focus kwijtraken en vervolgens afhaken. Interactieve elementen zorgen ervoor dat jouw bezoekers geboeid blijven en sneller de juiste acties ondernemen.


Hogere conversies: Als bezoekers makkelijker de antwoorden op hun vragen vinden, zijn ze ook eerder bereid om over te gaan tot aankoop, contactaanvraag of inschrijving. Bovendien zorgt duidelijkheid voor vertrouwen, wat je conversies nog verder kan verhogen. 


Verbeterde SEO: Een interactieve FAQ kan bijdragen aan een betere vindbaarheid in de zoekmachines, zeker nu het concreet beantwoorden van vragen steeds belangrijker wordt. Door slimme zoekwoorden in jouw antwoorden te verwerken, kan jouw pagina bovenaan de zoekmachines verschijnen en soms zelfs getoond worden als “featured snippet”.


6 manieren om jouw FAQ-pagina interactief te maken

  1. Gebruik een zoekfunctie (met live resultaten)

Door het voor bezoekers makkelijker te maken om hun vragen te stellen, hoeven ze niet eindeloos te scrollen door alle vragen. Je kan de zoekbalk ook live resultaten laten tonen, maar dit kan wel onrustig ogen.


  1. Bundel vragen in een “accordion menu”

Eindeloos scrollen om een antwoord op jouw vraag te vinden is bijzonder vervelend. Gebruik daarom uitklapbare secties zodat bezoekers alleen informatie vinden waar ze ook echt naar op zoek zijn. Een veelvoorkomende manier om sectie/vragen te bundelen is door het gebruik van een “+” aan de rechterkant van de pagina.


  1. Voeg een chatbot toe

Een getrainde chatbot kan uitstekend helpen bij het beantwoorden van vragen. Bovendien is een chatbot 24/7 aan het werk, waardoor jij altijd bereikbaar bent. Hou er bij het implementeren van een chatbot wel altijd rekening mee dat bezoekers graag weten of ze geholpen worden door een persoon of een chatbot. 


  1. Voeg uitlegvideo’s of infographics toe

Visuals worden door onze hersenen sneller verwerkt en begrepen dan tekst. Voor complexe vragen kan een korte video of animatie meer duidelijkheid bieden. De meest voorkomende voorbeelden hiervan zijn stap-voor-stap video's voor producten en schermopnames voor software. Coolblue onderscheidt zich op dit gebied door voor nagenoeg alle problemen wel een korte uitlegvideo te hebben. 


  1. Laat klanten jouw antwoorden beoordelen

Bij steeds meer websites krijg je de optie om een duimpje omhoog of omlaag te geven bij de geboden antwoorden. Dit maakt het mogelijk om te zien of jouw antwoorden de lading dekken of niet. Bij vragen die niet goed scoren is het de moeite waard om de geboden oplossing te herzien. Je kan nog een stap verder gaan door bezoekers die een duimpje omlaag achterlaten te vragen waarom ze dit gedaan hebben. Het is wel zo chique om deze mensen een optie te geven om direct contact op te nemen. Zo verzamel je meer data en verhoog je de klanttevredenheid!


  1. Gebruik AI om dynamische antwoorden te geven

Deze stap is niet essentieel, maar het zou zonde zijn om hem niet te benoemen. Door gebruik te maken van AI en machine learning kan je jouw chatbots en FAQ-antwoorden slimmer maken op basis van gebruikersgedrag. Vooral voor commerciële bedrijven biedt dit enorme kansen. Om even een voorbeeld te noemen; een schoenenwinkel zou een paar schoenen kunnen aanbevelen op de vraag “welke schoenen passen bij mijn loopstijl?”.


Optimaliseer je FAQ voor zoekmachines (SEO)

Zoals eerder gezegd, een FAQ helpt niet alleen jouw bezoekers, het kan er ook voor zorgen dat je hoger scoort in de zoekresultaten. We kunnen natuurlijk niet garanderen dat dit lukt, maar we delen graag wel 3 tips om deze kans te vergroten!


  1. Gebruik structured data (schema markup)

Schema markup is een stukje gestructureerde code die je toevoegt aan jouw website om zoekmachines context te geven over de inhoud. Hierdoor begrijpen zoekmachines beter wat er op jouw pagina staat, waardoor de kans groter is dat je in de “featured snippets” terechtkomt.


  1. Maak URL’s kort en logisch

Om meer duidelijkheid te scheppen voor jouw bezoekers en de zoekmachines is het belangrijk om duidelijk aan te geven waar jouw URL’s naartoe leiden. Zo zijn jouw links bovendien makkelijker te onthouden als iemand deze vaker wil bezoeken. 


  1. Gebruik duidelijke teksten en zoekwoorden

Zorg dat de vragen in jouw FAQ precies hetzelfde gesteld worden zoals in de zoekmachines. Zo zorg je dat Google jouw website makkelijker vindt. Verplaats je daarom in jouw klant op het moment dat je de FAQ gaat opstellen.


Maak jouw FAQ tot een succes!

Een interactieve FAQ-pagina is meer dan een hoopje vragen met halve antwoorden, puur gemaakt omdat jouw klanten dit verwachten. Het is de ultieme kans om jouw klanten goed en gericht te informeren. Met slimme zoekfuncties, video’s, chatbots en dynamische elementen kan je de ultieme gebruikerservaring beide, wat leidt tot hogere conversies. Benieuwd hoe jij jouw FAQ-pagina kan optimaliseren, neem dan hier contact met ons op!

Vaak wordt een FAQ-pagina als een verplicht, statisch element gezien dat ergens op de website weggestopt moet worden. Enorm zonde, want een FAQ is de ideale mogelijkheid om zowel de gebruikerservaring als jouw SEO te verbeteren. 


Een duidelijke, verzorgde FAQ helpt je klanten om sneller de juiste informatie te vinden, het verlaagt de druk op je klantenservice en het kan zelfs je conversies een boost geven. In deze blog laten we zien hoe je jouw FAQ-pagina aantrekkelijker en effectiever maakt om de gebruikerservaring te optimaliseren.  


Voordelen van een interactieve FAQ-pagina

We haalden de belangrijkste voordelen in de intro al even aan, maar we gaan op de drie belangrijkste nog dieper in. 


Lagere bounce rate & betere gebruikerservaring: Een statische, lange lijst met vraag en antwoord zorgt dat bezoekers snel hun focus kwijtraken en vervolgens afhaken. Interactieve elementen zorgen ervoor dat jouw bezoekers geboeid blijven en sneller de juiste acties ondernemen.


Hogere conversies: Als bezoekers makkelijker de antwoorden op hun vragen vinden, zijn ze ook eerder bereid om over te gaan tot aankoop, contactaanvraag of inschrijving. Bovendien zorgt duidelijkheid voor vertrouwen, wat je conversies nog verder kan verhogen. 


Verbeterde SEO: Een interactieve FAQ kan bijdragen aan een betere vindbaarheid in de zoekmachines, zeker nu het concreet beantwoorden van vragen steeds belangrijker wordt. Door slimme zoekwoorden in jouw antwoorden te verwerken, kan jouw pagina bovenaan de zoekmachines verschijnen en soms zelfs getoond worden als “featured snippet”.


6 manieren om jouw FAQ-pagina interactief te maken

  1. Gebruik een zoekfunctie (met live resultaten)

Door het voor bezoekers makkelijker te maken om hun vragen te stellen, hoeven ze niet eindeloos te scrollen door alle vragen. Je kan de zoekbalk ook live resultaten laten tonen, maar dit kan wel onrustig ogen.


  1. Bundel vragen in een “accordion menu”

Eindeloos scrollen om een antwoord op jouw vraag te vinden is bijzonder vervelend. Gebruik daarom uitklapbare secties zodat bezoekers alleen informatie vinden waar ze ook echt naar op zoek zijn. Een veelvoorkomende manier om sectie/vragen te bundelen is door het gebruik van een “+” aan de rechterkant van de pagina.


  1. Voeg een chatbot toe

Een getrainde chatbot kan uitstekend helpen bij het beantwoorden van vragen. Bovendien is een chatbot 24/7 aan het werk, waardoor jij altijd bereikbaar bent. Hou er bij het implementeren van een chatbot wel altijd rekening mee dat bezoekers graag weten of ze geholpen worden door een persoon of een chatbot. 


  1. Voeg uitlegvideo’s of infographics toe

Visuals worden door onze hersenen sneller verwerkt en begrepen dan tekst. Voor complexe vragen kan een korte video of animatie meer duidelijkheid bieden. De meest voorkomende voorbeelden hiervan zijn stap-voor-stap video's voor producten en schermopnames voor software. Coolblue onderscheidt zich op dit gebied door voor nagenoeg alle problemen wel een korte uitlegvideo te hebben. 


  1. Laat klanten jouw antwoorden beoordelen

Bij steeds meer websites krijg je de optie om een duimpje omhoog of omlaag te geven bij de geboden antwoorden. Dit maakt het mogelijk om te zien of jouw antwoorden de lading dekken of niet. Bij vragen die niet goed scoren is het de moeite waard om de geboden oplossing te herzien. Je kan nog een stap verder gaan door bezoekers die een duimpje omlaag achterlaten te vragen waarom ze dit gedaan hebben. Het is wel zo chique om deze mensen een optie te geven om direct contact op te nemen. Zo verzamel je meer data en verhoog je de klanttevredenheid!


  1. Gebruik AI om dynamische antwoorden te geven

Deze stap is niet essentieel, maar het zou zonde zijn om hem niet te benoemen. Door gebruik te maken van AI en machine learning kan je jouw chatbots en FAQ-antwoorden slimmer maken op basis van gebruikersgedrag. Vooral voor commerciële bedrijven biedt dit enorme kansen. Om even een voorbeeld te noemen; een schoenenwinkel zou een paar schoenen kunnen aanbevelen op de vraag “welke schoenen passen bij mijn loopstijl?”.


Optimaliseer je FAQ voor zoekmachines (SEO)

Zoals eerder gezegd, een FAQ helpt niet alleen jouw bezoekers, het kan er ook voor zorgen dat je hoger scoort in de zoekresultaten. We kunnen natuurlijk niet garanderen dat dit lukt, maar we delen graag wel 3 tips om deze kans te vergroten!


  1. Gebruik structured data (schema markup)

Schema markup is een stukje gestructureerde code die je toevoegt aan jouw website om zoekmachines context te geven over de inhoud. Hierdoor begrijpen zoekmachines beter wat er op jouw pagina staat, waardoor de kans groter is dat je in de “featured snippets” terechtkomt.


  1. Maak URL’s kort en logisch

Om meer duidelijkheid te scheppen voor jouw bezoekers en de zoekmachines is het belangrijk om duidelijk aan te geven waar jouw URL’s naartoe leiden. Zo zijn jouw links bovendien makkelijker te onthouden als iemand deze vaker wil bezoeken. 


  1. Gebruik duidelijke teksten en zoekwoorden

Zorg dat de vragen in jouw FAQ precies hetzelfde gesteld worden zoals in de zoekmachines. Zo zorg je dat Google jouw website makkelijker vindt. Verplaats je daarom in jouw klant op het moment dat je de FAQ gaat opstellen.


Maak jouw FAQ tot een succes!

Een interactieve FAQ-pagina is meer dan een hoopje vragen met halve antwoorden, puur gemaakt omdat jouw klanten dit verwachten. Het is de ultieme kans om jouw klanten goed en gericht te informeren. Met slimme zoekfuncties, video’s, chatbots en dynamische elementen kan je de ultieme gebruikerservaring beide, wat leidt tot hogere conversies. Benieuwd hoe jij jouw FAQ-pagina kan optimaliseren, neem dan hier contact met ons op!

Altijd op de hoogte blijven van alles wat wij delen? Volg ons op social media!

Volg ons op social media!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Neem nu

contact op!

Contactformulier

Vul hier je gegevens in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!

Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.

Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.

Copyright © 2025 Clixmedia. All rights reserved.